همه دوست دارند یاد بگیرند که چگونه یک اپلیکیشن را به صورت رایگان ایجاد کنند و درآمد کسب کنند. اما آیا کسب درآمد از ساخت اپلیکیشن موبایل کار ساده‌ایست؟

اپلیکیشن‌های گوشی یک روش عالی برای صاحبان مشاغل است تا بتوانند پیشرفت بیشتری در کسب و کار خود داشته باشند. همچنین اگر فکر می‌کنید ایده اپ شما مانند اینستاگرام یا اسنپ چت خواهد بود، آنها یک بستر عالی هستند.

همه می‌خواهند پول در بیاورند، اما داشتن استراتژی درآمدی اپ قبل از شروع به توسعه برنامه بسیار مهم است. بدون تعیین و مشخص کردن مدل‌های کسب درآمد اپ، ممکن است فقط وقت و هزینه خودتان را هدر دهید.

اول از همه باید این ذهنیت را از بین ببریم که فکر کنیم فقط با ساخت یک اپلیکیشن، به طور خودکار پول به دست می‌آوریم. این فکر درست نیست . مثل این است که بگوییم اگر فردی یک کسب و کار جدید راه اندازی کند، به طور خودکار درآمد کسب خواهد کرد. قطعا نه.

با توسعه اپلیکیشن موبایل و سایر کسب و کارها، همه چیز با یک استراتژی موثر درآمدزایی شروع می‌شود. نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟

با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

نحوه کسب درآمد از ساخت اپلیکیشن موبایل

ما بهترین استراتژی‌های کسب درآمد از ساخت اپلیکیشن موبایل را بررسی می‌کنیم و نمونه‌هایی را در این راهنما به شما نشان می‌دهیم. اما به طور کلی، اپلیکیشن‌ها از راه‌های زیر کسب درآمد می‌کنند:

  • خریدهای درون برنامه‌ای
  • تبلیغات درون برنامه‌ای
  • اسپانسرشیپ
  • لینک‌های وابسته یا افیلیت

اگر محصول، خدمات یا اشتراک نمی‌فروشید، احتمالاً به نوعی از تبلیغات یا برنامه‌های وابسته برای کسب درآمد با اپلیکیشن خود متکی خواهید بود. حتی اگر برنامه شما رایگان است و برای دانلود آن از کاربران هزینه‌ای دریافت نمی‌کنید، باز هم می‌توانید با استفاده از این روش‌ها درآمد کسب کنید.

استراتژی کسب درآمد از ساخت اپلیکیشن موبایل – بهترین روش‌های کسب درآمد از اپلیکیشن چیست؟

90 درصد از زمان صرف شده در گوشی‌های تلفن همراه در اپلیکیشن‌ها است.

کسب درآمد از ساخت اپلیکیشن موبایل

مصرف کنندگان به طور مشخص دوست دارند از اپلیکیشن‌ها استفاده کنند، بنابراین این یک فرصت درخشان است. نکته کلیدی این است که نحوه انتخاب یک اپ عالی را انتخاب کنید که توجه کاربر را جلب کند، علاقه او را به اوج برساند و در نهایت دانلود شود.

اما باید بدانید که دانلودها همیشه به تنهایی و مستقیماً تبدیل به پول نمی‌شوند.

ساخت یک اپلیکیشن گران است و در طول مسیر با هزینه‌های توسعه پنهان روبرو خواهید شد. بنابراین قبل از اینکه تمام پول خود را به ایده اپ جدید خود بریزید، باید مطمئن شوید که سود ایجاد می‌کند. تمام چیزهایی که باید بدانید را در ادامه آورده‌ایم:

مدل‌های کسب درآمد از ساخت اپلیکیشن موبایل: خریدهای درون‌برنامه در مقابل سایت موبایل

برای افرادی از شما که از قبل یک کسب و کار دارید، فرض می‌کنیم که شرکت شما یک وب سایت دارد. امیدواریم (به خاطر خودتان هم که شده!) که آن سایت برای دستگاه‌های تلفن همراه هم بهینه شده باشد.

وب‌سایت‌هایی که سازگار با موبایل نیستند، بازدیدکنندگان را از خودشان دور می‌کنند، بنابراین اگر این کار را هنوز انجام نداده‌اید، باید برایتان در اولویت باشد.

اکنون، بیایید در مورد تجربه مشتری و چگونگی ارتباط آن با عادات خرید آنها بحث کنیم. این موضوع، نقش مهمی در استراتژی‌های کسب درآمد از اپلیکیشن شما خواهد داشت.

به نظر شما کاربران ترجیح می‌دهند در سایت موبایل خرید کنند یا مستقیما از طریق اپلیکیشن موبایل؟

جواب اپلیکیشن است. دلیلش هم اینجا آورده‌ایم:

کسب درآمد از ساخت اپلیکیشن موبایل

راحتی پاسخ شماره یک پاسخ دهندگان بود.

سایر پاسخ‌ها نیز راحتی را منعکس می‌کنند و رضایت کاربر را افزایش می‌دهند. مشتریان شما همه چیز را سریع می‌خواهند.

همانطور که قبلاً گفتیم، اگر سایت شما برای گوشی‌های تلفن همراه بهینه نشده باشد، سرعت می‌تواند مشکل ساز شود. اما وقتی افراد از اپلیکیشن شما استفاده کنند، این مشکل به وجود نمی‌آید.

به اپ خود مانند هر کسب و کار دیگری فکر کنید. ساده‌ترین راه برای کسب درآمد این است که مشتریان را راضی نگه دارید و آنها را دوباره برگردانید. به همین دلیل است که باید وب سایت خود را به یک اپلیکیشن تبدیل کنید. علاوه بر سرعت و راحتی، فرآیند پرداخت در خرید با گوشی نیز بسیار ساده‌تر است.

خریدهای درون‌برنامه‌ای در اپ‌های رایگان گوشی، مستقیماً به کارت اعتباری مشتری مرتبط با فروشگاه‌های اپلیکیشن (حساب فروشگاه Google Play یا Apple App Store) پرداخت می‌شود. این کار برای کاربران اپ‌ها آسان است زیرا آنها مجبور نیستند هر بار اطلاعات کارت اعتباری را برای تکمیل خریدهای درون برنامه‌ای وارد کنند. (متاسفانه این کار در ایران امکان‌پذیر نیست).

به طور کلی، فرآیند خرید در مرورگر گوشی طولانی‌تر است و بیشتر برای کاربر دردسرساز است.

اشتباه نگیرید ما نمی‌گوییم که سایت تلفن همراه شما نباید صفحه پرداخت داشته باشد. تمام تلاشمان این است که تأکید کنیم خریدهای درون برنامه‌ای بهتر هستند. البته پلتفرمی که اپ خود را در آن راه اندازی می‌کنید نیز اهمیت دارد.

خریدهای درون برنامه‌ای iOS در مقابل اندروید

به تفاوت خریدهای iOS و اندروید نگاهی بیندازید.

میانگین خرید هر کاربر در پلتفرم‌های iOS بیش از دو برابر اندروید است. این بدان معنا نیست که شما باید یکی را انتخاب کنید.
 iOS ممکن است عدد بالاتری برای میانگین خرید داشته باشد، اما اندروید از نظر تعداد کل کاربران برتری دارد.

با نگاهی به فروش گوشی‌های هوشمند در سه ماهه چهارم سال گذشته، 432 میلیون دستگاه فروخته شده است. از 432 میلیون گوشی، 77 میلیون نرم افزار iOS داشتند و 352 میلیون آن بر روی پلتفرم اندروید کار می‌کردند.

این دو پلتفرم با هم 99 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند، اما اندروید به تنهایی 81.7 درصد را به خود اختصاص داده است.

با این اوصاف، 16 درصد از توسعه دهندگان اندروید بیش از 5000 دلار در ماه با اپ‌های تلفن همراه خود درآمد دارند و 25 درصد از توسعه دهندگان iOS بیش از 5000 دلار از طریق برنامه درآمد کسب می‌کنند.

بنابراین هنگام مقایسه تفاوت‌های بین توسعه برنامه iOS و Android، این ارقام را در نظر داشته باشید.

استراتژی کسب درآمد از ساخت اپلیکیشن موبایل برای محصولات فیزیکی

قبلاً به طور خلاصه به این موضوع پرداختیم، اما می‌خواستیم بیشتر در مورد این موضوع توضیح دهیم. برای فروش موفقیت آمیز محصولات مصرفی از طریق یک اپ، باید خود را در ذهن یک خریدار موبایل قرار دهید.

79 درصد از کاربران گوشی‌های هوشمند در شش ماه گذشته چیزی را به صورت آنلاین خریداری کرده‌اند. این تعداد هر سال همچنان در حال افزایش است.

نیازی نیست که تبدیل به سایت آمازون شوید. اگر در حال حاضر محصولاتی را در وب‌سایت و سایت تلفن همراه خود می‌فروشید، می‌توانید با ساخت موفقیت‌آمیز یک اپلیکیشن موبایل، درآمد بیشتری کسب کنید.

روش‌های کسب درآمد از ساخت اپلیکیشن موبایل رایگان در مقابل برنامه‌های پولی (استراتژی درآمدزایی رایگان برنامه)

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که آیا می‌خواهید برای دانلود برنامه خود از کاربران هزینه دریافت کنید یا خیر.

به طور متوسط، بدیهی است که با انجام این کار در هر بار دانلود درآمد بیشتری کسب خواهید کرد. این کار ممکن است راه خوبی برای به دست آوردن سود اولیه به نظر برسد، اما اگر مردم مجبور به پرداخت باشند، ممکن است آنها را از خودتان دور کنید.

90٪ از اپلیکیشن‌های موجود در اپ استور اپل رایگان هستند. اپلیکیشن‌های رایگان پولساز هستند. اما این بدان معنا نیست که شما هم باید همین مسیر را طی کنید.

اپ‌های پولی راه بسیار خوبی برای جذب مشتریان وفادار بیشتر هستند. اگر آنها مایل به پرداخت پول فقط برای نصب اپ هستند، ممکن است بیشتر از آن استفاده کنند و خریدهای اضافی هم انجام دهند.

با این حال، اگر یک برند معتبر هستید که از قبل کانال‌های خرده‌فروشی و مشتریان خودتان را دارید، احتمالاً به نفع شماست که اپ خودتان را رایگان ارائه دهید.

مردم اپ‌ها را دانلود می‌کنند تا بتوانند در پول خود صرفه جویی کنند و تخفیف دریافت کنند، نه اینکه فقط برای داشتن گزینه خرید، پول بیشتری خرج کنند.

یادتان باشد؛ اپ شما، رقیب خواهد داشت. بنابراین مشتریان متوجه می‌شوند که به جای پرداخت هزینه برای دانلود اپ شما، می‌توانند چیزی مشابه و یا حتی بهتر را به صورت رایگان پیدا کنند. اگر اپی را به صورت رایگان ارائه می‌کنید، می‌توانید کانال‌های درآمدزایی دیگری را پیدا کنید. این داده‌های Statista را بررسی کنید:

با اپ‌های رایگان ، شاید تعداد دانلود بیشتری داشته باشید ، اما کاربران تعامل کمتری دارند. اگر پرداخت نکنند، تعهدی وجود ندارد. آنها می‌توانند به راحتی اپ شما را دانلود کنند ، یک بار آن را بررسی کنند و دیگر هرگز از آن استفاده نکنند.

ممکن است این قضیه دلسرد کننده به نظر برسد ، اما نباید به این چشم به آن نگاه کنید. هزینه‌ای برای شما ندارد که کاربران اپ شما را دانلود کنند و هرگز از آن استفاده نکنند. مطمئناً، شما کاربران فعال را ترجیح می‌دهید، اما در انتها، این قضیه برای شرکت شما مضر نخواهد بود.

اگر به دنبال انتشار یک اپ رایگان یا پولی هستید، توصیه ما اپ رایگان است. زیرا شانس دانلود را افزایش می‌دهد و می‌توانید از طریق منابع دیگر درآمد کسب کنید. در اینجا نگاهی به نرخ CPM تبلیغات در ایالات متحده برای تبلیغات مختلف اپ تلفن همراه می‌اندازیم:

بنابراین اگر بتوانید فضای تبلیغاتی را در اپلیکیشن خود بفروشید، قطعاً درآمد خواهید داشت. به خاطر داشته باشید، این اعداد فقط میانگین هستند و به طور دقیق مشخص نمی‌شوند. اگر روزانه تعداد زیادی کاربر فعال داشته باشید و محبوبیت اپلیکیشن شما زیاد شود، می‌توانید بر اساس آن اعداد، نرخ بالاتری را از تبلیغ کنندگان دریافت کنید.

Freemium Upsell برای کسب درآمد از ساخت اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن‌های رایگان پولساز هستند. همیشه می‌توانید از مدل freemium استفاده کنید که در استارتاپ‌ها و اپ‌های بازی محبوب است. با استفاده از این روش، نسخه رایگان برنامه شما ممکن است دارای تبلیغات نمایشی، پنجره‌های بازشو یا پاپ آپ، اسپانسرشیپ، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات بنری یا روش‌های دیگر برای ایجاد درآمد از مخاطبان هدف شما باشد. شما می‌توانید از طریق هزینه اسپانسرشیپ ماهیانه از تبلیغ کنندگان برتر درآمد کسب کنید.

اما از آن طرف نسخه‌های پولی اپ را با ویژگی‌های ممتاز، مانند حذف تبلیغات تلفن همراه، ارائه دهید. نسخه بدون تبلیغات تجربه کاربری بهتری ارائه می‌دهد.

برخی از موفق‌ترین اپ‌ها با ارائه محتوای پرمیوم، درآمد کسب می‌کنند. برخی دیگر یک نسخه برنامه رایگان و نسخه دیگری برای برنامه‌های پولی دارند.

یک مثال می‌زنیم. بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه یک برنامه دوستیابی محبوب این کار را در پلتفرم خود انجام می‌دهد. مطمئنم نام Tinder را شنیده‌اید. کاربران می‌توانند برنامه را به صورت رایگان دانلود کرده و از ویژگی‌های اصلی آن استفاده کنند. اما آنها محتوا و عملکردهای پرمیوم را بر اساس اشتراک ماهانه ارائه می‌دهند.

مفهوم، فوق العاده ساده است. کاربران یک پروفایل ایجاد می‌کنند و عکس‌های خود را اضافه می‌کنند. بر اساس مکان و اولویت‌هایشان، عکس‌های کاربران دیگر را می‌بینند که با معیارهای جستجوی آنها (سن، جنسیت و غیره) مطابقت دارند.

اگر پروفایل کاربر دیگری را دوست داشته باشند، انگشت خود را به سمت راست می‌کشند. و اگر دوست نداشته باشند، انگشت خود را به سمت چپ می‌کشند.

وقتی دو نفر، هر دو، انگشت خود را به سمت راست کشیده باشند، به هم متصل می‌شوند و می‌توانند مکالمه را شروع کنند.

همه کسانی که این برنامه را دانلود می‌کنند به این ویژگی‌ها به صورت رایگان دسترسی دارند. اما محدودیت‌های خاصی وجود دارد. اگر کاربران در روز تعداد زیادی پروفایل را به سمت راست بکشند، نمی‌توانند به مدت 24 ساعت به جستجو ادامه دهند.

مدل‌های اشتراک برای کسب درآمد از ساخت اپلیکیشن موبایل

راه دیگر برای کسب درآمد از یک اپ رایگان، ارتقاء و اشتراک است. مدل اشتراک برای درآمدهای مکرر عالی است.

اینجاست که اشتراک پرمیوم وارد عمل می‌شود.

اگر کاربران می‌خواهند لایک نامحدود داشته باشند، می‌توانند حساب خود را برای دسترسی به این قابلیت ارتقا دهند. اشتراک ارتقا یافته با سایر ویژگی‌های تشویقی مانند تجربه بدون تبلیغات همراه است.

می‌توانید همین مدل کسب و کار و استراتژی قیمت گذاری را در اپ خود اعمال کنید. به کاربران اجازه دهید برنامه را به صورت رایگان دانلود و استفاده کنند، اما بهترین ویژگی‌ها را برای کاربرانی که مایل به پرداخت هستند، نگه دارید.

تبلیغات برای کسب درآمد از ساخت اپلیکیشن موبایل

نمایش تبلیغات درون برنامه‌ای یکی دیگر از استراتژی‌های محبوب کسب درآمد است. و یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شروع سریع کسب درآمد از یک اپلیکیشن است.

در غیر این صورت که شرکای بازاریابی وابسته داشته باشید، نمایش تبلیغات از طریق یک شبکه تبلیغاتی شخص ثالث در اینجا مهم است. آن شبکه‌های تبلیغاتی به طور خودکار تبلیغات را برای کاربران شما نمایش می‌دهند.

مدل درآمدزایی دقیق بر اساس نوع تبلیغ و توافق شما با شبکه متفاوت است. به عنوان مثال، شما می‌توانید فقط یک هزینه ثابت برای تبلیغات بر اساس بازدیدهایی که دریافت می‌کنند، دریافت کنید. در مواقع دیگر، اگر کاربر روی تبلیغ کلیک کند یا اقدامی بر اساس آگهی انجام دهد، می‌توانید مبلغ بیشتری دریافت کنید.

چهار نوع اصلی از تبلیغات موبایلی عبارتند از تبلیغات بین برنامه، تبلیغات بنری، تبلیغات ویدیویی درون برنامه‌ای و تبلیغات همسان.

بازاریابی ارجاعی برای کسب درآمد از ساخت اپلیکیشن موبایل

بازاریابی ارجاعی شکل دیگری از تبلیغات موبایلی است. با برنامه‌های ارجاع دهنده، شما یک محصول یا خدمات شخص ثالث را در برنامه خود تبلیغ می‌کنید.

بسیاری از برنامه‌های ارجاع دهنده نسبت به تبلیغات سنتی پرداختی بالاتری دارند. معمولاً یک لینک ارجاع دهنده وجود دارد که شما آن را تبلیغ می‌کنید، و پرداخت معمولاً بر اساس یکی از این مدل‌ها است:

  • CPA هزینه به ازای هر اقدام یا هزینه به ازای کسب – این مورد، اقدام پس از نصب را اندازه‌گیری می‌کند تا ببیند کاربران چقدر با تبلیغات تعامل دارند. به عنوان مثال، ثبت نام برای یک دوره آزمایشی رایگان، خرید یک محصول یا ایجاد یک حساب کاربری می‌تواند در این دسته قرار گیرد.
  • هزینه به ازای هر کلیک (CPC) – همان طور که از نام آن پیداست، بر اساس تعداد دفعاتی که کاربران بر روی تبلیغ در برنامه شما با مدل CPC کلیک کرده‌اند، پول دریافت خواهید کرد.
  • هزینه به ازای هر نمایش (CPV) – با مدل‌های CPV، فقط برای نمایش آگهی پولی دریافت خواهید کرد. تا زمانی که توسط یک کاربر مشاهده شود، به ازای هر بازدید، پولی دریافت خواهید کرد. اینها معمولاً پرداخت کمتری دارند، زیرا کاربر نیازی به کلیک روی تبلیغ یا انجام عملی ندارد.
  • هزینه به ازای نصب (CPI) – این مورد نوع خاصی از اقدام است. هر بار که کاربر روی تبلیغی که منجر به نصب برنامه دیگری می‌شود کلیک کند، به شما پول پرداخت می‌شود.

اگر شرکای مناسب را بیابید، برنامه های بازاریابی ارجاعی می تواند بسیار سودآور باشد

در ادامه خلاصه‌ای سریع از نحوه کسب درآمد از ساخت اپلیکیشن موبایل رایگان آورده شده است:

  • تبلیغات درون برنامه‌ای (تبلیغات همسان، تبلیغات بنری، و تبلیغات درون برنامه‌ای مانند برنامه Weather Channel و سایر اپ‌های مشابه)
  • خرید از طریق اپلیکیشن (اپ‌های محصولات یا خدمات)
  • پیشنهاد خریدهای درون برنامه‌ای (مانند ارتقا در اپ‌های بازی)
  • اپ‌های Freemium

صرف نظر از ایده برنامه‌تان، همچنان می‌توانید یک اپ تلفن همراه رایگان راه‌اندازی کنید، دانلود رایگان بگیرید و یک اپ موفق داشته باشید که درآمدزایی داشته باشد. برخی از محبوب‌ترین اپ‌های تلفن همراه رایگان هستند و هنوز تعداد زیادی برنامه دانلود می‌شوند.

نتیجه‌گیری (خلاصه روش‌های کسب درآمد از ساخت اپلیکیشن موبایل)

این گونه نیست که همه اپلیکیشن‌ها به درآمد برسند.

اگر برنامه شما این است که فقط یک اپ بسازید، بدون اینکه مدل کسب درآمدی برایش داشته باشید و فقط بنشینید تا پول درآورید ، باید از خواب غفلت بیدار شوید.

مانند یک کسب و کار، قبل از شروع ساخت اپلیکیشن باید یک استراتژی و هدف داشته باشید. ممکن است کمی طول بکشد تا درست شود.
ممکن است با برخی از پلتفرم‌ها شانس بهتری داشته باشید. کاربران اپ رفتار متفاوتی دارند. بنابراین، اگر موفقیت بیشتری در فروش اپ‌های پولی برای اپ‌های iOS خود در مقایسه با اپ‌های اندروید داشته باشید، خیلی چیز عجیبی نخواهد بود. برای اپ اندرویدتان، ممکن است لازم باشد از مدل دیگری برای کسب درآمد استفاده کنید، مانند مدل فریمیوم یا تبلیغات درون برنامه‌ای. نتایج در اپ استورهای مربوطه متفاوت خواهد بود.

کاربران موبایل اپلیکیشن‌ها را در مقایسه با سایت و مرورگرهای موبایل ترجیح می‌دهند.

بنابراین با وجود اینکه شرکت شما قطعاً به یک سایت بهینه شده برای گوشی‌ها نیاز دارد، یک اپلیکیشن می‌تواند تجربه مشتری را بسیار بهتر کند.

مطمئناً، هنگام ساخت، توسعه و راه‌اندازی اپلیکیشن، هزینه‌های اولیه‌ای خواهید داشت.
اگر یک محصول فیزیکی می‌فروشید، داشتن یک اپلیکیشن موبایل به شما کمک می‌کند پول بیشتری کسب کنید.

در مقایسه با سایت‌های دسکتاپ و وب‌سایت‌های موبایل، اپلیکیشن‌های موبایل کمترین نرخ رها کردن سبد خرید را دارند. چرا؟

چون کل فرآیند برای مشتری آسان‌تر است. آن‌ها می‌توانند یک محصول را فقط با چند کلیک بخرند.

همچنین باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید این برنامه را به صورت رایگان ارائه دهید یا کاربران را مجبور به پرداخت برای دانلود آن کنید. در نهایت، این تصمیم کاملا به شما بستگی دارد. اما توصیه می‌کنیم دانلود رایگان ارائه دهید.

دارندگان برنامه و توسعه دهندگان برنامه همچنان می‌توانند از خریدهای درون برنامه‌ای، تبلیغات و اشتراک‌هایی که ارتقای پرمیوم را ارائه می‌دهند، درآمد کسب کنند.

اگر از این راهنما پیروی کنید، در مسیر درستی برای ساختن یک اپلیکیشن موبایلی قرار خواهید گرفت که در واقع درآمدزایی داشته باشد.

آیا قصد دارید برنامه تلفن همراه خود را در iOS برای Apple App Store، یا در Android برای Google Play Store یا هر دو منتشر کنید؟

منبع

از همین نویسنده: