فیگما بسیار بیشتر از یک ابزار طراحی معمولی است. چه یک طراح مبتدی و مشتاق باشید و چه یک طراح حرفه‌ای و باتجربه، ایده یک برنامه طراحی قوی که بتوانید به طور کامل آن را در مرورگر خود اجرا کنید، مطمئناً جذاب خواهد بود.

فیگما یک ابزار طراحی رایگان و پرکاربرد است که می‌توانید از طریق مرورگر خود، روی دسکتاپ یا حتی تلفن همراه خود به آن دسترسی داشته باشید. در نگاه اول، این برنامه می‌‌تواند اضطراب‌آور باشد، به خصوص اگر تجربه کار با آن را نداشته باشید. اما به محض اینکه متوجه شوید چه توانایی‌هایی دارد، مشتاق خواهید شد تا کار با آن را یاد بگیرید.

از فیگما اغلب برای طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری استفاده می‌شود، اما به غیر از این موارد استفاده‌های گسترده‌تری نیز می‌توان از آن داشت که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

فیگما چیست و چه کاربردی دارد؟

فیگما برای اولین بار در سال 2016 منتشر شد و می‌توان آن را به عنوان یک ابزار طراحی مبتنی بر وب در نظر گرفت. به عبارت دیگر، برای استفاده از Figma به هیچ نرم افزاری نیاز ندارید. (البته در صورت تمایل می توانید برنامه رایگان آن را دانلود کنید) در عوض، فقط باید مرورگر وب خود را باز کنید.

اما چیزی که واقعا فیگما را متمایز می‌کند، ویژگی‌های تیمی و اجتماعی آن است. به عنوان مثال، می‌توانید هر تعداد افرادی که می‌خواهید را دعوت کنید تا آثارتان را مشاهده کرده و در مورد آنها نظر دهند، هر بیننده‌ای می‌تواند کد فایل طراحی شما را بررسی کند و اکسپورت کردن فایل‌ها در فرمت دلخواهتان به آسانی آب خوردن است.

با این حال، لازم نیست حتما در یک تیم طراحی باشید تا از مزایای مشترک فیگما لذت ببرید. با کتابخانه گسترده‌ای از قالب‌ها، ویجت‌ها و افزونه‌های ساخته شده توسط انجمن کاربران، همیشه منبع تازه‌ای از کمک و الهام خواهید داشت.

در این فکر هستید که با Figma چه چیزی می‌توانید بسازید؟ در واقع می‌توان از آن برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها استفاده کرد. از جمله:

طرح‌های گرافیکی

از فیگما می‌توان برای ایجاد طرح‌های گرافیکی متنوع و نامحدود استفاده کرد. این طرح‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • چیدمان اشکال ساده
  • لوگوی برند
  • تصویر هدر
  • نمودار و جدول‌
  • رزومه و پرتفولیو
  • فاکتور و یادداشت
  • خبرنامه‌های ایمیل
  • پست شبکه‌های اجتماعی
  • ست برند
  • صفحات وب فردی
  • کل وب سایت

از مبتدیانی که به دنبال یک طراحی گرافیک ساده هستند تا طراحان حرفه‌ای که وب‌سایت‌های پیچیده را ایجاد می‌کنند، ابزارهای طراحی Figma می‌تواند به شما در ایجاد تقریباً هر چیزی کمک کند.

وایرفریم‌های وب سایت

علاوه بر صفحات کامل وب و سایت‌ها، از فیگما می‌توان برای ایجاد وایرفریم وب سایت نیز استفاده کرد.

اگر با وایرفریم‌ها آشنا نیستید، آنها اساساً تصاویری هستند که ویژگی‌ها، مسیریابی و رابط کاربری سایت را ترسیم می‌کنند.

وایرفریم فیگما

نمونه‌های اولیه رابط کاربری

آیا تا به حال یک ماک آپ کاربردی صفحه وب بدون نیاز به نوشتن یک خط کد ایجاد کرده‌اید؟ با قابلیت‌های نمونه‌سازی فیگما، می توانید این کار را انجام دهید.

از ایجاد دکمه‌های کلیکی تا شناور کردن لینک‌ها (hover)، می‌توانید از ابزارهای بصری فیگما برای تعریف کردن تعدادی از عناصر رابط کاربری (UI) استفاده کنید، بدون نیاز به کدنویسی!

و اگر می‌خواهید ببینید که نمونه‌های اولیه شما روی گوشی چگونه عمل می‌کنند، می‌توانید به سرعت این کار را با کمک اپ موبایل فیگما انجام دهید.

وایت‌برد دیجیتال

بیشتر از اینکه به ایجاد طرح‌های گرافیکی یا وایرفریم وب‌سایت علاقه داشته باشید، به ایجاد نمودارها، مود برد و طوفان فکری علاقه دارید؟ پس ابزار تخته سفید فیگما FigJam مخصوص شماست.

این ابزار با روش‌های ساده برای ایجاد نمودارها، وارد کردن تصاویر، افزودن استیکر و استامپ، درج نظرات و موارد دیگر، هم برای پروژه‌های انفرادی و هم برای پروژه‌های تیمی ایده‌آل است.

نحوه دانلود فیگما

برای استفاده از Figma نیازی به دانلود یا خرید چیزی ندارید، اما می‌توانید با استفاده از دانلود کردن اپ‌های فیگما، استفاده از آن را آسان‌تر کنید.

اپ دسکتاپ

آیا می خواهید فیگما را در خارج از مرورگر وب خود باز کنید؟ اپ دسکتاپ راه حلی است که به دنبالش هستید.

اما قبل از شروع دانلود، مطمئن شوید که سیستم شما قادر به اجرای آن است. این برنامه کم حجم است (یعنی از مقدار کمی از حافظه رایانه شما استفاده می‌کند)، اما باز هم برای اجرا نیاز به شرایط زیر دارد.

اگر از Mac استفاده می‌کنید، رایانه شما باید نسخه 10.12 (macOS Sierra) یا جدیدتر را اجرا کند. فرقی نمی‌کند که مک شما مجهز به پردازنده اینتل باشد یا سیلیکون اپل، فیگما از هر دو پشتیبانی می‌کند.

اگر از رایانه شخصی استفاده می‌کنید، رایانه شما باید ویندوز 8 یا جدیدتر را در یک محیط 64 بیتی اجرا کند. اکثر رایانه‌های مدرن 64 ​​بیتی هستند، اما اگر در مورد رایانه خود مطمئن نیستید، می‌توانید از طریق تنظیمات کامپیوتر خود را بررسی کنید.

اپلیکیشن موبایل

برنامه فیگما برای دستگاه‌های تلفن همراه به‌ اندازه همتای دسکتاپ خود امکانات ندارد، اما همچنان به شما این امکانات را می‌دهد:

  • مشاهده فایل‌ها و نمونه‌های اولیه (پروتوتایپ)
  • می‌توانید نمونه‌های اولیه را برای استفاده گوشی آزمایش کنید
  • می‌توانید فریم‌ها را از رایانه روی گوشی‌تان نشان دهید
  • تیم‌ها و پروژه‌های خود را ببینید
  • فایل‌ها و پروژه‌ها را در قسمت علاقه‌مندی‌ها ذخیره کنید
  • فایل‌های FigJam خود را ویرایش کنید

مانند برنامه دسکتاپ، برنامه موبایل Figma نیز دارای برخی الزامات اساسی است که دستگاه شما باید داشته باشد.

اگر از اندروید استفاده می‌کنید، دستگاه همراه شما باید از اندروید ۸.۰ (اوریو) یا بالاتر استفاده کند.

اگر از iOS استفاده می کنید، دستگاه شما باید iOS 14 یا جدیدتر را اجرا کند.

نصب کننده‌های فونت

Figma به مجموعه‌ای از فونت‌های وب گوگل مجهز شده است، اما اگر از علاقه‌مندان به تایپوگرافی یا استفاده از فونت‌های جدید هستید، می‌توانید فونت‌های دلخواهتان را با دانلود نصب‌کننده فونت آن‌ گسترش دهید. پس از انجام این کار، به تمام فونت‌هایی که در رایانه خود دانلود کرده‌اید دسترسی خواهید داشت.

توجه داشته باشید که فقط در صورتی به نصب کننده فونت نیاز دارید که از نسخه مبتنی بر مرورگر فیگما استفاده کنید. اگر از برنامه دسکتاپ استفاده می‌کنید، دیگر نیازی نیست.

جایگزین‌های فیگما

اگرچه فیگما نرم افزار منحصر به فردی است، اما تنها ابزار در نوع خود نیست. بنابراین قبل از شروع تحقیق در مورد نحوه استفاده از فیگما ، بررسی کنید که آیا یکی از جایگزین‌های آن می‌تواند برای شما مناسب‌تر باشد یا خیر.

Adobe XD

جای تعجب نیست که Adobe محصولی دارد که می‌تواند با Figma رقابت کند. این برنامه Adobe XD نام دارد و برای ایجاد طراحی‌های تجربه کاربری (UX) ساخته شده است.

هنگام مقایسه فیگما و  Adobe XD، شباهت‌‌های این دو ابزار به راحتی قابل تشخیص است. مانند  Figma، Adobe XD  به کاربران اجازه می‌دهد تا وایرفریم‌های وب‌سایت و نمونه‌های اولیه را ایجاد کنند و همچنین به آن‌ها این امکان را می‌دهد که آثار خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

اما برخلاف فیگما ، ادوب ایکس دی:

  • از داخل مرورگر وب قابل استفاده نیست
  • فقط در فایل‌هایی که کاربران در فضای ابری همگام‌سازی کرده‌اند، قابلیت همکاری آنی وجود دارد
  • از مسیرهای برداری استفاده می‌کند (برخلاف شبکه‌های برداری)

توجه: در تاریخ سپتامبر 2022 شرکت Adobe فیگما را خریداری کرده است.

Sketch

یکی دیگر از جایگزین‌های مناسب فیگما Sketch است. این برنامه مبتنی بر مرورگر و مک است که در سال 2010 شروع به کار کرد. با ابزارهای ویرایش مبتنی بر جزئیات، تمرکز اسکچ بر آزادی خلاقیت است.

Sketch با Figma تفاوت دارد زیرا:

  • اسکچ فقط در رایانه‌های Mac قابل استفاده است (به استثنای ابزارهای همکاری آنلاین آن)
  • از مسیرهای برداری به جای شبکه‌های برداری استفاده می‌کند

Picmaker

در حالی که برخی از رقبای Figma مانند Adobe XD به طور خاص بر روی طراحی UX و UI تمرکز می‌کنند، برخی دیگر بر ارائه حداکثر امکانات خلاقانه به کاربران تمرکز می‌کنند. نرم افزار طراحی گرافیک Picmaker در دسته دوم قرار می‌گیرد.

از پست‌های رسانه‌های اجتماعی گرفته تا ارائه‌ها و طراحی‌های گرافیکی وبلاگ، می‌توانید تقریباً هر نوع طراحی را با Picmaker ایجاد کنید (و به اشتراک بگذارید).

برخلاف فیگما، Picmaker

  • برای ایجاد وایرفریم یا UX/UI طراحی نشده است
  • ویژگی‌های دستکاری برداری را ارائه نمی‌دهد
  • اپلیکیشن موبایل ندارد

طراحی با فیگما

چه تازه شروع به ایجاد طرح‌های خود کرده باشید و چه یک طراح باتجربه باشید که به دنبال ابزار جدیدی برای تقویت مهارت‌های خود هستید، فیگما در هر صورت به کمک شما می‌آید.

و چه به فیگما پایبند باشید یا در نهایت به سراغ جایگزین دیگری بروید که با نیازهای شما سازگارتر است، یادگیری اینکه فیگما چیست و برای چه چیزی استفاده می‌شود می‌تواند راه را برای طراحی شما هموار کند.

از همین نویسنده: