اگر می‌خواهید شغلی در زمینه منابع انسانی (HR) داشته باشید، مدیر عملیات یا Operations Manager یکی از گزینه‌های جذاب شغلی در این زمینه است. مدیر عملیات کارمندیست که راه‌هایی برای بهبود کارایی یک شرکت، بهینه‌سازی عملکرد آن، نظارت بر چرخه کارکنان و اجرای سیاست‌های منابع انسانی پیدا می‌کند.

در اصل مدیران عملیات اطمینان حاصل می‌کنند که یک سازمان و عملیات آن تا حد امکان روان و کارآمد است. آنها بر سیستم‌های روزمره نظارت می‌کنند و با افراد، بودجه و استراتژی‌ها کار می‌کنند تا آنچه را که برای آن شرکت منطقی‌تر است، اجرا کنند.

 داشتن اطلاعات بیشتر در مورد این عنوان شغلی و کارهایی که آنها انجام می‌دهند، می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این حرفه را دنبال کنید یا خیر.

در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که “مدیر عملیات کیست و دقیقا چه می‌کند؟” و شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک مدیر عملیات را با هم بررسی می‌کنیم.

مدیر عملیات کیست و چه می‌کند؟

مدیر عملیات چه می‌کند؟

مدیر عملیات یک کارشناس منابع انسانی در سطح مدیریت است که مسئول وظایف منابع انسانی در سطح بالا، از جمله استخدام کارکنان جدید و تنظیم استانداردها برای آموزش کارکنان است. برخی ممکن است از این فرد به عنوان مدیر تسهیلات، مدیر تجاری یا تحلیلگر عملیات یاد کنند.

مدیران عملیات بر عملیات سازمان نظارت می‌کنند تا شیوه‌ها و فرآیندهای صحیح را در هر سطحی اجرا کنند.

نقش اصلی آنها افزایش کارایی، کیفیت و بهره‌وری شرکت است. آنها بر بهبود عملکرد یک شرکت تمرکز می‌کنند تا بتوانند درآمد و موفقیت بلندمدت آن را به حداکثر برسانند. وظایف مدیر عملیات بسته به نیاز و اندازه سازمان، متفاوت است. برخی از وظایف و مسئولیت‌های مشترک این عنوان شغلی عبارتند از:

  • نظارت بر تولید کالا و خدمات
  • برنامه‌ریزی توزیع منابع و مواد
  • اطمینان از اینکه هر بخش به اهداف و نقاط عطف کلیدی خود می‌رسد
  • مدیریت منابع انسانی، از جمله اسناد پرسنل، ارتباطات کارکنان، و بررسی عملکرد
  • برقراری ارتباط مؤثر با اعضای تیم در تمام سطوح برای بهبود روحیه و عملکرد کارکنان
  • اتخاذ تصمیمات برنامه‌ریزی و استراتژی ضروری که ممکن است شامل توسعه و بازنگری سیاست‌ها و رویه‌های موجود باشد
  • مدیریت بودجه، برنامه‌ریزی و حسابرسی که به مدیریت پرسنل مربوط می‌شود
  • حمایت از نیازهای سرمایه گذاران، مدیران و سایر طرف‌های مرتبط
  • ملاقات با سایر مشاغل برای همکاری و ایجاد روابط سودمند متقابل


مدیران عملیات در طیف گسترده‌ای از صنایع از جمله خرده فروشی، مراقبت‌های بهداشتی، مالی، بیمه و تولید کار می‌کنند. این نقش در بسیاری از کسب و کارها و سازمان‌ها، کلیدی است.

شرایط و صلاحیت‌های لازم برای یک مدیر عملیات چیست؟

اگر این عنوان شغلی برایتان جذاب است و به آن علاقه دارید، در ادامه در مورد برخی شرایطی که برای این کار لازم است صحبت خواهیم کرد:

تحصیلات

کارفرمایان از یک مدیر عملیات توقع دارند که حداقل مدرک لیسانس در مدیریت یا رشته‌های مرتبط مانند مدیریت بازرگانی یا حسابداری داشته باشد. در این رشته‌ها، تمرکز زیادی روی آمار و مدل‌سازی ریاضی وجود دارد، که به مدیران عملیات درک کاملی از جنبه مالی یک تجارت، از جمله بودجه‌بندی و مدیریت جریان نقدی می‌دهد.

شرکت در کلاس‌ها و دوره‌ها، دانشجویان را تشویق می‌کند تا مهارت‌های نرم خود را در موضوعاتی مانند رهبری، توسعه روابط، رفتار سازمانی و روانشناسی مصرف کننده توسعه دهند.

برخی از شرکت‌ها ممکن است افرادی را ترجیح دهند که دارای مدارک پیشرفته هستند. به عنوان مثال، شما می‌توانید مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی یا یک رشته تجاری دیگر مانند امور مالی را دنبال کنید.

در این رشته‌ها، ممکن است موضوعاتی مانند استراتژی کسب و کار و حسابداری پیشرفته را مطالعه کنید. با این حال، این نوع مدرک پیشرفته ضروری نیست و بسیاری از مدیران عملیات با همان مدرک لیسانس، موفق هستند.

آموزش

از آنجایی که مدیر عملیات یک نقش سطح بالاست، کارفرمایان از این فرد انتظار دارند که مهارت‌های نرم و سخت مختلف و شایستگی‌های لازم را هنگام ورود به سمت مدیر عملیات داشته باشد. شما ممکن است در طول دوره استخدام اولیه خود آموزش‌های مرتبط دریافت کنید تا در مورد کارهای خاصی که ممکن است در سازمان جدید انجام دهید، بیاموزید.

این آموزش ممکن است شامل مشاهده و دنباله‌روی از یکی از اعضای تیم یا یک مدیر عملیات دیگر باشد تا اطمینان حاصل شود که می‌توانید وظایف مورد انتظار خود را با اعتماد به نفس انجام دهید.

مدارک

می‌توانید برای کسب مهارت‌های مدیر عملیات در دوره‌های مختلف شرکت کنید و دانش و مهارت خود را بالا ببرید. همچنین با دریافت مدرک و گواهینامه، رزومه خود را تقویت کرده و شانس خود را برای یافتن یک شغل مرتبط بالا خواهید برد.

مهارت‌های یک مدیر عملیات

در ادامه مهارت‌هایی که می‌تواند به یک مدیر عملیات کمک کند تا در حرفه خود موفق شود را بررسی می‌کنیم:

مهارت‌های ارتباطی

مدیران عملیات اغلب با کارکنان و مدیریت تمام سطوح کار می‌کنند. آنها ممکن است مسئول برقراری ارتباط با رهبران صنعت باشند تا بتوانند از تغییرات در رشته خودشان آگاه شوند. ارتباط نوشتاری و شفاهی واضح و گوش دادن فعال برای موفقیت در این نقش ضروریست تا بتوانند تغییرات سازمانی را به نحو احسن منتقل کنند.

مهارت‌های بین فردی

بخش بزرگی از نقش مدیر عملیات مربوط به منابع انسانی است. داشتن مهارت‌های بین فردی مانند صبر و همدلی می‌تواند به شما کمک کند تا به پیشرفت حرفه‌ای کارمندان کمک کنید. شما می‌توانید به عنوان یک رهبر و مدیر عمل کنید و در عین حال تلاش کنید تا محیط کار را برای همه کارکنان (صرف نظر از پیشینه یا مسائل شخصی هر فرد) راحت و لذت بخش کنید.

رهبری

مهارت‌های رهبری به یک مدیر عملیات کمک می‌کند تا هر مسئولیتی را به شخص مناسب آن کار واگذار کند. آنها همچنین می‌توانند از این مهارت‌ها برای مدیریت و حل تعارضات و ایجاد انگیزه در تیم‌ها استفاده کنند. داشتن تجربه مدیریت می‌تواند زمینه ساز ویژگی‌های رهبری عالی باشد.

مدیریت مالی

مدیر عملیات، بودجه و پیش‌بینی مالی را درک می‌کند تا اطمینان حاصل کند که محصولات یا خدمات درآمد ایجاد می‌کنند. مهارت‌های ریاضی متوسط ​​تا پیشرفته می‌تواند به این مدیران در رسیدگی به امور مالی یک شرکت کمک کند.

مدیران عملیات همچنین می‌توانند از داشتن و پیاده‌سازی مهارت‌های تفکر انتقادی و برنامه‌ریزی استراتژیک بهره ببرند تا یک شرکت بتواند بر این اساس برای اهداف پرسنل بودجه‌بندی کند.

محیط کاری مدیر عملیات

مدیران عملیات در یک محیط اداری کار می‌کنند و معمولا تیمی از کارکنان پشتیبانی برای کمک به منابع انسانی مختلف و مسئولیت‌های سازمانی دارند. این مدیران ممکن است در مواردی خارج از ساعات کاری استاندارد کار کنند. سفر کاری احتمالا جزء کارشان است، به خصوص اگر در شرکتی کار کنند که شعبه‌های مختلفی دارد یا اگر در یک دفتر اصلی کار می‌کنند و نیاز به ارائه کمک به دفاتر دیگر دارند.

چگونه مدیر عملیات شویم؟

در ادامه لیستی از مراحل تبدیل شدن به یک مدیر عملیات را بررسی می‌کنیم:

1. تحصیلات عالی کسب کنید

برای یادگیری اصول و استراتژی‌های اساسی کسب و کار، مدرک کارشناسی خود را در زمینه‌های مرتبط با تجارت کسب کنید. علاوه بر این، یک مدرک پیشرفته مانند مدرک کارشناسی ارشد در تجارت یا یک رشته مرتبط را دنبال کنید. این مدرک سطح بالاتر می‌تواند به شما کمک کند خود را از سایر کاندیداها متمایز کنید و دانش عمیق‌تری از عملکردهای تجاری به دست آورید.

2. مهارت‌های سخت را به دست آورید

کار به عنوان مدیر عملیات شامل کار با نرم افزارهای مختلف و سیستم‌های الکترونیکی‌ست که اطلاعات سهام و کسب و کار را جمع آوری می‌کند. با انواع نرم افزارهای حسابداری آشنا شوید. اگر نرم افزاری را می‌شناسید که محل کار احتمالی شما از آن استفاده می‌کند، به دریافت مدرک در آن نرم افزار فکر کنید. به این ترتیب، در آینده می‌توانید هزینه‌های شرکت را راحتر ردیابی کنید و سود قابل ایجاد را پیش‌بینی کنید.

3. مهارت‌های نرم خود را توسعه دهید

یک مدیر عملیات واجد شرایط دارای طیف وسیعی از مهارت‌های استثنایی از رهبری و مدیریت تعارض گرفته تا مذاکره و مدیریت افراد است. ممکن است با کارمندان مختلف، رهبران هر بخش و سایر افراد تعامل داشته باشید، پس توانایی تعامل مؤثر با سبک‌های ارتباطی مختلف در این نقش بسیار اساسی است. سایر مهارت‌های نرم موردنیاز عبارتند از نظم و سازماندهی، مدیریت زمان و رهبری.

4. کسب تجربه کاری مرتبط

از نظر کارفرمایان، اگر نامزدها سابقه اشتغال در عناوین کاری مشابه را داشته باشند، نشان دهنده توانایی آنها در رهبری و دستیابی به اهداف سازمانی است. مسیر شغلی شما به صنعتی که در آن کار می‌کنید بستگی دارد، اما می‌توانید برای سطوح ابتدایی در منابع انسانی یا سایر بخش‌های مرتبط در زمینه مورد نظر خود درخواست دهید. ​​برای تمرین مهارت‌های مدیریت و رهبری افراد، سعی کنید در کار پیشرفت کنید و به عنوان یک مدیر سطح متوسط گزینش شوید.

5. رزومه خود را آماده کنید

رزومه‌ای واضح و مختصر ایجاد کنید که تجربیات مرتبط، مهارت‌های حیاتی و تحصیلات و گواهینامه‌هایی که کسب کرده‌اید را تشریح کند. پیشرفتی را که قصد دارید به شرکت در دستیابی به آن کمک کنید، شرح دهید.

اگر برای چندین موقعیت شغلی درخواست می‌دهید، اطمینان حاصل کنید که رزومه خود را برای هر نقش شخصی سازی می‌کنید. به هر شرح شغل مراجعه کنید تا بتوانید اطلاعات کلیدی را که کارفرما به دنبال آن است درج کنید.

نمونه شرح شغلی برای مدیر عملیات

در ادامه یک نمونه شرح شغلی برای موقعیت مدیر عملیات آورده‌ایم تا بهتر متوجه شوید که آنها چه کاری انجام می‌دهند:

شرکت ما به دنبال یک مدیر عملیات فعال برای ارائه گسترده پشتیبانی عملیاتی برای دفتر مرکزی‌مان است. ما به دنبال یک مدیر پرشور و باانگیزه هستیم که مشتاق یادگیری مهارت‌ها و سیستم‌های مختلف باشد تا به تیم در حفظ و توسعه فرآیندهای روزانه کمک کند.

 مشتری باید تمرکز اصلی شما باشد، علاوه بر آن ایجاد محیطی که در آن کارکنان ما بتوانند شکوفا شوند، از وظایف شماست. ما فردی را با حداقل شش سال تجربه در جنبه‌های عملیاتی مدیریت محل کار در یک محیط پویا می‌خواهیم. داوطلبانی که دارای حداقل مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط با بازرگانی هستند در اولویت هستند.

شرایط لازم فرد موردنظر ما:

  • اجتماعی است و از ایجاد روابط جدید با شرکای تجاری و کارمندان لذت می‌برد.
  • کارمندان واجد شرایط را استخدام می‌کند و کارکنان و محیط کاری خود را پیکربندی می‌کند تا به ما کمک کند تا سازمانی مؤثرتر در سطح جهانی داشته باشیم.
  • می‌تواند به طور مؤثر چند کار را همزمان انجام دهد و برای انجام دادن اولویت‌های متعدد کاری  با اشتیاق و باانگیزه است.
  • جزئیات گرا، خلاق، فعال و آماده ایجاد تغییرات در صورت لزوم است.
  • متفکری خلاق است و می‌تواند مسائل پیچیده را حل کند.
  • می‌تواند بودجه را درک کند و هزینه‌ها را تجزیه و تحلیل کند.

از همین نویسنده: