اگر به تازگی تصمیم گرفته‌اید که دوره آنلاین ضبط کنید و مهارت‌هایتان را به دیگران به اشتراک بگذارید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. ساخت دوره آنلاین برای اولین بار ممکن است چالش برانگیز باشد. بنابراین یادگیری اشتباهات و تجارب دیگران قطعا مفید خواهد بود.

7 اشتباه بزرگی که هنگام ساخت دوره آنلاین ممکن است مرتکب شوید

ساخت دوره آنلاین

1. ساخت دوره آنلاین بدون داشتن تجربه عملی

موضوع دوره آنلاین شما ممکن است بسته به کسب و کارتان تغییر کند، اما داشتن تجربه عملی در هر چیزی که تدریس می‌کنید، مهم است.

آیا می‌خواهید دوره‌ای در مورد سرمایه گذاری در املاک و مستغلات تدریس کنید؟ فوق العاده است، اما مطمئن شوید که به عنوان یک سرمایه گذار املاک و مستغلات تجربه دارید. آیا می‌خواهید به آرایشگران آموزش دهید که چگونه سالن های خود را با موفقیت باز کنند؟ انجام دهید. اما ابتدا باید سالن خودتان را باز کرده باشید.

من اولین دوره آنلاینم را بدون داشتن هیچ تجربه قبلی در زمینه‌ای که در مورد آن تدریس می‌کردم، ایجاد کردم. در عجله‌ام برای تثبیت خودم به عنوان یک متخصص، اهمیت داشتن تجربه عملی را نادیده گرفتم. آیا می‌توانید حدس بزنید که بعد از آن چه اتفاقی افتاد؟ بله، اولین دوره من یک شکست کامل بود.

در ادامه چند دلیل می‌آوریم که چرا باید قبل از ساخت دوره آنلاین، تجربه‌ای عملی در حوزه کاری خود کسب کنید:

  • اعتبار: برای ایجاد اعتماد در دانش‌پذیران آینده‌تان، باید به آنها نشان دهید که بر موضوع تسلط دارید. داشتن تجربه واقعی در موضوع، اولین قدم برای به دست آوردن اعتماد آنهاست.
  • آموزش مؤثر: وقتی در کاری تجربه داشته باشید، آموزش شما قدرتمندتر می‌شود. می‌توانید با چالش‌هایی که ممکن است دانش‌پذیرانتان با آن مواجه شوند ارتباط برقرار کنید و راه‌حل‌های عملی و واقعی برای آنها ارائه دهید.
  • حل مسئله: به عنوان یک فرد حرفه‌ای و باتجربه، احتمالاً با موانع موجود در رشته خود مواجه شده‌اید و بر آن‌ها پیروز شده‌اید. این تجربه به شما امکان می‌دهد مشکلات رایجی را که ممکن است دانش پذیرانتان با آن‌ها مواجه شوند، پیش‌بینی کنید و برای آن‌ها راه‌حل‌هایی ارائه دهید.
  • اعتماد به نفس: هنگامی که این موارد را پشت سر گذاشتید و با موفقیت از آن بیرون آمدید، اعتماد به نفس شما به عنوان یک مدرس افزایش پیدا می‌کند. اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را با وضوح و قاطعیت ارائه دهید و دانش‌پذیرانتان را تشویق می‌کند تا به راهنمایی شما اعتماد کنند.
  • ایجاد شهرت: با گذشت زمان، شهرت شما به عنوان یک متخصص در زمینه خود افزایش می‌یابد و فرصت‌های جدیدی مانند صحبت کردن، همکاری‌ها و مشاوره را باز می‌کند. همچنین می‌تواند راه را برای یک مخاطب اختصاصی و وفادار هموار کند.


نیازی نیست متخصصِ پیشرو در زمینه خود باشید، فقط به 10% برتری نیاز دارید. با این حال، قبل از ساخت دوره آنلاین باید تجربه عملی داشته باشید.

2. سندروم ایمپاستر

سندروم ایمپاستر یک پدیده روانی است که در آن فرد نمی‌تواند موفقیت‌هایش را بپذیرد.

در ادامه چند نکته وجود دارد که می‌توانید برای غلبه بر سندروم ایمپاستر از آنها استفاده کنید:

  • پیروزی‌های خود را در آغوش بگیرید: دستاوردها و موفقیت‌های خود را به خود یادآوری کنید، مهم نیست که چقدر کوچک به نظر می‌رسند.
  • بر پیشرفت تمرکز کنید نه کمال: کمال دست یافتنی نیست. در عوض برای بهبود مستمر تلاش کنید.
  • شفقت به خود را تمرین کنید: با خودتان مهربان باشید و بدانید که همه افراد، لحظات شک و تردید دارند.
  • یک “پرونده مستند” نگه دارید: برای مقابله با احساسات فریبکار، تمجیدها و بازخوردهای مثبت را در جایی مستند کنید.

بسیاری از افراد اجازه می‌دهند فقدان تجربه بازاریابی یا فناوری آنها را از ایجاد دوره باز دارد. به من اعتماد کنید، برای موفقیت نیازی نیست که نخبه دیجیتالی باشید.

3. ایجاد دوره‌ای که به آن علاقه‌ای ندارید

این کار باعث اتلاف وقت و منابعتان می‌شود.
قبل از اینکه وارد بخش ساخت دوره آنلاین شوید، ضروری است که “نقطه امن” خودتان را پیدا کنید. این همان جاییست که دوره شما با اشتیاق، نیازهای مخاطبان و تخصص شما هماهنگ است. به عبارت دیگر، شما باید کشف کنید که «آن موضوع مورد علاقه شما» چیست. این کار تضمین می‌کند که انگیزه خود را حفظ کنید و می‌توانید موضوع خود را با اشتیاق ارائه دهید.

4. صرف زمان بیش از حد در خارج از “منطقه نبوغ”

منطقه نبوغ شما جایی است که شما می‌توانید بیشترین ارزش را ارائه دهید و معمولاً ترکیبی از موارد زیر است:

  • اشتیاق شما: کاری که عمیقاً به آن علاقه دارید و واقعاً انجامش را دوست دارید.
  • مهارت‌های شما: جایی که در آن برتری دارید و تخصص خود را از طریق یادگیری و انجام دادن تقویت کرده‌اید.
  • تأثیر شما: جایی که استعدادها و اشتیاق شما با نیازهای مخاطبان تلاقی می‌کند.

اگر کارآفرین باشید، صرف زمان برای مواردِ خارج از منطقه نبوغتان آسان است. به عنوان مثال، شاید سال‌ها زمان صرف ویرایش ویدیوهای دوره کرده‌اید، در صورتی که می‌توانستید کار را محول کنید و زمان بیشتری را برای کارهای با ارزش‌تر صرف کنید.

سعی کنید در این دام نیفتید. همان طور که کسب و کار شما رشد می‌کند، برون سپاری وظایفی که زمان شما را هدر می‌دهند، شما را آزاد می‌کند تا روی جنبه‌های مهم‌تر کسب و کار خود تمرکز کنید.

5. فکر کردن به اینکه اولین دوره‌تان باید شاهکار باشد

هنگام ساخت دوره آنلاین فکر می‌کردم دوره من باید نسبت به هر دوره‌ای که تا به حال ایجاد شده بهتر باشد. من هر چیزی را که می‌دانستم در آن دوره گنجاندم، زیرا می‌خواستم ثابت کنم چقدر دانش دارم.

حقیقت این است: اولین دوره شما لازم نیست همه چیز تمام باشد.

دوره‌های شما می‌تواند در طول زمان تکامل یافته و بهبود یابد. کمال گرا نباشید. بر ارائه ارزش تمرکز کنید و دوره خود را با هر تکرار تقویت کنید.

به یاد داشته باشید: تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک دوره آنلاین ایجاد کنید تا سودآور باشید. نکته کلیدی این است که با هر راه اندازی مجدد، دوره خود را بهبود بخشید.

6. ماندن در حریم امن خودتان

آیا تا به حال جمله “یا رومی روم یا زنگی زنگ” را شنیده‌اید؟ این قضیه قطعاً باید برای ساخت دوره آنلاین شما هم اعمال شود.

اگر فقط با ارسال چند ایمیل، یا نادیده گرفتن رسانه‌های اجتماعی و وبینارها صرفا به دلیل اینکه «آماده نیستید» در حریم امن خودتان مانده‌اید، فقط موفقیت خود را به تاخیر می اندازید.

من در روزهای اول ساخت دوره آنلاین، فقط چند ایمیل فرستادم و از حضور در ویدیو خودداری کردم چون راحت نبودم.

ویدئو ابزار قدرتمندی برای ارتباط با مخاطبان شماست و جنبه حیاتی رشد کسب و کار و فروش دوره شماست. از کم شروع کنید، تمرین کنید و به تدریج حضور خود را افزایش دهید.

7. عدم تعامل با مخاطبان به اندازه کافی

وقتی صحبت از راه اندازی دوره می‌شود، لیست ایمیل شما یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های شماست و نادیده گرفتن آن می‌تواند به شدت به نتایج راه اندازی دوره‌تان آسیب برساند. به طور مداوم با مشترکین خود درگیر باشید، محتوای ارزشمند ارائه دهید و در طول زمان با آنها رابطه برقرار کنید.

به هر حال، اگر فکر می‌کنید لیست ایمیل شما برای راه اندازی دوره آنلاینتان بسیار کوچک است، دوباره فکر کنید. یکی از بزرگترین چیزهایی که آموخته‌ام این است که برای داشتن یک راه اندازی موفق نیازی به یک لیست ایمیل بزرگ ندارید.

اگر با لیست ایمیل خودتان تعامل داشته باشید، زمانی که دوره‌تان را شروع می‌کنید، پاسخ آنها بسیار بهتر خواهد بود.

در واقع، داشتن یک فرآیند ورود – یا هیجان زده کردن مخاطبان در مورد موضوع از قبل – برای راه اندازی موفقیت آمیز ضروری است.
ثبت نام کنندگان خود را قبل از شروع دوره درگیر کنید و با آنها تعامل داشته باشید تا آنها را هیجان زده کنید.

اکنون آماده ساخت دوره آنلاین موفق هستید

اکنون خوب، بد و زشت را یاد گرفتید. زمان آن فرا رسیده که خوب اجرا کنید و یک دوره آنلاین بسیار موفق بسازید.

به یاد داشته باشید، این یک سفر پر از درس‌های ارزشمند است، بنابراین همچنان که در حال رشد هستید به یادگیری ادامه دهید. اکنون، شروع کنید و یک تجارت سودآور و لذت بخش ایجاد کنید و بدانید که فراتر از انتظارات شما پیش خواهد رفت.


برای ضبط کلاس و ساخت دوره‌های آنلاین، ویکی درس یکی از بهترین‌ پلتفرم‌هاست. ویکی درس با داشتن امکاناتی نظیر ضبط و ادیت هوشمند ویدیو، کاربری آسان و میزان کمیسیون بالا برای مدرسان، تمام امکانات موردنیاز برای مدرسان و دانشجویان را فراهم کرده است. برای اینکه بتوانید بیشترین درآمد را از مهارت‌هایتان داشته باشید، ویکی درس را حتما امتحان کنید!

منبع

از همین نویسنده: