برخی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی را بشناسید‌، ببینید هر کدام برای چه کاری استفاده می‌شوند و چگونه می‌توانید کدنویسی با آنها را یاد بگیرید.

مهارت‌های کدنویسی و برنامه نویسی یکی از ضروری‌ترین نیازها در بازار مدرن امروز است. همانطور که روزانه تعداد بیشتری از خدمات و کسب و کارها به سمت تکنولوژی‌های آنلاین و دیجیتال شدن پیش می‌روند، نیاز به افرادی که بتوانند انواع مختلف کدها را درک کنند و بنویسند بالاتر می‌رود.

در ادامه نگاهی به برخی از زبان‌های برنامه نویسی مختلف و موارد استفاده آنها می‌اندازیم.

علاوه بر کاوش در محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی، برخی از راه‌هایی را که می‌توانید برای یادگیری آنها انجام دهید، از جمله دوره‌های آنلاین و کلاسهای آموزشی را بیان خواهیم کرد.

چند زبان برنامه نویسی وجود دارد؟

زبان‌های برنامه نویسی مختلف

تاریخچه زبان‌های برنامه نویسی در واقع به قبل‌تر از آنچه فکر می‌کنید، برمی‌گردد. کدهای اولیه کامپیوترها به اوایل دهه 1800 برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون، نزدیک به 9000 زبان برنامه نویسی مختلف خلق شده است.

هرچند بسیاری از این زبان‌ها مختص ماشین‌ها و عملکردهای خاص خودشان بودند و دیگر استفاده نمی‌شوند. در سال 1940 اولین کامپیوترهای مدرن اختراع شدند. هر چند ریشه شکل گیری بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی جدید، اولین الگوریتم ماشینی “آدا لاولس” بود، که در سال 1843 برای ماشین تفاوت چارلز بابیج ساخته شده بود.

امروزه مردم هنوز از طیف وسیعی از زبان‌های برنامه نویسی و کدنویسی مختلف استفاده می‌کنند. با این حال، لیست محبوب ترین زبان‌های آنها حدود 150 مورد را شامل می‌شود.

چرا این همه زبان برنامه نویسی وجود دارد؟

زبان‌های برنامه نویسی به عنوان یک واسطه بین زبان انسان و زبان کامپیوتر (باینری) عمل می‌کنند. در دنیای مدرن، انواع دستگاه‌های دیجیتالی داریم که عملکردهای مختلفی را انجام می‌دهند. به این ترتیب، زبان‌های برنامه نویسی برای همه نوع اهداف مورد نیاز هستند.

استفاده و درک برخی از زبان‌ها برای برنامه نویسان آسانتر است (زبان‌های سطح بالا) اما کنترل کمتری بر رایانه‌ها ارائه می‌دهند. زبان‌های دیگر ماشین‌پسندتر هستند (زبان‌های سطح پایین)، که اجرای آنها را سریع‌تر و حافظه کارآمدتر، اما درک آن‌ها برای انسان دشوارتر می‌کند.

همچنین خواهید دید که بسیاری از زبان‌های کدنویسی برای انجام عملکردهای خاص وجود دارند. چه برای ماشین‌های خاص و چه برای وظایف، آنها می‌توانند کاملاً خاص و متنوع باشند.

محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی کدامند؟

راهنمای مفیدی برای پیگیری زبان‌های برنامه نویسی محبوب وجود دارد. شاخص انجمن برنامه‌نویسی TIOBE  این رتبه‌بندی‌ها را ماهانه بر اساس تعداد مهندسان ماهر در سراسر جهان و همچنین مواردی مانند دوره‌های آموزشی موجود و فروشندگان شخص ثالث دنبال می‌کند.

در زمان نوشتن این مقاله، برخی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی عبارتند از:

  • C
  • جاوا
  • پایتون
  • C++
  • C#
  • ویژوال بیسیک
  • جاوا اسکریپت
  • PHP
  • SQL
  • زبان اسمبلی
  • R
  • Groovy

شاید متوجه شدید که این لیست شامل دو زبان نیست که احتمالاً نام آنها را شنیده باشید: HTML و CSS . این دو زبان بیشتر ساختار و استایل صفحات وب را تعیین می‌کنند. با این حال، این تمام کاریست که آنها انجام می‌دهند. آنها حاوی دستورالعمل‌ها و عباراتی مانند موارد ذکر شده در بالا نیستند و بنابراین معمولاً به عنوان زبان برنامه نویسی در نظر گرفته نمی‌شوند.

همانطور که گفته شد، اگر می‌خواهید برای وب کدنویسی کنید یا از زبان‌هایی مانند جاوا اسکریپت استفاده کنید، باید درک خوبی از HTML و CSS داشته باشید.

زبان‌های برنامه نویسی مختلف برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟

همانطور که گفتیم، زبان‌های برنامه نویسی مختلف برای عملکردهای مختلفی که کامپیوترها می‌توانند انجام دهند استفاده می‌شوند. اما اجازه دهید دقیق‌تر صحبت کنیم. ابتدا، بیایید به تمایز مختصری که بین انواع مختلف زبان‌ها وجود دارد نگاهی بیندازیم.

اکثر زبان‌های برنامه نویسی محبوب به عنوان زبان برنامه نویسی شیء گرا شناخته می‌شوند. اساساً، این مدلی از برنامه نویسی است که حول داده‌ها سازماندهی شده است (به آن اشیا نیز گفته می‌شود). زبان‌های برنامه نویسی شیء گرا به راحتی قابل دستکاری، استفاده مجدد و مقیاس بندی هستند که آنها را برای ساختار نرم افزار ایده آل می‌کند.

نوع اصلی دیگر زبان برنامه نویسی به نام برنامه نویسی تابعی شناخته می‌شود. این زبان‌ها بر اساس توابع ریاضی و با استفاده از منطق ریاضی خطی هستند. آنها برای مواردی مانند اپلیکیشن‌های پردازش لیست و تجزیه و تحلیل کلان داده مفید هستند.

در زیر، نگاهی دقیق‌تر به برخی از محبوب‌ترین زبان‌های کدنویسی و کاربردهای آن‌ها انداخته‌ایم.

زبان C

بیایید با یکی از شناخته شده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی که هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی زبانC شروع کنیم. این زبان یک زبان بسیار تأثیرگذار است که اگر اصول اولیه آن را بدانید، بسیار برایتان مفید است.

زبان C چیست؟

زبان برنامه نویسی C اولین بار در سال 1972 منتشر شد. C یک زبان سطح بالاست که به یکی از پرکاربردترین زبان‌های موجود تبدیل شده است. علی رغم قدمت آن، این زبان هنوز یک زبان نسبتاً پیچیده است، اما تأثیر آن را می‌توان در بسیاری از زبان‌های دیگر مشاهده کرد. C#، ++C، جاوا، پایتون و غیره همگی به نحوی از زیان C الهام گرفته‌اند.

زبان C برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

C یک زبان همه کاره است که در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد. و عمدتا برای ایجاد اپلیکیشن‌های سیستم استفاده می‌شود، به این معنی که سیستم عامل‌هایی مانند ویندوز و لینوکس از برنامه نویسی C زیاد استفاده می‌کنند. همچنین می‌توانید از C برای ایجاد بازی‌ها، گرافیک‌ها و برنامه‌هایی که از محاسبات زیادی استفاده می‌کنند، استفاده کنید.

نحوه یادگیری C

اگر در دنیای کدنویسی و برنامه نویسی تازه وارد هستید، C  برای شروع یادگیری نسبتاً دشوار است. زبان‌های سطح بالا دیگری مانند پایتون وجود دارند که نقطه شروع بهتری را ارائه می‌دهند. همانطور که گفته شد، منابع آنلاین زیادی برای یادگیری C وجود دارد.

پایتون

پایتون در صدر زبان‌های برنامه نویسی‌ایست که یادگیری آنها آسان است. اگر به تازگی شروع به یادگیری کدنویسی کرده‌اید، زبان‌های کمی وجود دارند که یادگیری آنها ساده‌تر از پایتون باشد.

پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی شیء گرا و سطح بالا است که در سال 1992 راه اندازی شد. این زبان به گونه‌ای ساخته شده که نوشتن و درک آن نسبتاً شهودی است و برای کسانی که خواهان توسعه سریع هستند ایده آل است. پایتون در حال حاضر یک زبان بسیار محبوب است، به این معنی که تعداد شغل‌هایی که به برنامه نویس پایتون نیاز دارند، تقریبا زیاد است.

پایتون برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

پایتون به دلیل تنوع زبانی، کاربردهای زیادی دارد. علاوه بر اینکه برای استفاده عمومی مانند اپلیکیشن‌های وب خوب است، زمینه‌های تخصصی بسیاری نیز دارد. یک مثال خوب برای هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین است.

نحوه یادگیری پایتون

مجموعه‌ای از دوره‌های رایگان پایتون وجود دارد که می‎تواند شما را با برخی از اصول اولیه شروع کند.

جاوا

یک نقطه شروع مفید دیگر برای برنامه نویسی، یادگیری جاوا است. جاوا یک زبان همه کاره و همه منظوره است که شبیه جاوا اسکریپت و پایتون است.

جاوا چیست؟

جاوا یک زبان برنامه نویسی شیء گرا بسیار محبوب است. بخشی از محبوبیت آن از این واقعیت ناشی می‌شود که وقتی یک قطعه کد را در جاوا می‌نویسید، می تواند تقریباً روی هر دستگاهی با پلتفرم جاوا اجرا شود.

جاوا برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

مفهوم «یک بار بنویس، هر جا خواستی اجرا کن» در قلب جاوا به این معنی است که کاربردهای مختلفی دارد. با این حال، برخی از کاربردهای اصلی آن شامل نرم افزارهای تجاری، اپلیکیشن‌های وب و اپ‌های موبایل است. برای مثال سیستم عامل اندروید گوگل از جاوا به عنوان زبان مادری خود استفاده می‌کند.

نحوه یادگیری جاوا

شما می‌توانید با دوره‌های رایگان جاوا در زمینه ساخت اولین بازی موبایل، اصول برنامه نویسی جاوا را شروع کنید. این کار شما را با برخی از مفاهیم و ساختارهای اساسی جاوا آشنا می‌کند.

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت علی رغم نامش به طور مستقیم با جاوا مرتبط نیست. با این حال، از یک سینتکس شبیه جاوا استفاده می‌کند، که نام آن از آنجا آمده است. اگر به کدنویسی مرورگر وب سمت مشتری علاقه دارید، جاوا اسکریپت زبانیست که باید یاد بگیرید.

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و شیء گرا است (اگرچه این نکته دوم جای بحث دارد). این زبان در روزهای اولیه اینترنت، در سال 1995 ایجاد شد. همه مرورگرهای اصلی وب از جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کنند.

جاوا اسکریپت برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

همانطور که گفته شد، جاوا اسکریپت زبانی است که از آن برای نوشتن کدهایی که در مرورگرهای وب اجرا می‌شود، استفاده می‌شود. به این ترتیب، طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌ها دارد و به ویژه برای تعاملی و واکنش‌گرا کردن صفحات وب مفید است. اغلب در کنار HTML و CSS برای اضافه کردن چیزهایی مانند انیمیشن‌ها، پخش کننده‌های ویدیویی و حتی بازی‌های مبتنی بر مرورگر استفاده می‌شود.

نحوه یادگیری جاوا اسکریپت

اگر در کدنویسی با جاوا اسکریپت، HTML و CSS تازه کار هستید، دوره مقدماتی توسعه وب بهترین مکان برای شروع است. در آن صورت، یاد خواهید گرفت که چگونه با استفاده از زبان‌ها، وب سایت تعاملی خود را بسازید.

PHP

PHP  یکی دیگر از زبان‌های کدنویسی‌ست که یادگیری آن آسان است و رایگان و اپن سورس است. PHP بسیار شبیه جاوا اسکریپت است و عمدتاً برای کدنویسی در وب سایت‌ها استفاده می‌شود.

PHP چیست؟

PHP: Hypertext Preprocessor  یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و شیء گراست. اگرچه از جهاتی شبیه جاوا اسکریپت است، اما PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور به جای سمت کلاینت است که در HTML تعبیه شده است. به این ترتیب، اغلب همراه با جاوا اسکریپت استفاده می‌شود. اگر PHP قلم مو باشد، جاوا اسکریپت رنگ است.

PHP برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

کاربردهای زیادی برای PHP وجود دارد، اگرچه بیشتر برای توسعه وب سایت از آن استفاده می‌شود. به عنوان مثال می‌توانید از آن برای مدیریت محتوای پویا و پایگاه‌های داده در یک وب سایت استفاده کنید. مورد دوم به ویژه مرتبط است، زیرا به خوبی با زبان‌های پایگاه داده مانند MySQL ادغام می‌شود.

نحوه یادگیری  PHP

مانند بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی، بهترین راه برای یادگیری این است که تا آنجا که می‌توانید با زبان تمرین کنید. منابع زیادی در دسترس هستند که شما را با اصول اولیه آشنا می‌کنند، مانند نحوه کارکرد زبان و شکل ظاهری سینتکس اصلی.

SQL

اگر به حوزه‌هایی مانند مدیریت پایگاه داده علاقه‌مند هستید، SQL  زبانی است که باید آن را بدانید. در واقع، اکثر توسعه دهندگان باید حداقل دانش اولیه این زبان را داشته باشند.

SQL  چیست؟

زبان پرس و جو ساختاریافته (SQL، که گاهی اوقات Sequel نامیده می‌شود)، یک زبان دامنه خاص است که برای مدیریت داده‌های نگهداری شده در پایگاه داده طراحی شده است. برخلاف بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی مختلف که تاکنون ذکر شد، این زبان همه‌منظوره نیست، به این معنی که استفاده از آن بسیار محدودتر است.

SQL  برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

SQL  عمدتا برای برقراری ارتباط با پایگاه‌های داده استفاده می‌شود. به این ترتیب، توسط توسعه دهندگان سرور، مدیران پایگاه داده و توسعه دهندگان نرم افزار در طیف وسیعی از صنایع استفاده می‌شود. با این حال، اخیراً در زمینه‌هایی مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها و کاوش کلان داده‌ها نیز استفاده می‌شود.

 

زبان R

R یک زبان تا حدودی منحصر به فرد در این لیست است، اما در حال تبدیل شدن به یک زبان محبوب است. همانطور که خواهیم دید، زبان R در زمینه‌های دانشگاهی و برای شرکت های بزرگ فناوری مفید است.

 R چیست؟

R  یک زبان برنامه نویسی و محیط نرم افزاری کاربردی و سطح پایین است که عمدتاً با هدف محاسبات آماری و تکنیک‌های گرافیکی طراحی شده است. کتابخانه وسیعی از ابزارهای همراه با این زبان وجود دارد، از جمله الگوریتم‌های یادگیری ماشین و سایر ابزارهای مفید.

R  برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

آمارگیران و داده کاوان اغلب از R برای توسعه مواردی مانند نرم افزارهای آماری و بسته‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند. همچنین برای افراد حرفه‌ای مانند جمعیت شناسان، دانشمندان داده و تحلیل‌گران بیمه برای به دست آوردن بینش آماری مفید است.

افکار نهایی

ما چندین مثال را انتخاب کرده‌ایم که تنها بخش کوچکی از کاربرد زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف را نشان می‌دهد. اگرچه زبان‌های همه‌منظوره را می‌توان به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار داد، اما کارهای تخصصی‌تر و خاص‌تر اغلب به زبان تخصصی‌تری نیاز دارند.

اگر می‌خواهید وارد کدنویسی و برنامه‌نویسی شوید، فرصت‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد. همچنین باید مهارت‌های جدید خود را تمرین کنید تا توسعه آنها را ادامه دهید.

از همین نویسنده: