ایده‌های پیچیده را می‌توان با تصاویر و فیلم‌ها به اطلاعات ساده و قابل هضم تقسیم کرد، به همین دلیل است که اطلاعات بصری، زبان مؤثری برای یادگیری هستند. اما این اطلاعات فقط به تصاویر و ویدیوها محدود نمی‌شود. در این مقاله، 10 نمونه سبک یادگیری بصری را بررسی خواهیم کرد که می‌توانید از آنها برای تأثیرگذاری بر برنامه یادگیری خود استفاده کنید.

سبک یادگیری بصری شماره 1 – میکرولرنینگ

یادگیری بصری با میکرو درس

میکرولرنینگ یا میکرو درس یک نمونه سبک یادگیری بصری نوآورانه است که قدرت زبان بصری را با فناوری‌های یادگیری پیشرفته ترکیب می‌کند. این سبک اساساً دروس کوچکی هستند که شامل تصاویر، متون، فیلم‌ها و بازی‌هاییست که زبان‌آموزان می‌توانند با آنها تعامل داشته باشند. کاربران مستقیماً در درس شرکت می‌کنند، بنابراین فعالانه درگیر هستند و یاد می‌گیرند.

سامانه آموزش آنلاین ویکی درس، اولین سامانه آموزشی بر پایه میکرودرس است که دانش پذیران می‌توانند انواع دوره‌های آموزشی را در کمترین زمان و با هزینه مناسب تهیه کرده و به بهترین شیوه یاد بگیرند.

اکثر ابزارهای پیشرفته میکرولرنینگ ابتدا برای موبایل طراحی می‌شوند، به این معنی که در هر گوشی هوشمندی به راحتی در دسترس هستند.

ابزارهای میکرولرنینگ پیشرفته، میزبان هزاران محتوای آموزشی در موضوعات مختلف هستند. بسته به درس، از انواع مختلفی از استراتژی‌های سبک یادگیری بصری استفاده می‌شود. این نوع آموزش، برای یادگیری در محل کار بسیار مناسب است.

سبک یادگیری بصری شماره 2 – آموزش مجازی

آموزش مجازی

بعد از همه‌گیری کرونا تقریبا همه افراد از این نوع سبک یادگیری اطلاع دارند. همه افراد از کارمندان گرفته تا دانش‌آموزان و دانشجویان در این دوران مجبور بودند که از طریق نرم‌افزارهای ویدیو کنفرانس نظیر اسکایپ، گوگل میت، زوم یا نرم افزارهای دیگر، آموزش مجازی را تجربه کنند. این سبک شامل گفتگو، ارائه مطلب و همکاری در زمینه مطالب آموزشی از طریق تماس‌های ویدیویی آنلاین است.

این رسانه در طی سالها پیشرفت کرده و مواردی مانند تخته سیاه مجازی، صفحات قابل اشتراک گذاری و حتی قابلیت مشاهده همزمان فیلم به آن افزوده شده است.

با وجود اینکه این سبک محدودیت‌های خودش را دارد، بدون شک باعث شده مردم سرتاسر دنیا با هم همکاری کنند و به روش‌هایی که قبلا تجربه نکرده‌اند، یاد بگیرند. به اشتراک گذاری تصاویر، ارائه دادن‌ها و اسناد، کار یادگیری را ساده‌تر و مؤثرتر کرده است.

سبک یادگیری بصری شماره 3 – ضبط ویدیویی

ضبط ویدیویی

سبک یادگیری بصریِ ضبط ویدیویی راه دیگری برای صرفه‌جویی در زمان و ارائه مطلب، سخنرانی‌ها و دموها است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بنشینید، یک درس را ضبط کنید، از جلوه‌های بصری بهره بگیرید و سپس می‌توانید آن را برای گروه‌ها بفرستید تا در زمانی که می‌توانند آن را ببینند.

یکی از مزیت‌های بزرگ این روش این است که فراگیران می‌توانند با سرعتی که خودشان می‌خواهند، ویدیو را ببینند. هر شخص با دیگری متفاوت است و همین نکته باعث می‌شود یادگیری به این روش برای افراد آسان‌تر باشد.

تولید ویدیوی مؤثر و کارآمد، ممکن است زمان ببرد، مخصوصا اگر کیفیت برایتان مهم باشد. اما، زمانی که قلق کار دستتان آمد، در طولانی مدت در زمانتان بسیار صرفه‌جویی خواهد شد. منابع  آنلاین زیادی برای یادگیری ضبط و تدوین ویدیو وجود دارد.

سبک یادگیری بصری شماره 4 – دوره‌های آنلاین آزاد

دوره‌های آنلاین آزاد

دوره‌های آنلاین آزاد، درس‌هایی هستند که به‌راحتی در دسترس‌اند و توسط کارشناسان یا مدرسان در مورد موضوعات خاص ایجاد می‌شوند و می‌توان از طریق مرورگر یا برنامه به آنها دسترسی داشت.

بیشتر اوقات آنها به شکل دوره‌ها یا مجموعه‌ای از درس‌ها می‌آیند. معمولا زمان زیادی از شما نمی‌گیرند و برخی از آنها حدود چند دقیقه طول می‌کشد. و به عنوان یک امتیاز، بسیاری از این دوره‌ها حتی پس از اتمام، گواهینامه ارائه می‌دهند تا به کارکنان و فراگیران انگیزه بدهند یا برای ارتقای مهارت به آنها کمک کنند.

سبک یادگیری بصری شماره 5 – شبیه سازی‌های تعاملی

شبیه سازی‌های تعاملی

می‌گویند تجربه بهترین معلم است و این حرف کاملا درست است، زیرا حتی فراگیران بصری زمانی که در یک درس غرق می‌شوند، بهتر یاد می‌گیرند. زمانی که مسائل به صورت تجربی‌ در زندگی اتفاق می‌افتند، به بهترین شکل به خاطر سپرده می‌شوند. به همین دلیل مهم است که شبیه سازی‌های تعاملی را در برنامه آموزشی خود ادغام کنید.

به عنوان مثال، کارشناسان فروش و خرده فروشی باید به صورت واقعی تجربه کنند که تعامل با مشتریان در زمینه کاریشان چگونه است. و به خصوص کارگران صنعت باید بدانند که چگونه از تجهیزات به درستی استفاده کنند تا ایمنی خود را حفظ کنند.

سبک یادگیری بصری شماره 6 – آزمون‌ها و بازی‌ها

آزمون‌ها و بازی‌ها

یادگیری بصری استاتیک یا ایستا مانند تصاویر و اسلایدها شاید به تنهایی مؤثر نباشند و کمی حوصله سربر شوند. بازی‌ها و آزمون‌ها بهترین راه برای مقابله با کسالت و بی‌تحرکی در حین یادگیری هستند.

وقتی فردی از نظر جسمی و ذهنی در درس‌ها شرکت می‌کند، دانشی که کسب می‌کند راحت‌تر حفظ می‌شود. و ناگفته نماند که وقتی در حین یادگیری به شما خوش می‌گذرد، این دانش بیشتر به خاطر می‌ماند. و جدای از آن، می‌تواند برای دانش پذیرانی که می‌خواهند خود را به روش‌های فعال‌تری بهبود بخشند، چالش ایجاد کند.

سبک یادگیری بصری شماره 7- وبینارها

وبینارها

وبینارها یک نمونه سبک یادگیری بصری عالی هستند. وبینارها فقط مانند سخنرانی‌های ویدیویی نیستند، بلکه رویدادهای زنده‌ای هستند که شامل برگزاری جلسه، سخنرانی و تعامل با مخاطبان می‌شود. وبینار همه را تشویق می‌کند تا با مشارکت در یادگیری همکاری کنند. وبینارها همچنین دارای چت هستند تا افرادی که کمی خجالتیند میکروفون خود را باز کنند و سؤالات مستقیم بپرسند.

وبینار راه خوبی برای حضور در جامعه فراگیران و شناخت شرکت‌کنندگان دیگری‌ست که به همان موضوع موردعلاقه شما، علاقه دارند. اکثر وبینارها قابلیت مشاهده پس از مهلت برگزاری آن را هم دارند.

سبک یادگیری بصری شماره 8- اینفوگرافیک‌ها

اینفوگرافیک‌ها

اگر در شبکه‌های اجتماعی فعال هستید، حتما اینفوگرافیک‌هایی در موضوعات مختلف دیده‌اید. اینفوگرافیک‌ها برای تبدیل ایده‌ها، اطلاعات و حقایق به تصاویر بصری جذاب و ساده است. برای همین اینفوگرافیک‌ها در اینستاگرام و توییتر بسیار محبوب هستند. اینفوگرافیک‌ها به راحتی قابل اشتراک گذاری، پیوند دادن و paste کردن در ارائه‌ها و اسلایدها هستند که آنها را برای یادگیری بهتر می‌کند.

پس اگر به دنبال ایجاد برنامه‌های آموزشی هستید، مهارت‌های طراحی گرافیک خودتان را تقویت کنید یا از ابزارهای طراحی آموزشی استفاده کنید که ایجاد اینفوگرافیک را آسان‌تر می‌کند.

سبک یادگیری بصری شماره 9- مقاله‌های ویدیویی

مقاله‌های ویدیویی

یکی دیگر از نمونه‌های محبوب سبک یادگیری بصری که در اینترنت محبوبیت پیدا کرده است، مقاله ویدیویی است. مقاله‌های ویدیویی معمولاً در موضوعات خاص عمیق می‌شوند و از زبان تصویری ویدیو و فیلم استفاده می‌کنند تا جذاب‌تر و تعاملی شوند. درست مانند اینفوگرافیک، هدف آن این است که مطالبی که به خوبی تحقیق شده‌اند را به یک رسانه تصویری سرگرم کننده و ساده تبدیل کند. اغلب اوقات مقالات ویدیویی موسیقی و سایر تکنیک‌های صوتی را برای جذب مخاطب ترکیب می‌کنند.

سبک یادگیری بصری شماره 10- جدول و نمودارها

جدول و نمودارها

آخرین نمونه سبک یادگیری بصری کمی سنتی‌تر است اما به این معنی نیست که تاثیرگذاری کمتری دارد. نمودارها و جداول برای سال‌ها عنصر اصلی بصری مورد استفاده در انواع آموزش‌ها بوده‌اند. امکان تبدیل اعداد، گرایش‌ها، فرمول‌ها و دیگر چیزهای پیچیده ریاضی یا علمی به یک نمایش آسان، از بهترین مزایای جداول و نمودارها است.

یادگیری نحوه استفاده از نمودارها و جداول در دراز مدت به شما کمک می‌کند. در هر کسب و کاری ضروری است که بتوان اطلاعات مربوط به آمار، امور مالی و دیگر انواع داده‌هایی را که کلید رشد سازمانی هستند، تجزیه کرد.

منبع

از همین نویسنده: