بیایید ابتدا تفاوت بین لندینگ پیج و سایت را توضیح دهیم. در این مقاله، در مورد طراحی لندینگ پیج صحبت می‌کنیم، یک صفحه وبِ مستقل که به طور خاص برای یک کمپین بازاریابی یا تبلیغات ایجاد شده است. هدف یک لندینگ پیج را هم تبدیل کاربران به سرنخ (لید) یا مشتری با تشویق آنها به انجام یک اقدام خاص، مانند پر کردن فرم یا خرید، تعریف می‌کنیم.

وقتی صحبت از لندینگ پیج به میان می‌آید، باید در نظر بگیرید که کاربران شما اغلب از یک منبع خارجی می‌آیند، برای مثال از طریق ایمیل مارکتینگ، رسانه‌های اجتماعی یا تبلیغات پولی – چیزی که آنها را ترغیب می‌کند تا کمی بیشتر بدانند و در نهایت اقدامی انجام دهند.

طراحی لندینگ پیج مؤثر، کار آسانی نیست. شما باید با یک لندینگ پیج ساده اما مؤثر به چیزهای زیادی برسید. در این پست، ما 7 اشتباهی را که باید هنگام طراحی لندینگ پیج از آنها اجتناب کنید، جمع آوری کرده‌ایم.

7 اشتباه در طراحی لندینگ پیج

1. نداشتن call to action واضح

 (CTA) Call to actionکلیدِ یک لندینگ پیج مؤثر است. هنگام کار بر روی Call to Action از خود بپرسید: وقتی کاربر وارد لندینگ پیج ما می‌شود، دقیقا می‌خواهیم چه کاری انجام دهد؟

 یک CTA متقاعدکننده واقعاً به همین سادگی است که مطمئن شوید کاری که می‌خواهید انجام دهند واضح و مختصر است و خیلی راحت پیدا می‌شود.

داشتن یک CTA واضح، مانند یک تابلوی راهنمای بزرگ در جاده است که جلوی چشمتان قرار دارد و غیرممکن است که آن را نبینید. برخی از CTAهای رایج عبارتند از «همین الآن سفارش دهید»، «عضویت»، «دریافت نسخه آزمایشی (دمو)»، «دریافت نسخه رایگان» یا «دانلود».


“اگر صفحه فرود یا لندینگ پیج شما CTA واضحی نداشته باشد، کاربر شما احتمالاً گیج شده و آن صفحه را ترک خواهد کرد”

اگر یک کاربر وارد لندینگ پیج شما شده باشد، این یعنی تیم بازاریابی کار خودش را انجام داده تا او را به آنجا برساند. اکنون طراحی لندینگ پیج باید توجه آنها را جلب کند. اگر صفحه فرود شما CTA واضحی نداشته باشد، کاربر شما احتمالاً گیج شده و آن را ترک خواهد کرد و کار سختی که برای جلب توجه آن‌ها انجام ‌شده، از بین می‌رود.

یک CTA واضح و مختصر برای هدایت کاربران به سمت conversion (فرآیند تبدیل یک مشتری احتمالی به وسیله سرنخ یا lead به مشتری واقعی) ضروری است.

اشتباه در طراحی لندینگ پیج

2. نوشتن تیترهای ضعیف

عنوان اولین چیزی است که کاربران می‌بینند، و باید به اندازه کافی جذاب باشد تا توجه آنها را جلب کند و به ادامه خواندن تشویق کند.

اگر عنوان شما کسل کننده یا گمراه کننده باشد، کاربران شما احتمالاً علاقه خود را از دست می‌دهند و بدون هیچ اقدامی صفحه شما را ترک می‌کنند. کاربران قبلاً اقداماتی را برای رسیدن به این لندینگ پیج انجام داده‌اند (از طریق شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات یا ایمیل) – اکنون نباید آنها را ناامید کنید.

عناوین لندینگ پیج شما باید با جایی که کاربران از آنجا آمده‌اند مرتبط باشد. در وهله اول چه چیزی آنها را به اینجا رساند؟ آیا آنها از طریق یک کمپین شبکه‌های اجتماعی آمده‌اند؟ لحن، زبان و عبارات مورد استفاده در کمپین چگونه بود؟ تیتر می‌تواند با آن لحن و عبارات مطابقت داشته باشد، یا حداقل باید یکپارچگی داشته باشد.

کاربر باید احساس کند وارد همان جایی شده که انتظارش را داشته، و قدم به قدم با شما وارد مرحله بعدی سفر خودش شود. تیتر و عنوان باید به نیازهای آنها بپردازد و به مرحله بعدی اشاره کند.

3. دادن اطلاعات بیش از حد

کاربران را بیش از حد غرق اطلاعات نکنید. متن‌های تبلیغاتی و اطلاعات بیش از حد بدون یک CTA واضح می‌تواند باعث سردرگمی شود و باعث شود کاربر از اقدام کردن دلسرد شود. به یاد داشته باشید که زمان کاربر شما ارزشمند است.

ارائه اطلاعات کلیدی به روشی واضح، ساده و مناسب، نیازهای کاربران شما را به سرعت برآورده می‌کند، آنها را درگیر نگه می‌دارد و گام‌های کلیدی بعدی را برای تکمیل کارشان ارائه می‌کند.
با اطمینان از تمیز و منظم بودن طراحی، لندینگ پیج خود را بر روی هدف اصلی متمرکز نگه دارید و تمام زیادگویی‌ها را حذف کنید.

برای مثال، اگر هدف شما دانلود کتاب الکترونیکی یا ایبوک است، خلاصه‌ای کوتاه از آنچه کاربران می‌توانند در کتاب بیابند، تصویری از جلد، یکCTA  کوتاه مثل «اکنون دانلود کنید» و یک عنوان جذاب ارائه دهید. این تمام چیزی است که شما نیاز دارید. دقیقا همان چیزی را که کاربر می‌خواهد به او بدهید، نه بیشتر و نه کمتر.

اشتباه در طراحی لندینگ پیج

4. عدم تست لندینگ پیج

تست کنید، تست کنید و دوباره تست کنید. آزمایش لندینگ پیج برای اطمینان از عملکرد آن همانطور که شما و کارفرمایتان انتظار دارید بسیار مهم است. بدون آزمایش، نمی‌دانید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی خوب نیست، و نمی‌توانید تصمیمات مبتنی بر داده را برای بهینه‌سازی لندینگ پیج خود و برای نتایج بهتر بگیرید.


“تست اولین کلیک یک راه عالی برای درک این است که کاربران کجا فرود می‌آیند”

تست اولین کلیک یک راه عالی برای درک این است که کاربران در صفحه فرود به کجا و چه چیزی فرود می‌آیند و به سمت آن هدایت می‌شوند. درک اینکه کاربران در اولین مرحله روی کجا کلیک می‌کنند می‌تواند برای اطلاع از نحوه عملکرد لندینگ پیج شما بسیار مفید باشد. اگر کاربران جایی که می‌خواهیم را کلیک نمی‌کنند، چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟ چه چیزی آن را واضح‌تر می‌کند.

5. بهینه‌سازی ضعیف برای موبایل

اشتباه بزرگی که طراحان مرتکب می‌شوند این است که روی طراحی لندینگ پیج زیبا برای دسکتاپ تمرکز می‌کنند. اما لندینگ پیجی که با گوشی‌ها سازگار نیست.

با توجه به اینکه افراد بیشتری در حال مرور وب در گوشی‌های خود هستند، بهینه سازی لندینگ پیج برای کاربران تلفن همراه بسیار مهم است. اکثر سایت‌ها و لندینگ پیج‌ها به طور خودکار برای تلفن همراه “بهینه سازی” می‌شوند، اما درک وضعیت ذهنی یک کاربر تلفن همراه می‌تواند برای طراحی حیاتی باشد.

کاربران تلفن همراه در حال حرکت هستند، صفحه نمایش آنها کوچکتر است و از نظر زمانی در مضیقه بیشتری هستند.

اطمینان حاصل کنید که لندینگ پیج شما واضح و مختصر است و سریع بارگذاری می‌شود (از تصاویر، افکت‌های پیچیده و ویدیوها اجتناب کنید). یافتن کاری که کاربر باید انجام دهد و انجام آن را آسان کنید. مطمئن شوید که آنها می‌توانند به سرعت فرم را پر کنند.

6. عدم شناخت کاربر

اگر نمی‌دانید کاربر شما کیست یا چه چیزی می‌خواهد، نمی‌توانید طراحی لندینگ پیج مناسب آنها انجام دهید. تحقیقات خود را انجام دهید، درک کنید که کاربران شما چگونه فکر می‌کنند، و طراحی لندینگ پیج را به طور خاص برای آنها ایجاد کنید.

کارفرمای شما می‌تواند کمک کند بفهمید چه کسانی را هدف قرار می‌دهند و چه اقداماتی را می‌خواهند انجام دهند. تور را زیاد از حد پهن نکنید. طراحی لندینگ پیج برای کاربران کلیدی به شما کمک می‌کند تا به هدف خود برسید و به اهداف ‌conversion برسید.

7. درک نادرست از هدف کارفرما

در نهایت، درک اهداف کارفرما برای لندینگ پیج بسیار مهم است. آنها می‌خواهند به چه چیزی برسند؟ آنها از کاربران می‌خواهند چه اقدامی انجام دهند؟ اگر هدف کارفرما را درک نکنید، نمی‌توانید لندینگ پیجی ایجاد کنید که نیازهای آنها را برآورده کند.

برای پرسیدن سوالات مناسب، درک نیازهای کارفرما و نیازهای کاربر نهایی خود وقت بگذارید. چند نمونه از سوالاتی که می‌توانید از کارفرما بپرسید را در زیر می‌بینید:

  • هدف از طراحی لندینگ پیج چیست؟
  • ما آدرس ایمیل جمع آوری می‌کنیم یا می‌فروشیم؟
  • آیا این یک پیشنهاد محدود به زمان است؟

طراحی لندینگ پیج هایی که تبدیل به فروش می‌شوند

به طور خلاصه، طراحی لندینگ پیج مؤثر، به درک دقیقی از نیازهای کارفرما و کاربران نیاز دارد. مهم است که طرحی بسازید که واضح، مختصر، جذاب و آسان باشد. لندینگ پیج شما باید شبیه برند کارفرمای شما باشد و رفتار کند.

اجتناب از این 7 اشتباه رایج که هنگام طراحی لندینگ پیج انجام می‌شود، می تواند به معنای تفاوت بین لندینگ پیجی باشد که باعث رسیدن به هدف و فروش می‌شود و لندینگ پیجی که دارای نرخ پرش بالاتر از نرخ تبدیل است.

اگر برای درک بهتر کاربر یا یادگیری نحوه کارآمد کردن لندینگ پیج خود به کمک نیاز دارید، مقاله‌های ویکی درس را از دست ندهید. ما به طراحانی مانند شما کمک می‌کنیم تا یک تجربه کاربری قانع کننده ایجاد کنند که تبدیل و درآمد را برای مشتریان شما فراهم می‌کند.

از همین نویسنده: