بیشتر چیزهایی که در مورد کپی رایتینگ می‌شنوید دروغ است. درست است که کپی رایتینگ می‌تواند یک کار جانبی عالی یا حتی یک حرفه تمام وقت باشد، اما این کار، آن سرزمین خیالی نیست که بسیاری از دوره‌های کپی رایتینگ آن را به تصویر می‌کشند.

در این پست، یک مسیر شغلی واقع بینانه و دست یافتنی به عنوان “کپی رایتر” را برای شما ترسیم خواهیم کرد. این کار نیاز به صبر و پشتکار دارد، به آن پایبند باشید و مطمئن باشید که نتیجه خواهد داد.
در این پست به تفصیل هر یک از این مراحل را مرور خواهیم کرد. اجازه دهید با اصول اولیه شروع کنیم.

کپی رایتینگ چیست؟ کپی رایتر کیست؟

کپی رایتینگ و کپی رایتر


شاید فکر کنید کپی رایتینگ یک تعریف ساده و استاندارد دارد، اما اینطور نیست.

پذیرفته‌شده‌ترین تعریف کپی رایتینگ قبلاً «هنر فروشندگی در چاپ» بود، اما این قبل از ظهور ویدیو و اینترنت بود. امروزه کپی رایترها در هر رسانه‌ای کار می‌کنند.

بنابراین، تا حد امکان یک تعریف گسترده و همه گیر را بیان می‌کنیم:

“یک کپی‌رایتر مطالبی را برای فروش یا بازاریابی ایجاد می‌کند که روی مشتری برای خرید تأثیر می‌گذارد.”

به عبارت دیگر، نامه‌ای که از طریق ایمیل دریافت می‌کنید، تبلیغی که در تلویزیون تماشا می‌کنید، پیام صوتی که از یک فروشنده دریافت می‌کنید، ایمیل بازاریابی برای مشترکین، یک لندینگ پیج دارای CTA برای یک محصول، ویدئویی در یوتیوب در مورد یک محصول، بیانیه مطبوعاتی، پوش نوتیفیکیشن، و وبینار همگی نمونه‌هایی از کپی رایتینگ هستند.

در واقع، کپی رایترها با تمام بخش‌های فروش و بازاریابی درگیر هستند.

وظایف کپی رایترها

به عنوان مثال، یک کپی رایتر تبلیغ با پست مستقیم (نامه‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی که از طریق پست برای تعداد زیادی مشتری، ارسال می‌شود)، روی چیزی تمرکز می‌کند که اکثر مردم از آن به عنوان “نامه به درد نخور” یاد می‌کنند و ممکن است هرگز ایمیل یا نامه فروش ننویسد. به احتمال زیاد، شما نامه آنها را به صورت روزانه دور می‌اندازید.

اما همه این کار را نمی‌کنند. تعداد افرادی که آن پاکت‌ها را باز می‌کنند به اندازه‌ای هست که این صنعت، یک صنعت چند میلیارد دلاری باشد. همچنین این مورد یکی از قدیمی‌ترین تخصص‌هاست.

کپی‌نویسی ایمیل و فیسبوک (و سایر پست‌های رسانه‌های اجتماعی) دو تخصص بسیار جدیدتر هستند.

انواع دیگر کپی نوشتاری عبارتند از:

  • نامه‌ی فروش – نامه فروش طولانی و یک صفحه‌ای که معمولاً برای فروش محصولات اطلاعاتی استفاده می‌شود.
  • پست‌های وبلاگ – وبلاگ نویسی معمولاً به عنوان کپی رایتینگ تلقی نمی‌شود، اما هر پست وبلاگی که از قصد و برای تأثیرگذاری بر فروش استفاده شود، می‌تواند توسط یک کپی رایتر (معروف به «نویسنده محتوا») نوشته شود. این کار به عنوان نوشتن محتوای «وسط قیف» یا «پایین قیف» شناخته می‌شود.
  • توضیحات محصول – شرکت‌های تجارت الکترونیک و کاتالوگ اغلب به کپی رایترها پول می‌دهند تا  توضیحات محصولاتشان را بنویسند.
  • صفحات اصلی اپلیکیشن – کپی رایترها در مورد ویژگی‌ها و مزایای یک اپلیکیشن به شما می‌گویند و قیمت‌گذاری و غیره را توضیح می‌دهند.
  • اوراق سفید یا وایت پیپر – در فضای  B2B، بسیاری از شرکت‌ها اوراق سفید را برای نشان دادن محصول خود ایجاد می‌کنند. کپی رایترها آنها را می‌نویسند. (اوراق سفید به گزارشی جامع از عملکرد یک پروژه و مسئله و مشکلی که حل می‌کند، گفته می‌شود.)
  • کپی جذب لید – این کپی شاید کوتاه باشد، اما در هر صورت یک کپی رایتر معمولا چند نمونه از یک صفحه وب انتخابی یا پاپ آپ ایجاد می‌کند تا در ازای یک آدرس ایمیل، یک چیز رایگان بدهد.

به طور کلی، می‌توانید کپی را به دو دسته تقسیم کنید: پاسخ مستقیم یا برندینگ.

با کپی پاسخ مستقیم، هدفتان این است که مشتری احتمالی فوراً اقدام کند. جذب لید و نامه فروش در این دسته قرار می‌گیرند.

با کپی‌های نوشته شده برای برندسازی، هدف شما ایجاد اعتماد و خاطره انگیزی در مورد محصول، شرکت یا شخصیت است. اوراق سفید و حتی انواع بازاریابی محتوا، دیجیتال مارکتینگ و کپی رایتینگ سئو، نمونه‌های خوبی از برندسازی هستند.

در شرکت‌های کوچک به احتمال زیاد یک کپی رایتر تمام وظایف بالا را انجام می‌دهد، در حالی که در شرکت‌های بزرگتر این امکان وجود دارد که برای هر بخش یک کپی رایتر مخصوص وجود داشته باشد.

سناریو نویسی برای ویدیو، وبینار و تبلیغات

به یاد داشته باشید، کپی رایتینگ، محدود به محتوای نوشتاری نیست.

این روزها، بسیاری از کپی‌رایترها، فیلم‌ها، وبینارها و تبلیغات را نیز سناریو ‌نویسی می‌کنند. این مورد برای موشن گرافیک‌ها هم صدق می‌کند.

چگونه کپی رایترها کمپین‌های بازاریابی ایجاد می‌کنند

به عنوان مثال، یک کپی رایتر پستی در فیسبوک یا شبکه‌های اجتماعی می‌نویسد که به یک لندینگ پیج منتهی می‌شوددر لندینگ پیج به یک محتوا یا کپی دیگر برای گرفتن لید از مشتری احتمالی (در اینجا ایمیل) نیاز داریم. سپس مشتری احتمالی ایمیلی را دریافت می‌کند که با دقت توسط یک کپی رایتر نوشته شده است، و در داخل آن ایمیل، لینکی به یک ویدیوی فروش که توسط یک کپی رایتر نوشته شده است، پیدا می‌شود.

این یک کمپین بازاریابی نسبتا ساده است و با این حال دیدید که در چهار بخش مختلف به کپی رایتر نیاز داشتیم!

بعضی وقت‌ها هم کپی رایترها در عنوان شغلی خود “کپی رایتر” ندارند. آنها احتمالاً متخصص نرخ تبدیل، یک خریدار رسانه، یک مشاور بازاریابی، یک متخصص شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، لینکدین و غیره) یا چیز دیگری نامیده می‌شوند.

اما آنها محتوایی را ایجاد می‌کنند که روی خرید مشتری احتمالی تأثیر می‌گذارد. بنابراین همه آنها به نوعی کپی رایتر هستند.

چگونه یک کپی رایتر موفق شویم

آیا برای این کار به آموزش رسمی نیاز است؟ مدرک کارشناسی؟ یا نوعی گواهینامه؟

در واقع، کپی رایترها تا حدودی مانند دزدان دریایی صنعت بازاریابی و فروش هستند. آنها به ” سلسله مراتب سازمانی” حساسیت دارند، اغلب برای ماه‌ها یا سال‌ها ناپدید می‌شوند و بیش از هر چیز دیگری جذب فرصت‌ها می‌شوند.

به عبارت دیگر، گرفتن مدرک در کپی رایتینگ به اندازه راه‌اندازی مدرسه‌ای برای دزدان دریایی مضحک به نظر می‌رسد.

منابع یادگیری زیادی برای کپی رایترهای مشتاق وجود دارد. بسیاری از آنها حتی رایگان هستند.

منابع کپی رایتینگ رایگان و ارزان

شما می‌توانید از خواندن کتاب‌های کپی رایتینگ چیزهای زیادی یاد بگیرید.

کتاب تبلیغات پولساز یکی از بهترین کتاب‌ها برای مبتدیان است – این کتاب یک خلاصه عالی از همه کتاب‌های دیگر است که به زبان مدرن‌تری نوشته شده است.

کتاب روش‌های تبلیغاتی آزمایش‌شده  (Tested Advertising Methods) نیز بسیار خوب است. سایر کتاب‌های قدیمی مانند کتاب نامه رابرت کولیر، اگیلوی در تبلیغات (توسط دیوید اوگیلوی)، و تبلیغات علمی (اثر کلود سی. هاپکینز) نیز خوب هستند.

نوشتن کپی برای خود و دوستان

بهترین راه برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر خوب نوشتن “کپی” است. در نهایت، کپی رایترها بر اساس یک چیز مورد قضاوت قرار می‌گیرند: فروش. هرچه کپی خوب بیشتری بنویسید، بیشتر خواهید دید که چگونه بر فروش تاثیر می‌گذارد و بیشتر یاد خواهید گرفت.

حالا … اگر چیزی برای فروش نداشته باشید چه؟

شما چند گزینه دارید:

  1. یک محصول دیگر را تبلیغ کنید. می‌توانید کمپین ایمیلی یا وبینار خود را برای تبلیغ محصول دیگران بنویسید (و با استفاده از افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش، شما هم درآمد کسب کنید.). علاوه بر کسب درآمد، می‌توانید مهارت‌های کپی رایتینگ و نوشتن خود را نیز تقویت کنید. جیسون فلدلین، بازاریاب افسانه‌ای، یک سال بیش از 10 میلیون دلار با تبلیغ دوره و نوشتن کپی برای یک شخص دیگر درآمد کسب کرد.
  2. در ازای دریافت داده‌ها و کسب اجازه برای نوشتن مطالعه موردی (Case study)، برای دوست صاحب کسب و کارتان کپی بنویسید. در این صورت هم خودتان چیز یاد می‌گیرید و هم به دوست خود کمک می‌کنید.

نتیجه نهایی:

در حالی که یادگیری کپی‌نویسی از کتاب‌ها، پادکست‌ها و دوره‌ها خوب است، با نوشتن کپی در دنیای واقعی، و تجربه موفقیت و شکست‌ها، و انجام اصلاحات تا حد ممکن، چیزهای بیشتری یاد خواهید گرفت.

چگونه یک کپی رایتر شویم؟ (گام به گام)

کپی رایتر

1. اصول کپی رایتینگ مؤثر را بیاموزید

یکی از مهمترین سوالاتی که باید به آن پاسخ دهید این است: چقدر متعهد هستید که یک کپی رایتر بهتر شوید؟

بله، این یک شغل عالی است، اما به شرطی که واقعاً از آن لذت ببرید، و بدون اینکه آن را تجربه کنید، تشخیص آن غیرممکن است.

به همین دلیل است که همه باید با خواندن یک کتاب کپی رایتینگ شروع کنند. اگر از آن لذت بردید، به مسیر خود ادامه دهید، اما اگر به نظرتان سخت و خسته کننده آمد، می‌توانید ادامه ندهید و کاری را انجام دهید که برایتان مناسبتر است.
در بدترین حالت، شما چند فقط به اندازه قیمت آن کتاب ضرر می‌کنید.

اقدام عملی: کتاب تبلیغات پولساز را تهیه کنید و بخوانید.

2. یک تخصص کپی رایتینگ انتخاب کنید

هنگامی که تصمیم گرفتید که می‌خواهید یک کپی رایتر شوید، و اصول اولیه را یاد گرفتید، می‌توانید به انتخاب یک مهارت تخصصی کپی رایتینگ و تسلط بر آن ادامه دهید.

بنابراین، گام بعدی شما خرید یک دوره آموزشی در یکی از تخصص‌های کپی رایتینگ است.

3. برای خود یا دوستانتان کپی بنویسید

اکنون زمان آن رسیده که کمی تمرین کنید. اگر به منابعی مانند لیست ایمیل، وبلاگ یا گروه‌های شبکه‌های اجتماعی خود دسترسی دارید، می‌توانید سعی کنید یک کپی متقاعدکننده برای خود بنویسید، چه برای تبلیغ محصول خود یا محصول دیگری.

اگر به منابع دسترسی ندارید، پیشنهاد دهید برای دوستی که کسب‌وکار کوچک خود را دارد، کپی فروش بنویسید.
فقط جمع آوری داده‌ها را فراموش نکنید.

مهمترین بخش این مرحله این است که ببینید کپی جذاب شما چگونه “در عمل” اجرا می‌شود. در این صورت قطعا چیزهای زیادی در مورد اینکه کدام قسمت نیاز به بهبود دارد خواهید آموخت.

4. اولین شغل خود را از آگهی‌های استخدامی پیدا کنید

قسمت سخت ماجرا اینجاست.
هیچ کس از پذیرفته نشدن در کارها (یکی پس از دیگری) لذت نمی‌برد، اما این مورد بخشی از فرآیند است. در  بدترین حالت، اگر برای 10 شغل در هفته درخواست دهید، 10 هفته طول می‌کشد تا برای 100 کار درخواست دهید و در آن صورت در نهایت یکی از بین صدتا پیدا می‌شود.

5. شهرت کسب کنید

اگر به این مرحله برسید، در حال حاضر در راه تبدیل شدن به یک کپی رایتر موفق هستید. تبریک می‌گوییم!
به طور کلی، این مرحله نیز بسیار سرگرم کننده است. شما به نقطه‌ای رسیده‌اید که می‌دانید دارید چه کار می‌کنید، و آماده هستید که اسمی برای خود دست و پا کنید.


رسیدن به این مرحله ممکن است کمی طول بکشد یا سخت باشد (مخصوصا درخواست دادن برای کار کپی رایتینگ!). و، البته که هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد – در این مقاله ما فقط تصویر بزرگ را به شما نشان دادیم.

اما شما اکنون در مسیر هستید و یک نقشه راه دارید تا شما را در تمام مراحلی که باید بروید، راهنمایی کند و در نهایت، به مقصد خواهید رسید. و سپس می‌بینید که همه چیز ارزشش را داشت.

از همین نویسنده: