اگر یک نسخه از کتاب عادات اتمی جیمز کلیر در قفسه کتاب خود دارید و سابقه جستجوی گوگل با عباراتی مانند «چگونه زودتر از خواب بیدار شویم» را دارید، احتمالاً زمان زیادی را صرف جستجوی راه‌هایی برای بهبود زندگی خود کرده‌اید.

دستیابی به تعادل بین کار و زندگی و در نتیجه شاد بودن مانند یک تلاش بی‌پایان به نظر می‌رسد. و تعداد توصیه‌ها و پیشنهادهایی که برای آن در اینترنت وجود دارد – حالا خوب یا بد – بسیار زیاد است.

برای صرفه جویی در وقت، ما بهترین نکات برای دستیابی به تعادل بین کار و زندگی را جمع‌آوری کرده‌ایم:

1.روتین صبحگاهی بهتری ایجاد کنید

منطقی است که برای تغییر روزتان باید از ابتدای کار شروع کنید: یعنی صبح.

تیم فریس، کارآفرین، نویسنده و متخصص در زمینه بهره‌وری، گام‌های ساده‌ای برای بهبود برنامه صبحگاهی شما دارد:

  • قبل از خواب گوشی خود را روی حالت هواپیما قرار دهید. این کار به بدن شما اجازه می‌دهد تا خود به خود بیدار شود، نه با رگباری از نوتیفیکیشن‌ها و پیام‌های غیرضروری.
  • تخت خود را مرتب کنید. به ثمر رساندن یک کار (حتی اگر مرتب کردن تخت باشد) در ابتدای روز شما را برای موفقیت آماده می‌کند، مهم نیست در بقیه روز چه اتفاقی می‌افتد.
  • نرمش انجام دهید، خواه 10 حرکت شنا باشد یا چند حرکت یوگا.
  • بنویسید: فریس توصیه می‌کند 5 دقیقه در صبح را به نوشتن اختصاص دهید.
  • با استفاده از یک اپ یا دوره مراقبه (خیلی کوتاه) کنید. این کار شما را برای «واکنش‌پذیری احساسی کمتر» آموزش می‌دهد و به شما کمک می‌کند لحظات ناامیدکننده‌ای را که ممکن است در طول روز پیش بیاید، مدیریت کنید.

2. این برنامه سه‌گانه را انجام دهید

ایجاد تعادل بین کار و زندگی

یکی از تکنیک‌های ایجاد تعادل بین کار و زندگی فرآیندیست که به سه مرحله تقسیم می‌شود: بازتاب، ارزیابی و تنظیم

بازتاب: تقویم خود را مرور کنید تا بفهمید کدام کارها انرژی ایجاد کرده و کدام کارها انرژیتان را تخلیه کرده است. هدف، تمرکز روی چیزهایی است که شما را راضی و اقناع می‌کند.

ارزیابی کنید: از خود بپرسید بزرگترین هدف بلندمدت شما چیست و آیا اقدامات و فرآیندهای شما با آن هدف همسو هستند یا خیر.

تنظیم: هدفتان این باشد که زمان بیشتری برای فعالیت‌های انرژی‌زا که با اهداف بزرگ شما همسو هستند اختصاص دهید و هر چیزی را که مانع پیشرفت شما می‌شود کاهش دهید.

این فرآیند حدود 60 دقیقه طول می‌کشد و نوشتن آن با قلم و کاغذ بسیار مفید است.

3.زمان خود را هوشمندانه مدیریت کنید

صحبت در مورد تعادل بین کار و زندگی بدون صحبت در مورد زمان دشوار است. به هر حال، این محدودیتِ روزها، هفته‌ها و ماه‌هاست که باعث می‌شود ما برای ثبات تلاش کنیم.

خوشبختانه، جیمز کلیر (نویسنده کتاب عادتهای اتمی) سه نکته برای مدیریت موثرتر زمانمان دارد:

کارِ نیمه کاره را حذف کنید: جیمز کلیر به تقسیم وقت و انرژیتان می‌گوید: کارِ نیمه کاره (فکر کنید در حالی که سعی می‌کنید یک تسک کاری را انجام دهید باید به انبوهی از ایمیل‌ها و پیامک‌ها پاسخ دهید). او توصیه می‌کند که برای حضور کامل در کار و در نتیجه بهره‌وری بیشتر، وقت خود را در هر زمان فقط به یک کار اختصاص دهید، و تمام کارهای مزاحم دیگر را حذف کنید.

ابتدا مهمترین کار را انجام دهید: احتمالاً در ابتدای روز تصمیمات خوبی می‌گیرید. انجام مهم‌ترین کار در لیست وظایفتان، شانس انجام آن را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند هر روز یک کار مهم را انجام دهید.

دامنه زمانی هدف را کاهش دهید: اغلب متوجه می‌شویم که وقتی یک هدف بلندمدت در ذهن داریم، برنامه‌های روزانه می‌تواند مانع پیشرفت ما شود. جیمز کلیر می‌گوید که باید برنامه زمان‌بندیتان بر هدفتان اولویت داشته باشد. این بدان معناست که اگر هدف شما این است که هر روز یک ساعت یوگا انجام دهید، اما کارتان طول می‌کشد و فقط 20 دقیقه فرصت دارید، همان تمرین 20 دقیقه‌ای را انجام دهید. تا زمانی که پایبندی به برنامه را در اولویت قرار دهید، که در این مورد مستلزم انجام هر روز یوگا است، کاهش دامنه زمانی هدف مشکلی ندارد.

4. شادی خود را در اولویت قرار دهید

مطالعه رشد بزرگسالان هاروارد از سال 1938 به بررسی این موضوع پرداخته است که چه چیزی مردم را خوشحال می‌کند و آن را به طولانی‌ترین مطالعه در نوع خود تبدیل کرده است.

رابرت والدینگر، مدیر این مطالعه، یک کتاب کامل به نام زندگی خوب را در مورد نتایج منتشر کرد.

اگر زمان برای خواندن کتاب ندارید، پاسخ کوتاه این است که دو چیز به عنوان مهمترین عوامل برای یک زندگی طولانی و شاد ظاهر شد:

  • مراقبت از سلامت جسمانی خود (سیگار نکشید یا مواد مخدر مصرف نکنید، به طور منظم ورزش کنید، خوب غذا بخورید، مراقبت‌های پیشگیرانه برای بیماری داشته باشید و غیره)
  • ایجاد روابط گرم و صمیمی

حتی افرادی که با افزایش سن دچار مشکلات سلامتی می‌شدند، اگر روابط صمیمی در زندگی خود داشتند و افرادی را داشتند که به آنها احساس نزدیکی کنند، کمتر آزار می‌دیدند.

این مطالعه استدلال نهایی برای اهمیت تعادل بین کار و زندگی و تقویت روابط معنادار در داخل و خارج از دفتر است.

5. محل کار خود را بهینه کنید

اندرو هوبرمن، استاد دانشگاه استنفورد، توصیه‌هایی برای افرادی که از خانه کار می‌کنند دارد.

برخی از نکات او برای افزایش بهره‌وری و تمرکز عبارتند از:

  • نشستن و ایستادن متناوب پشت میزتان
  • کار خود را در مناسب‌ترین زمان انجام دهید – همه اوقات روز یکسان نیستند، بنابراین برای به حداکثر رساندن بهره‌وری به زمان توجه کنید.
  • صفحه مانیتور خود را در مکان مناسب قرار دهید – بالا بردن صفحه نمایش در واقع می‌تواند به شما احساس هوشیاری بیشتری بدهد.
  • از صداهای پس زمینه برای تقویت تمرکز استفاده کنید – نویز سفید، صورتی یا قهوه‌ای می‌تواند به تمرکز کمک کند.
  • در صورت امکان، در فضای بزرگتری مستقر شوید – بین فضای فیزیکی و ظرفیت ذهنی شما ارتباط مستقیمی وجود دارد.

کار کردن در خانه می‌تواند برای خیلی‌ها موهبت باشد و از استرس‌های موجود در محل کار می‌کاهد، اما چالش‌های منحصر به فردی ار جمله ایجاد تعادل بین کار و زندگی را نیز به همراه دارد. اجرای برخی از این نکات می‌تواند تفاوت قابل توجهی در روتین روزانه شما ایجاد کند.

از همین نویسنده: