لوگوها اغلب اولین چیزی هستند که مشتریان در برند به آن دقت می‌کنند. لوگو می‌تواند حسی ساده و مدرن را منتقل کند یا می‌تواند توجه برند به محیط زیست را نشان دهد. هر برندی به یک لوگوی متمایز و موثر نیاز دارد – و شما می‌توانید با انتخاب یک لوگوی مناسب از همان ابتدا، خودتان را از بسیاری از دردسرهای ریبرندینگ نجات دهید.

روانشناسی لوگو، یا اینکه چگونه ظاهر یک لوگو بر مشتری تأثیر می‌گذارد، به عنوان پایه و اساس ساختن یک نماد برند قوی، عمل می‌کند. این اصول راهنمای طراحی لوگو است که شامل ایجاد لوگو با استفاده از بهترین شیوه‌ها و اصول است.

با انتخاب تاثیرگذارترین شکل، رنگ و فونت، می‌توانید برندینگ خودتان را یک پله ارتقا داده و به سمت موفقیت حرکت کنید.

اشکال در روانشناسی لوگو

طراحی و روانشناسی لوگو

مطالعات متعدد در روانشناسی لوگو نشان می‌دهد که افراد واکنش‌های متفاوتی نسبت به اشکال خاص دارند. یک مطالعه نشان داد که مشتریانی که به شایستگی اهمیت می‌دهند، اشکال گوشه‌دار را ترجیح می‌دهند. مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد که شکل‌های گرد احساس شادی را برمی‌انگیزند. انتخاب یک شکل نسبت به شکل دیگر می‌تواند نحوه درک مردم از برند شما را تغییر دهد.


دو مثلث را در نظر بگیرید. یکی از آنها رأسش به سمت بالا و دیگری به سمت پایین است. تفاوت بین این دو چیست؟ مثلث رو به بالا نشان دهنده ثبات است. از طرف دیگر، مثلث رو به پایین ریسک و نوآوری را مطرح می‌کند. از هر کدام از آنها به عنوان یک لوگو می‌توان استفاده کرد. اما واکنش مطلوب بستگی به آن پیامی که می‌خواهید کسب‌وکارتان منتقل کند، دارد.

بهترین اشکال در روانشناسی لوگو

شرکت‌ها از سه نوع شکل لوگو استفاده می‌کنند: هندسی، ارگانیک و انتزاعی. بسیاری از شرکت‌ها دایره‌ را که یکی از محبوب‌ترین شکل‌هاست، در لوگوی خود نشان می‌دهند. با این حال، این کار لزوما دایره را به بهترین شکل برای یک لوگو تبدیل نمی‌کند.

وقتی به گزینه‌ها و ایده‌های مختلف نگاه می‌کنید، کسب و کار خود را در اولویت قرار دهید. برای شروع سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • روحیه مخاطب هدف من با چه چیزی سازگار است؟
  • شرکت من چه چیزی را نمایندگی می‌کند؟
  • رقبای من از چه نوع لوگوهایی استفاده می‌کنند؟

هندسی


دایره ها و بیضی ها

دایره‌ها و بیضی‌ها به دلیل گرد بودنشان از سایر اشکال هندسی متمایز هستند. آنها احساس تمامیت، حرکت، ابدیت، پایداری و امنیت را منتقل می‌کنند. دایره‌ها نیز به دلیل نرمی شکل، تداعی‌های زنانه دارند. این شکل می‌تواند احساس اجتماع، عشق و هماهنگی را ایجاد کند.

لوگو گوگل کروم ترکیبی از سه رنگ است تا لوگوی دایره‌ای نمادین خود را تشکیل دهد. با توجه به نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و داده‌ها در مورد مرورگرها، شکل لوگوی آنها امنیت و قابلیت اطمینان مورد نیاز در مرورگر را نشان می‌دهد.

مربع و مستطیل

مربع و مستطیل با توجه به زوایای 90 درجه خود، ثبات، قابلیت اطمینان و تقارن را نشان می‌دهند. لبه‌های تیز شکل به ساخت لوگویی کمک می کند که قابلیت اطمینان و استحکام را نشان دهد.

لوگوی Domino’s Pizza دارای دو مربع است که یک دومینو را تشکیل می‌دهند. مصرف کنندگان انتظار دارند پیتزاهای این شرکت زنجیره‌ای بزرگ به سرعت و به طور مداوم تحویل داده شوند، بنابراین آرم آنها پیام یکپارچگی را منتقل می‌کند.

مثلث

وقتی به لوگوها نگاه می‌کنید، لوگوهای مثلثی بسیار کمی پیدا خواهید کرد. یک لوگوی مثلثی از نظر روانشناسی لوگو می‌تواند به برند شما کمک کند تا در دریایی از لوگوهای دایره‌ای و مربعی برجسته شود. مصرف کنندگان مثلث را با ثبات، ابداع و خلاقیت مرتبط می‌دانند.

Airbnb  از یک مثلث رو به بالا با لبه‌های گرد به عنوان لوگوی خود استفاده می‌کند. این لوگو به آن‌ها کمک می‌کند تا مأموریت خودشان که تبدیل سفر به تجربه‌ای خاص، جذاب و خلاق است را با دیگران به اشتراک بگذارند.

خطوط عمودی و افقی

خطوط عمودی و افقی با نحوه مشاهده لوگوی شما توسط مشتریان بازی می‌کنند. خطوط عمودی لوگو را بلندتر و باریک‌تر نشان می‌دهد و احساس قدرت، پیشرفت و رهبری را نشان می‌دهد.

خطوط افقی باعث می‌شود که یک لوگو عریض‌تر به نظر برسد و در عین حال آرامش، کارایی و جامعه را منتقل می‌کند.

IBM  از یک لوگوی ساده و فونت گرا با شکاف‌های افقی استفاده می‌کند. از آنجایی که آی‌بی‌ام سخت‌افزار و نرم‌افزارهایی را می‌فروشد که به کسب‌وکارها کمک می‌کند کارآمدتر شوند، خطوط افقی روی لوگوی آن‌ها مکمل این مأموریت است.

ارگانیک

برخی از برندها از اشکال ارگانیک مانند درختان، کوه‌ها یا حیوانات استفاده می‌کنند. بسته به شکل می‌توانید معانی مختلفی را از این لوگوها منتقل کنید. به عنوان مثال، یک درخت محیط زیست و رشد را نشان می‌دهد، در حالی که یک کوه ماجراجویی و فرصت را نشان می‌دهد.

جگوار از یک لوگو جگواری که پرش کرده، استفاده می‌کند که به خودروهای قدرتمند آن‌ها مرتبط است. لوگوی آنها احساس قدرت، انگیزه و ماجراجویی را به ارمغان می‌آورد.

انتزاعی

شرکت‌های دیگر خود را با لوگوهای انتزاعی، مانند نقاشی‌ها یا ترکیبی از اشکال مختلف معرفی می‌کنند. یک لوگوی انتزاعی می‌تواند هر چیزی را که شرکت می‌خواهد بیان کند، اما با این کار، مدرنیته، اصالت و متمایز بودن را به نمایش می‌گذارد.

لوگوی نمادین سبز و سفید استارباکس دارای یک پری دریایی با دم دوقلو است که اشاره ای به نام الهام گرفته شده از دریا و شهر مبدا آنها یعنی سیاتل است.

رنگ در روانشناسی لوگو

تحقیقات روانشناسی رنگ‌ها نشان می‌دهد که افراد هنگام مشاهده رنگ‌ها واکنش‌های عاطفی و روانی دارند. قرمز احساس گرسنگی را برمی‌انگیزد، در حالی که آبی فیروزه ای افراد را بیدار نگه می‌دارد. رنگی که برای لوگوی خود انتخاب می‌کنید به اندازه طراحی کلی آن اهمیت دارد و می‌تواند به شما کمک کند متمایز شوید، مشتریان به شما اعتماد کنند و موارد دیگر.

هر رنگ دارای تداعیات روانی و عاطفی مثبت و منفی متفاوتی است:

آبی: امنیت، قدرت، خرد و اعتماد / سردی و رفتار غیر دوستانه


بنفش: خرد، ثروت، و پیچیدگی / انحطاط، بدخلقی و افراط


نارنجی: اعتماد به نفس، خلاقیت، شجاعت و گرما / ناامیدی، محرومیت و سستی


قرمز: هیجان، انرژی، قدرت، بی باکی و اشتیاق / خشم، هشدار، خطر، سرپیچی، پرخاشگری و درد


سبز: آرامش، سلامتی، رفاه، امید و طراوت / بی حوصلگی، رکود و بی‌روح بودن


زرد: خوش‌بینی، خلاقیت، برون‌گرایی، جوان‌گرایی و گرمی / ترس، بی منطقی و اضطراب


سیاه: پیچیدگی، قدرت و ظرافت / ظلم و سردی


سفید: خلوص، معصومیت، سادگی و مدرنیته / ساده، خسته کننده و خالی


صورتی: زنانگی، جوانی و تخیل / کودکی و عصیان

می‌توانید ببینید که چگونه برخی از بزرگترین برندهای جهان با هر رنگ هماهنگ می‌شوند. بسیاری از شرکت‌های فست فود، مانند مک دونالد، وندی، برگر کینگ، و آربی، روی لوگوها و برندهای خود از رنگ قرمز استفاده می‌کنند. تعداد زیادی از برندهای مد، از جمله Chanel و  Gucci، از مشکی براق استفاده می‌کنند.

هنگام تصمیم گیری در مورد بهترین رنگ برای لوگوی خود، سوالات زیر را در نظر بگیرید:

  • رقبای من از چه رنگی استفاده می‌کنند؟ آیا می‌خواهم متمایز باشم یا مثل بقیه باشم؟
  • می‌خواهم مشتریان چه نوع احساسی با برند من برقرار کنند؟
  • آیا ارتباط و حس مثبت آن رنگ بیشتر از حس منفی آن است؟

فونت در روانشناسی لوگو

روانشناسی فونت، مشابه روانشناسی شکل و رنگ، حول چگونگی واکنش عاطفی و روانی افراد به نوع متن استفاده شده می‌چرخد. مغز شما به فونت نگاه می‌کند، آن را به یک احساس متصل می‌کند و سپس آن را به برند مرتبط می‌کند.

شما می‌توانید از بین میلیون‌ها فونت انتخاب کنید که همه آنها در چند دسته مختلف قرار می‌گیرند، از جمله موارد زیر:

قد کوتاه در مقابل قد بلند: استحکام و امنیت در مقابل ظرافت و تجمل

متراکم در مقابل جادار: تنگی و نزدیکی در مقابل باز بودن و آرامش

حروف کوچک در مقابل حروف بزرگ: همدلی و نوآوری در مقابل قدرت و عظمت

مورب در مقابل مستقیم: حرکت و کارایی در مقابل استحکام و ساختار

نور در مقابل پررنگ: لاغری و زیبایی در مقابل مردانگی و قدرت

گرد در مقابل گوشه‌دار: راحتی و نرمی در مقابل رسمی و سختی

ساده در مقابل پیچیده: صراحت و سادگی در مقابل منحصر به فرد بودن و فردیت

بسیاری از کسب و کارها از فونت ها برای انتقال رسالت برند خود استفاده می‌کنند. سازنده مداد رنگی و ابزارهای هنری، کرایولا، دارای فونت کوتاه و گرد است که نرمی و راحتی را به برند خود برای کودکان می‌افزاید. نیویورک تایمز دارای یک تایپ جسورانه و خطی است که قدرت و رسمی بودن مورد انتظار از انتشارات را نشان می‌دهد.

انتخاب فونت از فرآیندی مشابه با انتخاب رنگ یا شکل پیروی می‌کند. از خود سوالاتی زیر را بپرسید:

  • رقبا از چه فونت‌هایی استفاده می‌کنند؟
  • آیا مخاطبان من می‌توانند فونت را به راحتی بخوانند؟
  • کدام ارتباط فونت (به عنوان مثال، قدرت، زیبایی و غیره) برای کسب و کار اهمیت بیشتری دارد؟

از همین نویسنده: