اگر یکی از اهداف سال جدید خود را یادگیری یک زبان جدید قرار داده‌اید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، این مقاله برای شماست.

یادگیری یک زبان جدید کار ساده‌ای نیست. خبر خوب این است که اگر مصمم باشید، تلاش کنید و اهداف هوشمندانه برای خود تعیین کنید، این کار ساده‌تر می‌شود. ما تمام اطلاعاتی را که باید در سفر خود برای یادگیری یک زبان جدید بدانید، جمع آوری کرده‌ایم.

یادگیری یک زبان جدید

اگر تصمیم به یادگیری یک زبان جدید گرفته‌اید، پس احتمالا هدفی در ذهن دارید. هدف اولیه ممکن است این باشد که بخواهید یاد بگیرید چگونه به زبان انتخابی خود صحبت کنید، بفهمید و بنویسید. هدف نهایی در یادگیری یک زبان جدید، ممکن است این باشد که بخواهید برای کار، تحصیل یا مسافرت به کشور دیگری نقل مکان کنید، یا فقط یک زبان دوم را به کارنامه خود اضافه کنید. همه این اهداف قابل تحسین هستند. برای اطمینان از موفقیت خود در دستیابی به این هدف، باید از تکنیک‌ اهداف SMART استفاده کنید.

یادگیری یک زبان جدید

اهداف یادگیری زبان SMART

اگر هدف‌گذاری برای شما تازگی ندارد، ممکن است با اهداف SMART آشنا باشید. اگر هدف‌گذاری برای شما تازگی دارد، درک و یادگیری در مورد اهداف SMART به شما کمک می‌کند تا به این هدف برسید و این کار را به طور موثر و کارآمد انجام دهید.

SMART  به معنای خاص (Specific)، قابل اندازه گیری (Measurable)، قابل دستیابی (Attainable)، مرتبط (Relevant) و محدود به زمان (Time-bound) است. تعیین اهداف SMART هدف بزرگ را به تسک‌های عملی‌تر تقسیم می‌کند و به شما کمک می‌کند تا به آن برسید.

مثال: من می‌خواهم تا پایان سال 1402 زبان انگلیسی محاوره‌ای و تجاری را یاد بگیرم زیرا می‌خواهم به ایالات متحده مهاجرت کنم.

این اهداف ذهن شما را متمرکز و منظم می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که یک برنامه عملی دارید و بنابراین به هدف خود می‌رسید.

مزایای یادگیری یک زبان جدید

یادگیری زبان دوم فقط یک هدف سرگرم کننده نیست. چندین مزیت برای یادگیری یک زبان جدید وجود دارد:

  • یادگیری یک زبان جدید می‌تواند شروع زوال عقل را پنج سال به تاخیر بیندازد.
  • فرصت‌های شبکه‌سازی با ارتباطات تجاری را در سراسر جهان بهبود می‌بخشد.
  • تقویت حافظه، توجه، حل مسئله و انجام چند کار همزمان.
  • شما از یک توریست (دانستن چند عبارت) به یک مسافر تغییر پیدا می‌کنید. (می‌توانید در گفتگو با مردم محلی پیش قدم شوید و فرهنگشان را درک کنید.)
  • برای موقعیت‌های (بین المللی) از همکلاسی‌ها و کارمندان دیگر متمایز می‌شوید.
  • دایره لغات شما را در زبان اول شما گسترش می‌دهد.

این موارد مزایای بزرگی برای یادگیری یک زبان جدید هستند. اما ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه یک زبان جدید یاد بگیرید. یا به نکاتی نیاز دارید که به شما کمک کند کمی سفر خود را ساده‌تر کنید. نکات زیر در این مسیر به شما کمک می‌کند.

نکات مهم برای یادگیری یک زبان جدید

یک نکته حیاتی که باید هنگام یادگیری یک زبان جدید به خاطر بسپارید این است که این کار یک شبه انجام نمی‌شود. در واقع، برای برخی ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد تا به این هدف برسند. اما کلید اصلی کار، شروع کردن و ادامه دادن در زمانی است که کار سخت می‌شود. چگونه؟ به این صورت:

  • در رویدادهای محلی شرکت کنید. بسیاری از یادگیری‌ها در خارج از کلاس اتفاق می‌افتد. با افرادی ملاقات کنید که به زبانی که شما یاد می‌گیرید صحبت می‌کنند و از آنها به عنوان فرصتی برای تمرین، تکمیل و دنبال کردن علایق دیگر استفاده کنید.
  • قدم به قدم آن را انجام دهید. وقتی تازه شروع می‌کنید، خیلی راحت وسوسه می‌شوید که به سمت دوره‌های پیشرفته بروید. انجام این کار و شکست در آن سطح ممکن است شما را ناامید کند به گونه‌ای که نخواهید ادامه بدهید. سعی کنید در ابتدا یادگیری خود را با سرعت کم ولی پیوسته ادامه دهید. اگر به حرکت ادامه دهید، به هدفتان خواهید رسید.
  • از اشتباهات خود درس بگیرید. بار اول درست متوجه نمی‌شوید. سوال بپرسید. زمین بخورید اما بلند شوید. اشتباه کردن بخشی طبیعی از هر فرآیند و برنامه یادگیری است.
  • مقاوم باشید. 20 دقیقه یادگیری زبان در بین کارهایتان شما را تا پایان سال به جایی که می‌خواهید برسید، نمی‌رساند. در یادگیری خود ثابت قدم باشید. اگر می‌خواهید موفق شوید وقت بگذارید و کار کنید.
  • خود را در آن فرهنگ غوطه‌ور کنید. زبان فقط کلماتی نیست که گفته می‌شود. تاریخ و فرهنگ یک یا چند ملت نیز به آن زبان، پیوسته است. درباره مردم و آن کشور بیاموزید و با انجام این کار، تفاوت‌های ظریف، معانی دیگر و عبارت‌هایی که دوره‌ها روی آنها تمرکز ندارند را پیدا خواهید کرد.
  • کلمات، فلش کارت‌ها، عبارات. یک کلمه یا عبارت را به زبان جدیدی که در حال یادگیری هستید انتخاب کنید و هر روز از آن استفاده کنید. زبان را با روش‌های خلاقانه وارد زندگی روزمره خود کنید و به ذهن خود کمک کنید تا به دو زبان کار کند.
  • با استفاده از دانش صحیح بیاموزید. می‌توانید زبان جدید را بعد از مهاجرت از همسایه کناری‌تان یاد بگیرید ولی احتمالا او اصول اولیه (گرامر، ساختار، ساختار، واژگان) را به شما یاد نمی‌دهد. برای دوره‌های آنلاین در پلتفرم‌هایی که برای اطمینان از یادگیری دانش صحیح و بهترین راه برای موفقیت شما طراحی شده‌اند، ثبت نام کنید.

یادگیری زبان انگلیسی

ضرب المثلی هست که می گوید اگر ندانید کجا بوده‌اید نمی‌توانید جلو بروید. به همین ترتیب، اگر سطح تسلط فعلی خود بر زبان را ندانید، نمی‌توانید به یادگیری زبان انگلیسی ادامه دهید. اگر می‌دانید از کجا شروع ‌کنید، می‌توانید پیشرفت خود را دنبال کنید و بدانید چه زمانی برای ارتقا به سطح بعدی آماده هستید.

سال 1402 را از آن خود کنید. سالی که در آن هدفتان را برای یادگیری یک زبان جدید تعیین می‌کنید و می‌توانید با افتخار آن را در پایان سال “تیک” بزنید! منتظر چه هستید؟ دوره‌های موجود را جستجو کنید و همین امروز سفر خود را برای یادگیری یک زبان جدید آغاز کنید.

از همین نویسنده: