از رسانه‌های اجتماعی گرفته تا بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو)، یک مدیر دیجیتال مارکتینگ باید جنبه‌های مختلف استراتژی بازاریابی آنلاین یک شرکت را مدیریت کند. در این پست وبلاگ، به پنج مهارت ضروری برای موفقیت مدیریت دیجیتال مارکتینگ نگاه خواهیم کرد.

وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ

در 20 سال گذشته، بازاریابی به طور قابل توجهی پیچیده‌تر شده است. در حال حاضر بازاریابی آفلاین و چاپی، بازاریابی شبکه‌ای، بازاریابی مستقیم، برندینگ و صدها روش دیگر برای بازاریابی و فروش محصولات و خدمات وجود دارد. یک مدیر دیجیتال مارکتینگ، عناصر دیجیتالی برنامه بازاریابی یک شرکت را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کند.

 به عنوان یک مدیر، آنها مسئول تمرکز تیم دیجیتال مارکتینگ بر روی دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت هستند. در شرکت‌های بزرگ با بخش‌های بازاریابی متعدد، یک مدیر دیجیتال مارکتینگ همچنین باید با تیم‌های بازاریابی چاپی و روابط عمومی هماهنگ باشد تا مطمئن شود که اهداف بازاریابی شرکت متمرکز و سازگار است.


مهارت‌های اصلی یک مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به عنوان مدیر یک تیم فنی، یک مدیر دیجیتال مارکتینگ موفق به ترکیبی از دانش فنی عملی و تجربه مدیریت نیاز دارد. پنج مهارت ذکر شده در زیر به شما این دانش را می‌دهد که در مدیریت یک تیم بازاریابی موفق شوید.

یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ طراحی کنید

مدیر دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یک رشته پیچیده است که برای موفقیت به مهارت‌های متعددی نیاز دارد. شرکت‌های بزرگ اغلب بخش‌های جداگانه سئو، خرید رسانه، رسانه‌های اجتماعی و روابط عمومی آنلاین دارند و ترکیبی از تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها، بازاریابی دیجیتال آنها را می‌سازد.

برای اینکه یک مدیر دیجیتال مارکتینگ خوب باشید، باید بدانید که چگونه هر نوع بازاریابی آنلاین – از رسانه‌های اجتماعی گرفته تا SEO – نقش خود را در دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت ایفا می کند.

پیچیده به نظر می‌رسد؟ درست است، پیچیده است. اما با درک چگونگی ایجاد یک برنامه دیجیتال مارکتینگ، مدیریت جنبه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ ساده است. در واقع، بیشتر عناصر با هم همپوشانی دارند – برای مثال رسانه‌های اجتماعی و روابط عمومی به سئو کمک می‌کنند.

برای اینکه یک مدیر دیجیتال مارکتینگ موفق باشید، باید بتوانید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ عمیق و موثر ایجاد کنید که مشخص کند کدام تاکتیک‌ها در دستیابی به اهداف شرکت شما مهم هستند و کدام یک نیستند.

KPI ها و نرخ تبدیل را درک کنید

گذشت آن روزهایی که ترافیک و میزان بازدید هدف نهایی تیم‌های دیجیتال مارکتینگ بود. از آنجایی که نرم افزارهای تحلیلی مانند Google Analytics ردیابی نرخ تبدیل را ساده می‌کند، یک مدیر دیجیتال مارکتینگ خوب باید نحوه ردیابی و دستیابی به KPI را بداند.

KPIها شاخص‌های کلیدی عملکرد هستند. معیارهای عملکردی که شرکت شما می‌تواند برای ارزیابی موفقیت دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کند. یک KPI رایج، نرخ تبدیل‌ است.

 هر چه نرخ تبدیل کمپین بیشتر باشد، موفق‌تر است. درک KPI های شرکتتان یکی از مهمترین جنبه‌های مدیریت دیجیتال مارکتینگ است.

 آیا شرکت شما می‌خواهد آگاهی از برند خود را افزایش دهد و طرفداران بیشتری را در رسانه‌های اجتماعی جذب کند؟ آیا می‌خواهد سرنخ های فروش بیشتری ایجاد کند؟ هر شرکتی اهداف متفاوتی دارد و درک اینکه چگونه این اهداف توسط استراتژی بازاریابی شما به دست می‌آیند برای موفقیت ضروری است.

با ردیابی نرخ تبدیل، به راحتی می‌توانید ببینید که چگونه استراتژی شما باعث دستیابی شرکت به اهدافش می‌شود.

اصول سئو را بلد باشید

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) یکی از مهمترین جنبه‌های هر استراتژی بازاریابی آنلاین است. اما با توجه به اینکه دستورالعمل‌ها و الگوریتم‌های  Google مدام به روز می‌شوند، دانستن اینکه چه چیزی خوب جواب می‌دهد و چه چیزی نه، کمی دشوار است.

 از وبلاگ نویسی مهمان گرفته تا کامنت گذاری در وبلاگ، برخی از تاکتیک‌های سئو که در سال 2012 موثر بودند، در حال حاضر نه تنها ممکن است به رتبه بندی شما بلکه به برندتان هم آسیب جدی وارد کنند. هر مدیر بازاریابی آنلاین باید اصول اولیه سئوی خوب را دنبال کند.

 دانستن نحوه عملکرد سئو، از اهمیت سئوی درون صفحه (on page seo)  تا ایجاد لینک‌هایی که گوگل دوست دارد، به شما درک عمیق‌تری از نقش روابط عمومی، رسانه‌های اجتماعی و سایر اشکال بازاریابی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ می‌دهد. همچنین در تعیین تمرکز کمپین‌های بازاریابی موتور جستجو (SEM) شما نقش دارد.

ارزش رسانه‌های اجتماعی را بدانید

به عنوان مدیر یک تیم دیجیتال مارکتینگ، شما مسئول حضور در رسانه‌های اجتماعی شرکت خود خواهید بود. رسانه‌های اجتماعی ابزار قدرتمندی برای دسترسی به مخاطبان شما هستند، اما بسیاری از مدیران دیجیتال مارکتینگ اهمیت آن را نادیده می‌گیرند. از مدیریت بحران گرفته تا تولید لید، رسانه‌های اجتماعی را می توان برای صدها هدف مورد استفاده قرار داد.

درک اهمیت شبکه‌های اجتماعی و پلی که بین دیجیتال مارکتینگ و روابط عمومی ایجاد می‌کند، برای هر مدیر دیجیتال مارکتینگ ضروری است. یکی از مهم ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید یادگیری اصول مدیریت رسانه‌های اجتماعی است. از فیس بوک تا لینکدین، بیاموزید که چگونه کسب و کار شما می‌تواند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند و با استفاده از رسانه‌های اجتماعی به نفع خود، فروش را افزایش دهد.



یک تیم دیجیتال مارکتینگ را مدیریت کنید

مدیران دیجیتال مارکتینگ شکاف بین اهداف تجاری مدیران عالی رتبه و خواسته های فنی سئوکاران، خریداران رسانه‌ها، مدیران رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر را پر می‌کنند. به همین دلیل، مدیران بزرگ دیجیتال مارکتینگ به چیزی بیش از دانش دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند. آنها باید بدانند که چگونه اهداف تعیین کنند، ضرب الاجل ها را برنامه ریزی کنند و تیمی متشکل از دو تا 100 نفر مختلف را سازماندهی کنند.

اگر بعد از گذراندن سال‌ها کار عملی در سئو یا محتوا، به سمت یک نقش مدیریتی حرکت می‌کنید، کسب همه این مهارت‌ها می‌تواند دشوار باشد. خوشبختانه مدیریت چیزی است که می توانید از طریق دانش و تجربه دیگران یاد بگیرید.

آیا می خواهید مدیر دیجیتال مارکتینگ شوید؟
صنعت دیجیتال مارکتینگ در حال رشد است و همانطور که رشد می کند، تقاضا برای مدیران باتجربه دیجیتال مارکتینگ بیشتر از قبل می شود. آیا می خواهید مدیر دیجیتال مارکتینگ شوید؟ پست‌های آینده وبلاگ ما در مورد مشاغل در بازاریابی را بخوانید تا مسیرهای مختلف موفقیت در دیجیتال مارکتینگ را درک کنید و همین امروز شروع به توسعه حرفه خود کنید.

از همین نویسنده: