اگر از آن دسته افرادی هستید که برنامه‌ها و ایده‌های بزرگی دارید و می‌توانید آنها را در ذهنتان مجسم کنید، احتمالا قدرت تصویرسازی بالایی دارید. حال به این هم فکر کنید که یک تیم بزرگ در حال اجرای همان تصویر ذهنی شماست و تحت رهبری شما آن تصویر و ایده زنده می‌شود، جان می‌گیرد و به وقوع می‌پیوندد. هیجان انگیز بود مگر نه؟!

یک مدیر خلاقیت بودن دقیقا چنین حسی دارد. مدیر خلاقیت یا creative director، رهبر خلاق آژانس‌های تبلیغاتی یا رهبر بخش بازاریابی یک شرکت است. آنها با تیمی خلاق برای ایجاد، برنامه ریزی و ارائه یک چشم انداز استراتژیک برای مشتریان کار می‌کنند و مسئول حفظ یک سبک بصری و موضوعی منسجم برای پروژه‌ها و کمپین‌ها هستند.

کارل لاگرفیلد پس از سال‌ها کار به عنوان مدیر هنری و طراح فریلنسر در صنعت مد، مدیر خلاقیت Channel شد. تام فورد پس از کار به عنوان دستیار طراحی و سپس تبدیل شدن به مدیر طراحی، نقش‌های مدیر خلاقیت در گوچی و ایو سن لورن را تصاحب کرد. آیا شما هم می‌توانید این مسیر شغلی را طی کرده و رویایی که در ذهنتان تجسم کردید را عملی کنید؟

با کمی راهنمایی و پیمودن مسیر شغلی منحصر به فرد خود، می‌توانید در مسیر تبدیل شدن به یک مدیر خلاقیت قدم بردارید.

مدیر خلاقیت کیست؟

مدیر خلاقیت

یک مدیر خلاقیت (Creative Director) جهت و چشم انداز کلی یک برند یا پروژه را از مفهوم تا اجرا تعیین می‌کند. از جنبه مدیریتی، یک مدیر خلاقیت مسئول حفظ بودجه پروژه، حفظ جدول زمانی پروژه و ایجاد رابطه سالم با مشتری است.

اگر فردی خلاق هستید، ایده مدیر خلاقیت بودن (کریتیو دایرکتور) شاید ایده کاری خوبی باشد. فقط از عنوان آن واضح است که مهارت‌هایی مانند رهبری، خلاقیت و ایده پردازی بخش بزرگی از کار خواهند بود. یک مدیر خلاقیت ماهر، تنها رهبری تیمی از طراحان و خلاقان دیگر را برعهده ندارد بلکه وظایفش فراتر از این است.

تفاوت‌های ظریف بین یک مدیر خلاقیت و یک مدیر هنری

مدیر خلاقیت و مدیر هنری

وظایف دقیق یک مدیر خلاقیت به نوع صنعت بستگی دارد و بسته به این است که شما در آژانس تبلیغاتی کار می‌کنید، یا در خانه، شرکت یا به صورت فریلنسری. در حالی که وظایف و مسئولیت‌های دقیق این نقش کمی مبهم است، تفاوت‌های عمده‌ای بین تبدیل شدن به یک مدیر هنری (Art Director) و یک مدیر خلاقیت (Creative Director) وجود دارد.

بزرگترین تفاوت بین این دو حرفه خلاق این است که یک مدیر خلاقیت بر روی تصویر بزرگ و کلیات پروژه تمرکز می‌کند در حالی که مدیر هنری در واقع ایده‌ها را عملی می‌کند. هنگامی که مدیر خلاقیت مشغول بحث درباره پروژه با مشتریان و مشخص کردن هدف و چشم انداز آنهاست، مدیر هنری، عکاسان، طراحان و نویسندگان را آماده می‌کند تا کار را شروع کنند.

مدیر هنری آستین‌ها را بالا می‌زند و تصمیم می‌گیرد که چگونه از نظر زیبایی‌شناختی ایده‌های مدیر خلاقیت را توسعه دهد و با سایر افراد تیم همکاری کند، در حالی که مدیر خلاقیت بر ارتباطات مشتری نظارت می‌کند، یک برنامه برای دستیابی به اهداف مشتری ایجاد می‌کند و تیم را مدیریت می‌کند.

مدیران خلاقیت چگونه روز خود را می‌گذرانند

مدیر خلاقیت چه می‌کند

تصور کنید که در یک روز آفتابی در حال قدم زدن در یک ساختمان اداری هستید و نوشیدنی مورد علاقه‌تان را در دست دارید و آماده‌اید تا با ایده‌های خلاقانه‌تان، صنعت را به دست بگیرید. شاید فکر کنید این برنامه روزانه یک مدیر خلاقیت است اما در واقع برنامه روزانه یک Creative Director چیزی بیش از ارائه ایده‌های درخشان و شگفت زده کردن همکاران است.

گرفتن یک پروژه باحال، هیجان یک ایده خلاقانه جدید، و انجام کاری که دوست دارید همه از مزایای این کار هستند اما ممکن است با مشتریان بدقلق و سخت پسند و ضرب‌الاجل‌های نزدیک روبرو شوید. اگر کسی هستید که عاشق چشم‌انداز و تصویر کلی ایده‌ها، رهبری تیمی از خلاقان و ارائه ایده‌های جدید هستید، از مدیر خلاقیت بودن لذت خواهید برد، اما در نظر داشته باشید که غیر از این موارد، کارهای اداری و مدیریتی این نقش هم در انتظار شما هستند.

برنامه‌ریزی جلسات مشتری، ارتباط با مشتریان احتمالی، مطلع نگه داشتن رئیس خود در مورد وضعیت پروژه و رسیدگی به هر گونه مشکلی در سطح تیم، تنها تعدادی از کارهای “کم خلاقیت‌تری” هستند که شما را مشغول می‌کند. تعادل بین کار و زندگی، برنامه کاری و تعهدات ارتباطی همه مواردی هستند که باید هنگام صحبت با یک کارفرما در مورد نقش مدیریت خلاقیت در نظر بگیرید.

تبدیل شدن به یک مدیر خلاقیت در تبلیغات

تبلیغات یکی از اولین صنایعی است که مردم هنگام فکر کردن به مدیریت خلاقیت به آن فکر می‌کنند. هنگامی که به عنوان یک Creative Director در تبلیغات کار می‌کنید، (جای تعجب نیست که) بیشتر خلاقیت‌های شما به سمت ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی می‌رود. شما کمپین‌ها و تبلیغات برند را با در نظر گرفتن اهداف دقیق مشتری ایجاد، نظارت و اجرا خواهید کرد.

آنچه برای یک مدیر خلاقیت در بازاریابی لازم است

مشابه تبلیغات، یک مدیر خلاقیت در بازاریابی مسئول اجرای پروژه‌هایی است که مشتریان جدیدی را برای شرکت به ارمغان می آورد. با کار در بازاریابی، دامنه کار شما بسیار وسیع‌تر از تبلیغات است. اهداف اصلی شما ممکن است شامل اجرای کمپین‌ها در رسانه‌های اجتماعی و دیجیتال و از طریق رسانه‌هایی مانند خبرنامه باشد. شما همچنین ممکن است مسئول تنظیم قیمت، انجام تحقیقات بازار و انتشار یک محصول جدید باشید.

شاغل شدن به عنوان مدیر خلاقیت در مد

اگر با خواندن مجلات مد بزرگ شده‌اید یا این گونه بودید که از هفته‌ها قبل، لباس‌ها و تیپ خود را برنامه‌ریزی می‌کردید، احتمالا از تبدیل شدن به یک Creative Director در مد لذت ببرید. برخی از مشهورترین مدیران خلاقیت تمام دوران در صنعت مد کار می‌کنند. تام فورد، کارل لاگرفیلد و الساندرو میکله همگی نام خود را برای برنامه‌ریزی کمپین‌های مد، فرمول‌بندی مفهوم کلی کالکشن‌های جدید و ساختن چشم‌انداز بزرگ‌تر برای یک برند به‌دست آورده‌اند.

مهارت‌هایی که برای تبدیل شدن به یک مدیر خلاقیت نیاز دارید

مهارت های مدیر خلاقیت

اگر متقاعد شدید که قرار است یک مدیر خلاقیت باشید، شاید به این فکر کنید که چه مهارت‌ها و تجربیاتی را باید به رزومه خود اضافه کنید تا شغل رویایی خود را تضمین کنید. مسیر تبدیل شدن به یک Creative Director همیشه واضح نیست، اما راهنمایی‌های زیر به شما کمک می‌کند تا مسیر درست را برای خود پیدا کنید.

تحصیلاتی که برای رزومه نیاز دارید

در حالی که بسیاری از مدیران خلاقیت در رشته‌های خلاقانه مانند تبلیغات، ارتباطات و طراحی دیجیتال مطالعه می‌کنند، شما همچنین می‌توانید پس از مطالعه تفکر طراحی، روزنامه نگاری و هنر، یک Creative Director شوید. هر زمینه‌ای که نیاز به خلاقیت، ارائه ایده‌های جدید و برنامه‌ریزی پروژه‌های جدید داشته باشد، می‌تواند مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک مدیر خلاقیت را به شما بدهد.

سابقه کاری که نیاز دارید

تحصیلات شما مهم است، اما سابقه کار واقعاً شما را به سمت تبدیل شدن به یک Creative Director سوق می‌دهد. تصور کنید در دانشگاه زبان انگلیسی خوانده‌اید و سپس به عنوان یک کپی رایتر مشغول به کار شده‌اید. بعد از آن می‌توانید به سمت مدیر مارکتینگ یا یک نقش مبتنی بر بازاریابی بروید و تجربه لازم برای مدیر خلاقیت بودن را به دست آورید.

«اغلب، مسیرهای شغلی غیرمستقیم باعث ایجاد تجربیات متنوع و ارزشمند می‌شود. بنابراین اگر راه شما با دیگران مطابقت ندارد نگران نباشید – شما می‌توانید راه خودتان را بسازید.”

نانسی هرمان، مدیر خلاق استارک دیزاین و بوتیک

تا زمانی که نقش‌های رهبری مدرن داشته باشید، پتانسیل خلاقیت باورنکردنی داشته باشید و کمی سابقه کار در صنعت خود داشته باشید، آنچه لازم است برای دنبال کردن نقش Creative Director را دارید.

اهمیت دانستن نحوه رهبری یک تیم

اگر یک مدیر خلاقیت در مد مانند کارل لاگرفلد باشید، تصمیمات خلاقانه صدها نفر از همکارانتان را هدایت خواهید کرد. اگر در یک آژانس بازاریابی کار کنید، ممکن است ده‌ها فرد یا مدیر خلاق را رهبری کنید. در هر صورت، باید ضرب‌الاجل‌های مهم را در نظر داشته باشید، پذیرای بازخورد باشید، مسیر روشنی ارائه دهید و هنگام انتقاد سازنده به تیم خود، ارتباط رهبری موثری داشته باشید.

این کار همیشه آسان نیست، بنابراین داشتن تجربه قبلی رهبری یا ساختن یک تیم یا گرفتن مدرک در رهبری می‌تواند برای مدیران خلاقیت بسیار مفید باشد.

حقوق مدیر خلاقیت

حقوق شما می‌تواند تا حد زیادی به شغلی که انجام می‌دهید و پیشرفت شغلیتان بستگی داشته باشد. اگر کارل لاگرفلد باشید و مدیر خلاقیت Fendi و Chanel باشید، سالانه بیش از 50 میلیون دلار درآمد کسب خواهید کرد.

اکثر مدیران خلاقیت بین 107000 تا 193000 دلار در سال درآمد دارند. این دستمزدها می تواند تا 80000 دلار کاهش یابد و یا تا 252000 دلار افزایش یابد. (آماری از دستمزد این عنوان شغلی در ایران در دست نداریم.)

نمایش پرتفولیو

ساختن یک پرتفولیو برای هر مدیر خلاقیتی کلیدی‌ست. هر کارفرمایی مایل است بداند که شما قبلا چه نوع کاری را انجام داده‌اید. ایجاد یک وب سایت یا ایجاد یک نمونه کار آنلاین از طریق Jimdo یا Format را در نظر بگیرید که در آن می‌توانید تمام پروژه‌های خود را پیگیری کنید.

هنگام ساخت پرتفولیو، می‌توانید با به اشتراک گذاشتن کارهایی که کاملاً منحصر به شما هستند، از بقیه متمایز شوید. اگر تعداد زیادی پروژه کاری ندارید که بتوانید اضافه کنید، می‌توانید پروژه‌های شخصی را نیز به اشتراک بگذارید تا پورتفولیوی خود را بسازید و به کارفرما نشان دهید که چه توانایی‌هایی دارید.

در راه رسیدن به یک شغل خلاق

در راه رسیدن به یک شغل خلاق

 اگر هم اکنون هم شغل خلاقانه‌ای دارید، از رئیس خود بپرسید که آیا می‌توانید پروژه‌های اضافی را انجام دهید یا مفاهیمی را کمی خارج از منطقه امن خود تجربه کنید.

هنوز در مدرسه و دانشگاه درس می‌خوانید یا به دنبال تغییر شغل هستید؟ سعی کنید با افرادی که شغلی دارند که فکر می‌کنید دوست دارید ارتباط برقرار کنید و در مورد چگونگی موفقیت آنها در رشته خود بیشتر بدانید. همانطور که در حال بررسی آن شغل هستید، همیشه به یاد داشته باشید که مسیر شما برای رسیدن به آن همان طور که خودتان هم خاص هستید منحصر به فرد خواهد بود.

اگر یک مدیر خلاقیت هستید یا اطلاعات مفید و کاربردی در این زمینه دارید، می‌توانید در ویکی درس این اطلاعات را به دیگران منتقل کرده و در پیمودن این مسیر شغلی آنها را راهنمایی کنید و خودتان نیز کسب درآمد کنید! ویکی درس همیشه از آموزش‌های جدید و کاربردی استقبال می‌کند!

از همین نویسنده: