اگر غول چراغ جادو می‌خواست سه آرزوی متخصصان آموزش و توسعه را برآورده کند، احتمالا آرزوی اکثر آنها این بود: 1. زمان 2. زمان و 3. زمان بیشتر. این یکی از بزرگترین دردسرهای این حرفه است: یافتن زمانی برای یادگیری کارمندان.

و اتفاقا کمبود زمان، چیزی نیست که فقط در ذهن آنها باشد و واقعی نباشد. تحقیقات نشان می‌دهد که در طول 40 ساعت کاری در هفته، کارکنان تنها 24 دقیقه فرصت دارند تا یاد بگیرند. ضرب‌الاجل‌ها و مسائل فوری کاری معمولاً باعث می‌شوند زمان یادگیری در محل کار نادیده گرفته شود. اما کارمندان می‌خواهند در حین کار رشد و توسعه پیدا کنند. آنها فرصت‌های بیشتری برای یادگیری و مهارت‌های مورد نیاز برای تثبیت آینده شغلی خود را می‌خواهند.

دو نوع یادگیری در محل کار

کارمندان در حال یادگیری در محل کار با کتاب

ما به عنوان انسان، در طول روزهای خود دائماً در حال یادگیری هستیم. در محل کار، این به معنای دو نوع یادگیری است:

1. زمان اختصاصی برای یادگیری

یعنی زمانی که به طور خاص برای یادگیری در محل کار در نظر گرفته شده است. معمولاً این زمان شامل یک آموزش مجازی، ترکیبی یا حضوری است که توسط تیم یادگیری و توسعه یک شرکت یا یک مربی از بیرون شرکت سرپرستی می‌شود.

2. یادگیری در جریان کار

این اصطلاحی است که توسط جاش برسین تحلیلگر صنعت برای توصیف فرصت‌های یادگیری که در روز کاری ترکیب می‌شوند، ابداع شده است. این زمان می‌تواند شامل یک مسئولیت طولانی و چالشی، یادگیری خرد و میکرولرنینگ برای کشف سریع یک مهارت یا مراجعه به موتور جستجو برای درک یک اصطلاح تجاری باشد.

چرا اختصاص زمان برای یادگیری در محل کار مهم است؟

کارمندان می‌گویند فرصت‌های یادگیری و رشد در محل کار، محرک شماره یک فرهنگ کاری عالی است.
مهارت‌ها به سرعت در حال تغییر هستند و کارمندانی که احساس می‌کنند مهارت‌هایشان به خوبی در شغل فعلی‌شان استفاده نمی‌شود، ۱۰ برابر بیشتر به دنبال شغل هستند. اما زمانی که به آنها فرصت داده شود تا مهارت‌های لازم برای پیشرفت و حفظ کار را بیاموزند، احتمال بیشتری وجود دارد که بمانند.

علاوه بر این، شرکت‌هایی که توسعه مداوم مهارت‌ها را ارائه می‌دهند، 7.2 برابر بیشتر احتمال دارد که کارکنان خود را در تعامل نگه دارند و حفظ کنند.

کارمندانی که زمان خود را صرف یادگیری در محل کار می‌کنند، کمتر دچار استرس می‌شوند و بیشتر احساس بهره‌وری و موفقیت می‌کنند.

چگونه زمان اختصاصی بیشتری برای یادگیری در محل کار ایجاد کنیم

گروهی از افراد در حال یادگیری در محل کار


1. زمان یادگیری را در تقویم برنامه‌ریزی کنید

این کار ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما مشخص کردن زمان یادگیری در تقویم کارمندان یک راه موثر است برای اطمینان از اینکه آنها زمان برای یادگیری دارند، به خصوص اگر کل شرکت تعهد مشابهی داشته باشد. این زمان اختصاصی، ممکن است یک ساعت در ماه یا یک ربع باشد. اما برنامه‌ریزی آن در تقویم شرکت، آن را رسمی می‌کند، مانند جلسه‌ای که یک کارمند نباید از دست بدهد.

2. یادگیری را با گره زدن به اهداف شغلی مرتبط کنید

طبق گزارش  LinkedIn 2022 Learning Workplace، سه انگیزه اصلی کارمندان برای یادگیری در محل کار این موارد بودند:  1. که به آنها کمک کند در زمینه کاری خود به روز بمانند. 2. برای پرداختن به علایق شخصی و اهداف شغلی خود و 3. برای کمک به آنها برای یافتن جایگاه شغلی دیگری در داخل شرکت یا ارتقای شغلی.

بنابراین، هنگامی که یادگیری مستقیماً با یک هدف شغلی مرتبط است – و کارمندان منفعتی که از یادگیری نصیب آنها می‌شود را درک می‌کنند – اشتیاق بیشتری برای یادگیری خواهند داشت و زمان خود را خالی می‌کنند.

3. مدیران را با خود همراه کنید

اگر یک مدیر، یادگیری در محل کار را به اندازه کارهای دیگر یک کارمند مهم بداند، کارمندان هم به احتمال زیاد ارزش آن را می‌فهمند و برایش وقت می‌گذارند. مدیران می‌توانند به طور منظم با کارکنان گفتگوهای توسعه‌ای داشته باشند و آموزش‌هایی را برای دستیابی به اهداف شغلی بالاتر پیشنهاد دهند.

برای مثال، اگر نیاز به استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی جدید در پروژه باشد، ممکن است مدیر به برنامه‌نویسان پیشنهاد کند که دوره‌ای را در این زمینه بگذرانند (و حقوق بالاتری کسب کنند). اما مدیران نیز باید به یادگیری ادامه دهند و آنها می‌توانند این کار را با یادگیری نحوه رهبری و توسعه کارکنان خود شروع کنند.

4. از آن یک بازی بسازید

با تحریک روحیه رقابتی کارمندان و ایجاد رقابت در سراسر دفتر، الهام بخش کارمندان برای قرار دادن زمان یادگیری در تقویم باشید. این کار به این صورت است: کارکنان، امتیازات یادگیری، نشان‌های موفقیت یا ساعات یادگیری خود را در یک دوره زمانی مشخص را ثبت می‌کنند. سپس یادگیرندگان برتر جوایزی مانند تقدیر ویژه، جوایز پولی یا مرخصی دریافت می‌کنند.

5. جلسات را کوتاه کنید و وقفه‌ها را محدود کنید

با کاهش تعداد و طول جلسات و محدود کردن وقفه‌ها، زمان را به کارمندان هدیه دهید. زمانِ اغلب جلسه‌های کاری می‌تواند کاهش یابد، حتی اگر فقط ده دقیقه باشد. به عنوان مثال، Shopify اخیراً اعلام کرد که هر جلسه تکراری با سه نفر یا بیشتر را لغو می‌کند و صدها هزار ساعت زمان را به کارمندان خود پس می‌دهد.

در سال 2018، Perpetual Guardian –  یک شرکت نیوزلندی که مدیریت املاک و مستغلات، وصیت‌نامه و دارایی‌ها را بر عهده دارد – جلسات خود را از 60 به 30 دقیقه کاهش داد و حدس بزنید چه شد؟ از نظر بهره‌وری هیچ تغییری در عملکرد شرکت ایجاد نشد ولی زمان کارمندان افزایش یافت.

وقفه‌های کاری نیز می‌توانند دزد زمان باشند. تحقیقات لینکدین و جاش برسین نشان می‌دهد که کارمندان یک سوم از روز خود را صرف ایمیل‌هایی می‌کنند که ارتباط کمی با شغلشان دارند یا اصلاً ارتباطی ندارند. با حذف بسیاری از این ایمیل‌ها، کارمندان زمان بیشتری برای تمرکز روی کار خود و یادگیری در محل کارشان به دست می‌آورند.

6. با هم یاد بگیرید

مردم اغلب زمانی که با هم یاد می‌گیرند بیشتر ترغیب می‌شوند که زمانی را برای یادگیری اختصاص دهند. به همین دلیل است که یادگیری گروهی می‌تواند کمک کند. کارمندان یک جلسه آموزشی را با یکدیگر یا به صورت غیر همزمان می‌گذرانند و سپس از طریق چت یا گروه‌های آنلاین در مورد آنچه که آموخته‌اند، بحث می‌کنند.

تحقیقات لینکدین نشان داده است که 84 درصد از  متخصصان آموزش و توسعه در بریتانیا بر این باورند که یادگیری گروهی تعامل را افزایش می‌دهد و 94% باور دارند که وقتی تیم‌ها با هم یاد می‌گیرند، موفق‌ترند.

چگونه در جریان کار زمان بیشتری را به یادگیری اختصاص دهیم

یادگیری فردی در محل کار


1. سیستم یادگیری خود را مرور کنید تا مطمئن شوید که در دسترس و آسان است

کارمندان دائماً به دنبال اطلاعات هستند که این امر فرصت ایجاد می‌کند. آنها می‌توانند برای یافتن آنچه نیاز دارند به یک موتور جستجو یا رسانه‌های اجتماعی مراجعه کنند.

اما زمانی که پلتفرم یادگیری شما آسان و در دسترس باشد، احتمال زیادی وجود دارد که در عوض به آن مراجعه کنند. اگر وب سایت شما درهم و برهم است و اطلاعات به خوبی دسته‌بندی نشده‌اند، اکنون روی آن سرمایه‌گذاری کنید تا آن را به روز و کارآمد کنید. هنگامی که دسترسی سریع به اطلاعات آسان شد، در جریان کار، پلتفرم به سرعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. تکالیف چالشی ارائه دهید

تکالیف چالشی، وظایف داخلی و موقتی هستند که به کارمندان این فرصت را می‌دهند تا مهارت‌های جدید را توسعه دهند و در عین حال به شرکت کمک کنند تا یک مشکل واقعی تجاری را حل کند. همانطور که از نام آن پیداست، این تکالیف کارمند را فراتر از منطقه امن خود می‌کشاند.

یک مطالعه نشان می‌دهد که آنها به عنوان با ارزش ترین تجربه رشدی ذکر شده‌اند که کارمندان می‌توانند داشته باشند – قبل از مشاوره، کلاس آموزشی و حتی قرار گرفتن در معرض رهبران ارشد. حتی بهتر از آن، کارمندان مجبور نیستند زمان بیشتری را به یادگیری در محل کار اختصاص دهند، زیرا تمام هدف یک تکلیف چالشی، یادگیری است.

3. یادگیری را کوتاه و شیرین کنید

وقتی کارمندان تقویم‌های شلوغی دارند، بیشتر احتمال دارد که یک ویدیوی هفت دقیقه‌ای را تماشا کنند تا یک وبینار چهار ساعته. اینجاست که میکرولرنینگ – دوزهای کوچک یادگیری که در طول زمان پخش می‌شود – وارد می‌شود. ویدئوهای میکرولرنینگ معمولاً کمتر از 10 دقیقه هستند و در حالت ایده‌آل، کارمندان می‌توانند از هر جایی، از جمله تلفن همراه خود، به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

می‌توانید کتابخانه‌ای از دوره‌های کوتاه بسازید و کارمندان را تشویق کنید که در زمان‌های آزادشان، به جای اینکه در TikTok یا اینستاگرام بگردند، از آن بازدید کنند.

4. آن را به موقع در دسترس قرار دهید

آموزش به موقع، که اغلب با یادگیری خرد یا میکرولرنینگ همراه است، به کارکنان این امکان را می‌دهد که در زمان نیاز، آنچه را که نیاز دارند بیاموزند. این کار دقیقا مانند مواقعی است که نیاز به تاکسی دارید و اسنپ می‌گیرید. فقط کافیست برنامه را باز کنید و هر زمانی که به آن نیاز دارید، سرویس را درخواست کنید.

این جلسات آموزشی کوتاه و هدفمند معمولاً از طریق گوشی قابل دسترس است و برای محققان میدانی، فروشندگان، متخصصان سلامت و مراقبت‌های بهداشتی و کارمندانی که فورا به اطلاعات نیاز دارند، مفید است. وقتی افراد در زمانی که شدیدا به آن نیاز دارند یاد می‌گیرند، باعث می‌شود در شغل خود کارآمدتر شوند و این دانش را حفظ کنند. در این صورت، آنها به صورت خودجوش در تقویم خود، زمانی را به یادگیری در محل کار اختصاص می‌دهند.

تغییری باشید که می خواهید در دنیا ببینید

یکی از بهترین راه‌هایی که متخصصان آموزش و توسعه می‌توانند کارمندان را تشویق کنند تا زمانی را به یادگیری اختصاص دهند، این است که خودشان آن را انجام دهند. زمانی را برای یادگیری در تقویم خود قرار دهید. هر روز 10 دقیقه را برای خواندن یک مقاله یا چند صفحه از کتابی که با کاری که انجام می‌دهید مرتبط است، اختصاص دهید. یک دوره آموزشی در مورد مهارتی که همیشه می‌خواستید یاد بگیرید تماشا کنید.

این کار مانند قرار دادن ماسک اکسیژن هواپیمایی قبل از کمک به دیگران است. وقتی نشان می‌دهید که یادگیری مادام‌العمر چقدر می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، دیگران الهام می‌گیرند که از این روش پیروی کنند.


از همین نویسنده: