آنالیتیکس یونیورسال (UA) در جولای 2023 منسوخ شد و راه را برای گوگل آنالیتیکس 4 (GA4) باز کرد. علیرغم اینکه گوگل آنالیتیکس 4، از 14 اکتبر 2020 گزینه انتخابی پیش فرض برای سایت‌های جدید بوده است، اما بازاریابان و توسعه دهندگان وب عجله‌ای برای تغییر از UA به GA4  نداشته‌اند.

یکی از دلایل احتمالی این امر این است که گوگل آنالیتیکس 4 ، بسیار متفاوت‌تر از نسخه قبلی خود عمل می‌کند، و با وجود اینکه ویژگی‌های ارزشمند جدیدی ارائه داده، به دلیل اشکالات ساختاری و حذف برخی از ویژگی‌های مورد تحسین آنالیتیکس یونیورسال با واکنش‌های منفی مواجه شده است.

در این مقاله، 7 تفاوت کلیدی بین این دو پلتفرم را بررسی خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که گوگل آنالیتیکس 4 چه ویژگی‌هایی دارد که باید در موردشان هیجان زده شویم. قبل از اینکه بتوانید اجرای گوگل آنالیتیکس 4 را شروع کنید، بسیار مهم است که تفاوت آن با آنالیتیکس یونیورسال را درک کنید. در زیر مهم‌ترین تفاوت‌های بین این دو را جمع‌آوری کرده‌ایم.

7 تفاوت کلیدی بین گوگل آنالیتیکس 4 و آنالیتیکس یونیورسال

گوگل آنالیتیکس 4

1. ردیابی اپ

یکی از مورد انتظارترین عملکردهای گوگل آنالیتیکس 4 ، امکان ردیابی اطلاعات سایت و اپ در یک property یکسان است. آنالیتیکس 4 از همان مدل اندازه‌گیری Google Analytics Firebase استفاده می‌کند (که برای اپ‌های گوشی استفاده می‌شود)، که در آن همه تعاملات به‌عنوان ایونت ثبت می‌شوند. این طرح داده یکپارچه جدید بین یک سایت و یک اپ به این معنی است که ترکیب داده‌ها بین آنها بسیار آسان‌تر خواهد بود.

2. تعامل‌ها

گوگل آنالیتیکس یونیورسالگوگل آنالیتیکس 4
Page ViewEvent
EventEvent
SocialEvent
Transaction/e-commerceEvent
User timingEvent
ExceptionEvent
App/screen viewEvent


تفاوت مهم دیگر بین آنالیتیکس یونیورسال و  آنالیتیکس 4 نحوه ثبت تعاملات یا interactions است. در  UA، تعاملات در انواع مختلف بازدید مانند بازدید از صفحه، تراکنش‌ها و تعاملات اجتماعی ثبت می‌شد. در مقابل، در آنالیتیکس 4، هر تعاملی به عنوان یک رویداد یا event ثبت می‌شود.

رویدادها در UA نیز وجود داشتند. با یک دسته، اقدام، و برچسب مرتبط؛ اما این طبقه‌بندی‌ها در GA4 وجود ندارد. در عوض، GA4  با پارامترهای رویداد کار می‌کند که اطلاعات تکمیلی درباره عملکرد (رویداد) کاربر است. برخی از پارامترهای رویداد به طور خودکار ارسال می‌شوند، مانند  “page_title”، و می‌توان موارد دیگری را اضافه کرد (شما می‌توانید تا 25 پارامتر رویداد را با هر رویداد ثبت کنید).

3. محاسبات سشن‌ها در آنالیتیکس 4 در برابر آنالیتیکس یونیورسال


تفاوت دیگر بین UA و GA4 که با مقایسه ارقام بین دو سیستم قابل توجه است، مقادیر متفاوت برای سشن‌هاست.


در  UA، یک سشن نشان دهنده مدت زمانی است که کاربر به طور فعال با سایت شما درگیر است. پس از ورود به سایت شما، مواردی که یک سشن را در UA به پایان می‌رسانند عبارتند از:

  • 30 دقیقه عدم فعالیت (یا تنظیمات زمان پایان سشن شما)
  • ساعت از نیمه شب بگذرد (در نتیجه یک سشن جدید تولید می‌شود)
  • مواجه شدن با پارامترهای کمپین جدید (برای مثال وقتی از پارامترهای UTM برای پیوندهای داخلی در وب‌سایت خود استفاده می‌کنید — بنابراین، این مورد توسط گوگل توصیه نمی‌شود.)

در مقابل، در آنالاتیکس 4، رویداد session_start یک آیدی سشن تولید می‌کند که تمام رویدادهای بعدی در طول سشن با آن مرتبط هستند. مانند UA، یک سشن پس از 30 دقیقه عدم فعالیت (یا تنظیمات زمان پایان سشن شما) به پایان می‌رسد، اما سشن‌ها اکنون می‌توانند تا نیمه شب ادامه داشته باشند و با مواجهه با پارامترهای کمپین جدید تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند. اگر سایت شما مخاطب جهانی داشته باشد، این مورد می‌تواند باعث ایجاد اختلاف در ارقام سشن‌هایی که به برای UA و GA4 می‌بینید، شود.

4. اکسپورت به BigQuery با آنالیتیکس 4 رایگان است

با  GA4، اکسپورت به BigQuery برای همه propertyها در دسترس قرار می‌گیرد (برای  UA، این مورد به ویژگی‌های Analytics 360 محدود می‌شد). این بدان معناست که شما می‌توانید رویدادهای خام را به BigQuery  ارسال کنید، که سپس می‌توانید با استفاده از SQL در آن جست و جو کنید.

5. نرخ پرش و نرخ تعامل

برخی از حذفیات قابل توجه GA4 معیارهای مربوط به نرخ پرش است. در عوض، گوگل رویکرد “مثبت”‌ تری را انتخاب کرده و ارقام نرخ تعامل را گزارش می‌دهد. به بیان ساده، نرخ تعامل یک نسبت معیاری است که به صورت درصد ارائه شده است و فرمول آن نسبت سشن‌های درگیر به سشن‌ها است.

می‌پرسید که سشن‌های درگیر چیست؟ آنها سشن‌هایی هستند که حداقل 10 ثانیه به طول انجامیده‌اند، حداقل 1 رویداد تبدیلی داشته‌اند، یا حداقل 2 صفحه / صفحه نمایش داشته‌اند.

گوگل آنالیتیکس 4

بنابراین آیا نرخ پرش در GA4 وجود ندارد؟

وجود دارد، اما در GA4 کمی متفاوت محاسبه می‌شود. در آنالیتیکس 4، نرخ پرش درصد سشن‌هاییست که درگیر نبوده‌اند. به عبارت دیگر، نرخ پرش، معکوس نرخ تعامل است، که تعداد سشن‌های درگیر شده تقسیم بر تعداد کل سشن‌ها در یک دوره زمانی مشخص است. در  UA، نرخ پرش به عنوان درصدی از کاربران سایت محاسبه می‌شود که بیشتر از یک صفحه را در سایت شما مشاهده نکرده‌اند.

6.  گوگل تگ منیجر از همیشه مهمتر شده است

اگر بیشتر از عملکردهای اساسی و پایه‌ای UA استفاده می‌کردید، در جریان هستید که می‌توانستید بدون گوگل تگ منیجر از آن استفاده کنید. برای مثال، می‌توانستید تبدیل‌های صفحه مقصد را در خود گوگل آنالیتیکس ایجاد کنید.

اکنون، با  GA4، این کار دیگر امکان پذیر نیست. همه اهداف مبتنی بر رویداد هستند، بنابراین از همیشه مهم‌تر است که گوگل تگ منیجر را یاد بگیرید. به خصوص اگر در دیجیتال مارکتینگ یا تجارت الکترونیک کار می‌کنید.
درک تگ منیجر (یا GTM) و توانایی کار با آن برای جمع آوری داده‌های پیشرفته نیز مفید است.

7. ساختار حساب

در  GA Universal، ساختار حساب شامل 3 عنصر است:

اکانت – property – view

GA4  فقط شامل دو عنصر است: اکانت و property. و به این معنیست که در آنالیتیکس 4، property حاوی هیچ viewای نیست.

همچنین، گوگل یک مفهوم کاملاً جدید را در GA4 معرفی کرد: جریان‌های داده. یک جریان داده نشان دهنده جریانی از سایت یا اپ شما به آنالیتیکس است.

در حالی که Universal، داده‌ها را با یک tracking ID در سطح property جمع آوری می‌کند، GA4 داده‌ها را در سطح جریان از طریق یک data stream ID منحصر به فرد جمع آوری می‌کند. هر property در GA4 می‌تواند تا 50 جریان داده و محدودیت 30 جریان داده اپ داشته باشد.

نتیجه

اکنون که گوگل آنالیتیکس از یک مدل داده مبتنی بر سشن به مدل مبتنی بر رویداد حرکت می‌کند، چیزهای زیادی تغییر خواهد کرد.

آیا می‌خواهید در Google Analytics 4 به روز باشید؟ این صفحه را که گوگل همه به‌روزرسانی‌ها را در آن منتشر می‌کند، حتماً بوک مارک کنید.در آینده نیز آموزش‌های بیشتری در زمینه آنالیتیکس 4 خواهیم داشت، پس همراه ما باشید.

از همین نویسنده: