به نظر شما هم یک حس جادویی در کتاب کودکان وجود دارد؟ نوشتن برای مخاطبی پاک و معصوم که تقریباً هر چیزی را باور می‌کند، ادبیات کودکان می‌تواند ما را به سرزمین‌های دور ببرد، حیوانات دوست‌داشتنی سخنگو را به ما معرفی کند، یا ما را وارد ماجراجویی‌های غیرقابل تصوری کند. تصویرسازی کتاب کودک هم همین حس جادویی را دارد. تصاویری که به رویای کودکان جان می‌بخشد.


ادبیات کودکان چندین دسته از کتاب‌ها را برای بچه‌ها ارائه می‌کند: کتاب‌های تخته‌ای یا مقوایی، کتاب‌های مصور، کتاب‌‌های خردسال، و کتاب‌های داستان چندفصلی. در حالی که بیشتر یا همه کتاب‌های کودکان از تصاویر برای همراهی متن استفاده می‌کنند، در این مقاله بیشتر روی کتاب‌های تصویری تمرکز خواهیم کرد.

کتاب‌های مصور از این جهت منحصر به فرد هستند که برای کودکانی ساخته شده‌اند که برای خواندن آن‌ها خیلی کوچک هستند و باید کتاب برایشان خوانده شود. تصویرسازی‌ها برای این هستند که به داستان کمک کنند تا به صورت بصری در کنار متن پیش برود، و یک تصویرگر خوب مطمئناً یک دیدگاه تازه به آن داستان اضافه می‌کند تا اینکه فقط خود داستان را به شکل تصویر بازگو کند! یک کتاب مصور عالی باید توجه بزرگسالانی را که کتاب‌ها را می‌خرند جلب کند و چشم‌های ریز کودکان را مشتاق و حواس جمع نگه دارد.


ممکن است از این راهنما استفاده کنید تا یک نمونه کتاب مصور ایجاد کرده و برای ناشران بفرستید و یا اینکه از آن برای تصویرسازی و انتشار داستانی که مادربزرگتان در کودکی به شما گفته است، استفاده کنید. در هر صورت در ادامه این مقاله برخی از عناصر کلیدی برای تصویرسازی کتاب کودک برای بار اول را برای شما بازگو می‌کنیم.

شخصیت‌ها در تصویرسازی کتاب کودک

تصویرسازی کتاب کودک توسط  Adam Walker-Parker
تصویرسازی کتاب کودک توسط Adam Walker-Parker

اگر به کتاب‌هایی که در دوران کودکی دوست داشتید فکر کنید، احتمالاً ابتدا به کاراکترهای محبوب فکر خواهید کرد. چه چیزی آنها را خاص می‌کرد؟
یک کاراکتر خوب قبل از هر چیز باید واکنش بیننده را برانگیزد. این وظیفه تصویرگر است که آن جرقه، آن انرژی و توجه ما را جلب کند. توجه داشته باشید که شخصیت اصلی کتاب‌های کودکان تقریباً همیشه یک شخصیت کودک یا کودک‌مانند است، زیرا بچه‌های زندگی واقعی دوست دارند افراد هم سن و سال خود را ببینند که خودشان مشکلاتشان را حل می‌کنند.


می‌توانید برای الهام گرفتن در خلق شخصیت‌های منحصربه‌فرد بیرون بروید و فقط مردم یا کودکان و رفتارهایشان را نگاه کنید.
شاید کاراکتر شما همیشه جوراب‌های لنگه به لنگه بپوشد، چشم‌های برآمده زیبایی داشته باشد، یا هر کجا که می‌رود یک خرس عروسکی قدیمی را حمل کند. آیا او سنگین رنگین و موقر است؟ آیا موهای قرمز و عینک کج دارد؟ آیا کاراکتر شما یک کودک است؟ یا یک سگ یا یک صندلی؟ (درست است، حتما لازم نیست کاراکترها انسان باشند، و این به خودی خود می‌تواند یک کاراکتر جذاب ایجاد کند!)

تمرین کنید که کاراکتر خود را در حالت‌ها و اکشن‌های مختلف به تصویر بکشید، زیرا باید در طول داستان آن‌ها را در حال انجام کارهای مختلف نشان دهید!
همچنین، مطمئن شوید که طیف متنوع و فراگیری از کاراکترها را نشان می‌دهید! این نه تنها به معنای تنوع رنگ پوست است، بلکه به معنای سطوح مختلف ناتوانی و موارد دیگر است.

تنظیم صحنه در تصویرسازی

تصویرسازی کتاب کودک توسط Aliaga Mirguseinov
تصویرسازی کتاب کودک توسط Aliaga Mirguseinov

شما یک کاراکتر عالی طراحی کرده‌اید، و اکنون باید آن را در دنیای خودش قرار دهید. یعنی چه؟ یعنی محیطی که شخصیت خود را در آن ترسیم می‌کنید، هم از نظر سبک و هم از نظر لحن باید با داستان مطابقت داشته باشد. بنابراین، اگر یک کاراکتر ساده با حداقل ویژگی‌ها ترسیم کرده‌اید، احتمالاً آنها را در جنگلی که جزییات طراحی زیادی دارد، نخواهید کشید.

همچنین، اگر کاراکتر شما وحشی و سرکش است و با رنگ‌های روشن طراحی شده است، بعید است که در دنیای خاموشی که به رنگ‌های خاکستری و سیاه کشیده شده، زندگی کنند. می‌گوییم بعید است ولی غیرممکن نیست، زیرا این کنار هم قرار گرفتن ممکن است به داستان کمک کند. در غیر این صورت حتما صحنه را منسجم و متناسب با کاراکتر تصویرسازی کنید.


همچنین حواستان به دوره زمانی و موقعیت جغرافیایی داستانتان باشد. ممکن است نیاز به تحقیق داشته باشید، اما لباس‌هایی که برای لباس شخصیت خود انتخاب می‌کنید، و همچنین نوع ساختمان‌هایی که در خیابان‌ها قرار می‌گیرند، بسته به زمان و مکانی که داستان در آن روایت می‌شود، متفاوت است.

استوری بورد در تصویرسازی کتاب کودک

کشیدن thumbnail یا استوری بورد توسط Don Corgi

یک مرحله مهم در هنگام برنامه‌ریزی تصویرسازی کتاب کودک، مرحله استوری بورد است.
در این مرحله، تصاویر اجمالی و کوچک می‌کشیم تا برنامه‌ریزی کنیم که هر صفحه چگونه به نظر می‌رسد. این کار کمک می‌کند که داستان را مانند یک فیلم تصور کنیم، و شما به عنوان تصویرگر می‌توانید هر صحنه را کارگردانی کنید! این مرحله بهترین موقعیت برای شماست تا با خلاقیت زاویه دید داستان، برش و نماهای سینمایی را به کار بگیرید. آیا داستان شما بهتر است در این صفحه از دید بالا باشد، یا با قاب‌بندی تصویرتان به‌عنوان برش نزدیک از چهره‌های مبهوت شخصیت‌هایتان، درام خلق کنید؟

تصویرسازی کتاب کودک توسط  Isabelle Arsenault
تصویرسازی کتاب کودک توسط Isabelle Arsenault

به برش منظره توجه کنید، که کاراکتر اصلی ما را در پیش‌زمینه (و نزدیکتر) نشان می‌دهد و کاراکتر دور را تار و کوچک در حال حرکت به دوردست نشان می‌دهد. فکر می کنید تصویرگر چه احساساتی را از درون داستان به تصویر کشیده و در خوانندگان برانگیخته است؟

یک تصویرگر خوب بیننده خود را راهنمایی می کند تا به آنچه باید نگاه شود، نگاه کند.

تکنیک تصویرسازی

این روزها، کتاب‌های کودکان بیشتر به صورت دیجیتالی ساخته می‌شوند. با این حال، این بدان معنا نیست که آنها باید به نظر برسند که به صورت دیجیتالی ایجاد شده‌اند.
به لطف برخی از قلم‌ها و بافت‌های دیجیتال شگفت‌انگیز، تصاویر شما می‌توانند آن احساس شگفت‌انگیز و لمسی نقاشی‌هایی را که با گواش، آبرنگ یا مداد ایجاد شده‌اند داشته باشند.

جلد کتاب کودک

هنگام تصویرسازی جلد کتاب کودک، در نظر داشته باشید که چگونه آن را به نمایش درآورید که حال و هوای داستان خود را منتقل کنید. حروف دست‌نویس برای نوشتن عنوان جلد کتاب‌های مصور بسیار محبوب است، زیرا به زیبایی کار تصویرگر و طرح کتاب را به هم گره می‌زند.
اگر حروف دست‌نویس نقطه قوت شما نیست، می‌توانید برای داشتن ظاهر و احساس دست نویس به حروف زیبا و نامتعارف تکیه کنید.
امیدوارم به شما انگیزه داده باشیم که تصویرسازی کتاب کودک را انجام دهید! فضایی برای سبک و صدای هر تصویرگر مشتاق وجود دارد. دست به خلق کردن بزنید و اجازه دهید هنرتان راه خود را به قلب و قفسه کتاب‌های کودکان در همه جا پیدا کند.

از همین نویسنده: