به آخرین اپلیکیشنی که در گوشی خود استفاده کردید فکر کنید، احتمالا همان برنامه‌ایست که اغلب استفاده می‌کنید. آیا چیزی از متن‌های آن برنامه را به خاطر دارید؟ متن روی دکمه‌ها؟ متن منو؟ دستورالعمل‌ها؟ نوتیفیکیشن‌ها؟

به احتمال زیاد یک یا دو کلمه را به خاطر دارید، اما نه زیاد. با این وجود، آن متن، صدای آن محصول است و شما را در استفاده از برنامه راهنمایی می‌کند تا به شما کمک کند تسک خود را کامل کنید، چه آن کار را تا حالا انجام نداده باشید و چه هزاران بار قبل از آن انجام داده باشید.

کپی (محتوای متنی) محصول آنقدر مهم است که یک جایگاه شغلی برای آن وجود دارد: UX رایتر. در این پست، یاد خواهید گرفت که یوایکس رایتینگ چیست، نویسندگان UX چه محتوایی را خلق می‌کنند (و چگونه این کار را انجام می‌دهند)، و یک یوایکس رایتر روزانه چه کاری انجام می‌دهد.

یوایکس رایتینگ (UX Writing) چیست؟

یوایکس رایتینگ، ایجاد نوشته و محتوای متنی (کپی) جذاب که با مشتری تعامل برقرار می‌کند، برای رابط کاربری است. UX رایترها متنی را برنامه‌ریزی می‌کنند و می‌نویسند که کاربران را از طریق یک محصول دیجیتال، اپلیکیشن یا وب سایت راهنمایی می‌کند و این متن به عنوان «میکروکپی» نیز شناخته می‌شود.

به عبارت دیگر، نویسندگان UX تعیین می‌کنند که یک محصول چگونه به نظر برسد. این کار بسیار وسیع و به سرعت در حال رشد است، زیرا شرکت‌های نرم‌افزاری روز به روز منابع بیشتری را برای بهبود تجربه کاربری (UX) محصولات خود سرمایه‌گذاری می‌کنند.

البته، کلماتی که کاربران هنگام جستجو در یک محصول می‌خوانند بسیار مهم است. اگر آنها بد نوشته شده باشند، استفاده از محصول سخت‌تر می‌شود، خواننده را سردرگم و ناامید می‌کند و در نهایت او را از استفاده بیشتر از محصول منصرف می‌کند.

از سوی دیگر، محتواهای عالی در رابط کاربری به طور نامحسوس با محصول یکی می‌شود. هنگامی که یک محصول دیجیتال برای یادگیری و استفاده راحت و ساده به نظر می‌رسد، تا حد زیادی به لطف یوایکس رایترها است.

علیرغم نام عنوان شغلی‌شان، نویسندگان UX فقط نویسنده نیستند. آنها خود متن را می‌نویسند، ولی با این حال آنها طراحانی هم هستند که مسئول شکل دادن به نحوه تجربه کاربران از یک محصول هستند و مسئول این هستند چگونه آن تجربیات را با متنی که می‌نویسند، آسان‌تر کنند (و یا حتی لذت بخش‌تر کنند).

نویسندگان UX چه می‌نویسند؟

نویسندگان UX یا یوایکس رایترها متنی را که کاربران در محصولات دیجیتال می‌بینند، برنامه ریزی، ایجاد و آزمایش می‌کنند. این متن‌ها شامل متنی است که روی صفحه نمایش داده می‌شود یا با صدای بلند خوانده می‌شود (مانند یک بلندگوی هوشمند یا نرم افزار تبدیل متن به گفتار).

یک نویسنده UX متن را برای برخی یا همه عناصر زیر ایجاد می‌کند:

  • دکمه‌ها و سایر موارد تعاملی
  • راهنماها و نکات کوچک
  • منوها و پیمایش صفحه
  • فرم‌ها
  • نوتیفیکیشن‌ها
  • پیغام‌های خطا
  • دیالوگ‌ها
  • صفحه‌های آنبوردینگ (صفحه‌های معرفی اپلیکیشن و نحوه کار با آن که در اولین ورود شما به اپ ظاهر می‌شود)

کلمه دیگر برای این نوع متن‌ها «میکروکپی» است. میکروکپی شامل تکه‌های کوچکی از متن است که در وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها می‌بینید که شما را راهنمایی می‌کنند چه کاری انجام دهید، ابهام و تردید را کاهش می‌دهند، ترغیب به پیشرفت می‌کنند و به شما اطمینان می‌دهند که به سمت یک هدف حرکت می‌کنید.

تنها در یک صفحه از Sale Hub (یکی از محصولات  HubSpot) می‌توانیم چندین نمونه از میکروکپی را ببینیم که کار خود را انجام می‌دهند:

نمونه یک صفحه بر اساس یوایکس رایتینگ

می‌توانیم متن‌ها را در منوهای کشویی، دکمه‌ها، راهنماها و کارت‌ها ببینیم که همه با دقت برای وضوح و شفافیت بیشتر طراحی شده‌اند.

در این مثال و در همه محصولاتی که استفاده می‌کنید، متوجه خواهید شد که متن‌ها تا حدی کم‌حجم هستند – هیچ پاراگرافی در صفحه نمی‌بینید. UX رایترها درک می‌کنند که بهترین محتوای UX یک محتوای مینیمال است. دلیلش این است که کاربران آنطور که یک کتاب را می‌خوانند، میکروکپی‌ها را نمی‌خوانند. آنها تمام جملات و قطعاً هر کلمه را نمی‌خوانند.

در عوض، کاربران نگاهی به کلمات کلیدی و شاخص‌های بصری می‌اندازند و آنها را به صورت کلی مرور می‌کنند تا به آنها کمک کند تا به اهداف خود برسند – چیزهایی مانند سرفصل‌ها، دکمه‌ها، فهرست‌ها و غیره.

یک مطالعه از گروه نیلسن نورمن نشان داد که محتوای قابل اسکن (محتوایی که بتوانید سریع آن را مرور کنید) بیش از دو برابر قابل استفاده و کاربردی‌تر از یک پاراگراف استاندارد و ساده از همان متن است.

یوایکس رایترها، مقاله نویس نیستند. آنها محتوای متنی را ایجاد می‌کنند که واضح، مختصر و قابل مرور سریع باشد.

علاوه بر این، کاربران اغلب از “الگوهای اسکن” مانند الگوی F شکل پیروی می‌کنند. در الگوی اسکن F شکل، کاربر با خواندن به صورت افقی در بالای قسمت متن شروع می‌کند، سپس به صورت عمودی حرکت می‌کند و متن را اسکن می‌کند در حالی که کمتر به صورت افقی اسکن می‌کند.

الگوهای اسکن در یوایکس رایتینگ

نویسندگان UX از الگوهای اسکن و طراحی متون رابط کاربری بر این اساس آگاه هستند. آنها با نوشتن جملات کوتاه‌تر، از جمله سرفصل‌ها و فهرست‌ها (شامل علائم کوچک در کنار آنها)، تأکید بر متون مهم با شاخص‌های بصری مانند بولد کردن یا رنگی کردن، و قرار دادن اطلاعات کلیدی در ابتدای جمله یا پاراگراف، متن را قابل اسکن می‌کنند.

بنابراین، چرا این همه تلاش برای قابل اسکن شدن متن انجام می‌شود؟ پاسخ ساده است: این کار تلاش را کاهش می‌دهد. متن UXِ ِخوب، نامرئی است. البته نه به معنای واقعی کلمه – اگر متن، کار خود را به درستی انجام بدهد، کاربر متوجه آن نمی‌شود یا مجبور به فکر کردن در مورد آن نیست و می‌تواند کاملاً روی وظایف خود تمرکز کند.

متن UXِ ِخوب، نامرئی است

خواندن متن روی صفحه ممکن است کار زیادی به نظر برسد، اما بررسی چندین پاراگراف متن به نسبت تلاش بیشتری می‌طلبد. این باعث می‌شود آنها احساس گیج شدن کنند و احتمالاً صفحه را رها کنند. به همین دلیل است که متن قابل اسکن نقطه قوت نویسنده UX است.

برخی از راه‌های دیگری که یوایکس رایترها توسط آنها تلاش خواننده را به حداقل می‌رسانند عبارتند از:

  • اجتناب از پاراگراف‌های طولانی و دیوارهایی از متن
  • اجتناب از زبان و اصطلاحات پیچیده (یعنی زبان خاص یک صنعت) در صورت امکان
  • فقط آن چیزی که کاربر نیاز است بداند را فقط در زمانی که به آن نیاز دارد به او نشان دهید
  • اجتناب از گزینه‌های بیش از حد، که می‌تواند باعث اضافه بار اطلاعات شود
  • حفظ صدای ثابت در سراسر محصول (در ادامه بیشتر در مورد آن می‌گوییم)
  • رابط‌های کاربری را با تکنیک‌هایی مانند سلسله مراتب بصری و الگوهای طراحی آشنا نگه دارید


با این حال، این بدان معنا نیست که میکروکپی یا یوایکس رایتینگ باید خیلی عادی و بی روح باشد. نویسندگان هنوز هم می‌توانند لحظات لذت بخشی را در سرتاسر آن القا کنند. برای مثال این میکروکپی می‌تواند یک پیغام خطای دوستانه یا یک لحظه پیغام شاد مختصر پس از انجام یک تسک توسط کاربر باشد، مانند این مثال از Mailchimp:

مسئولیت‌های یوایکس رایتر

به دنبال یوایکس رایتینگ هستید؟ بسته به اندازه شرکت، از شما انتظار می‌رود که برخی یا همه این مسئولیت‌ها را روزانه انجام دهید:

نوشتن

بیایید در مورد این وظیفه بیشتر صحبت کنیم – نویسندگان UX در واقع مسئول ایده‌پردازی و نوشتن میکروکپی محصول هستند، از دستورالعمل‌هایی که کاربر در صفحه‌های ورودی می‌بیند تا متن دکمه‌ها و راهنماهای کوتاه گرفته تا پیغام‌های خطا و اعلان‌ها (نوتیفیکیشن‌ها).

برای ارائه بهترین خدمات به کاربران با نوشتن محتوا‌های متنی ( یوایکس رایتینگ)، فرآیند نوشتن نیاز به درک کامل محصول و دانستن نحوه ارائه آن اطلاعات به شیوه‌ای قابل هضم دارد. هرچه یک تسک پیچیده‌تر باشد، تلاش بیشتری برای آسان کردن آن لازم است.

یک نویسنده UX ممکن است در نوشتن محتواهای متنی در وب سایت محصول، ارتباط با مشتری مانند ایمیل‌ها و اسناد پشتیبانی نیز مشارکت داشته باشد، اما تمرکز اصلی آنها متنی است که در داخل خود محصول دیده می‌شود.

ایجاد اقلام قابل تحویل (deliverables)

علاوه بر نوشتن خود میکروکپی، یک نویسنده UX مسئول ایجاد اقلام قابل تحویل است که طرح‌ها و تحقیقات خود را به سایر سهامداران منتقل می‌کند. این موارد قابل تحویل عبارتند از:

راهنمای استایل Style Guide

راهنمای سبک و استایل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و اصطلاحاتی‌ست که بر ارتباطات نوشتاری یک برند حاکم است.

راهنماهای سبک بخشی کلیدی از کمربند ابزار یوایکس رایتر هستند، زیرا تضمین می‌کنند که تمام محتواهی متنی در داخل و خارج محصول سازگار و باکیفیت هستند. یک راهنمای سبک مواردی مانند قواعد دستور زبان، حروف بزرگ، نحوه املای کلمات خاص و اصطلاحات خاص برای ویژگی‌های محصول را روشن می‌کند. همانطور که در بالا ذکر شد، زمانی که این موارد سازگار باشند، باعث ایجاد UX و تجربه کاربری بهتری می‌شود.

نویسندگان UX برای ایجاد و به روز رسانی منظم راهنمای سبک شرکت خود با سایر سهامداران همکاری می‌کنند. همانطور که یک محصول و مشتریان آن تغییر می‌کنند، زبان برقراری ارتباط با آنها نیز باید به روز شود تا مطابقت داشته باشد، زیرا نویسندگان اغلب به راهنمای سبک خود مراجعه می‌کنند.

یک راهنمای سبک همچنین صدا و لحن برند را ایجاد می‌کند. صدای یک برند، شخصیت کلی آن برند در طول ارتباطات است، در حالی که لحن برند، سطوح احساسی متفاوتی است که صدای برند می‌تواند در طول تجربه محصول داشته باشد.

یک صدا هرگز نباید تغییر کند، در حالی که لحن باید با متن تغییر کند. به عنوان مثال، یک پیام تأییدیه ممکن است لحن شوخ‌تری از صدای برند داشته باشد، در حالی که صفحه هشدار احتمالاً باید لحن جدی‌تری برای کمک به کاربر در رسیدگی به این مشکل به خود بگیرد.

در اینجا یک مثال از راهنمای سبک Walmart در مورد نحوه توصیف صدای برند خود آورده شده است:

اسنادی که دست به دست می‌شوند

همانطور که نویسندگان UX برای محصول خود میکروکپی ایجاد می‌کنند، باید آنها را به صورت قابل تحویلی سازماندهی کنند که در نهایت در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهند و آنها متون را در محصول کدگذاری می کنند. به این مرحله دستیابی توسعه‌دهندگان می‌گویند.

این تحویل‌ها ممکن است اشکال مختلفی داشته باشند. اغلب از ماک آپ محصول استفاده می‌شود، زیرا نشان می‌دهند که متن چگونه باید در رابط کاربری ظاهر شود.

همچنین معمول است که نویسندگان UX یک اسپردشیت (صفحه گسترده اکسل) حاوی تکه‌های متن رایج (مانند «بله/خیر»، «آیا مطمئن هستید؟») را با کدهای مرتبط تنطیم کنند. به این تکه‌های متن رشته‌ گفته می‌شود و می‌توان آن را با “find-and-replace” برای کد و تعویض آن با رشته مرتبط، در محصول وارد کرد.

ممیزی و ویرایش محتوا

یک تیم UX ممکن است ویرایش محتوای معمولی را نیز انجام دهد. ویرایش محتوا، ارزیابی تمام دارایی‌های یک محصول و/یا وب‌سایت است تا مشخص شود کدام‌یک باید حفظ، تغییر یا حذف شود.

شرکت‌ها ممکن است هنگام انجام یک بازنگری برند، یا هنگام بازسازی یک محصول یا وب‌سایت، ویرایش محتوا انجام دهند. همچنین ایده خوبی است که ممیزی محتوای منظم را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که بهترین خدمات را به کاربران فعال و بالقوه ارائه می‌دهید.

همکاری متقابل برای ساخت محصولات

نویسندگان UX با بسیاری از اعضای تیم و ذینفعان دیگر همکاری می‌کنند تا محتوایی تولید کنند که با چشم‌انداز محصول و با نیازهای کاربران هماهنگ باشد. به عنوان یک نویسنده UX، نقش‌هایی که می‌توانید انتظار کار با آنها را داشته باشید عبارتند از:

  • طراحان UX که کل تجربه کاربری محصول را طراحی می‌کنند.
  • طراحان رابط کاربری یا UI که عناصر بصری محصول یعنی جایی که نویسندگان UX محتوای خود را قرار می‌دهند ایجاد می‌کنند.
  • محققان UX که برای درک نیازهای کاربران از طریق روش‌هایی مانند نظرسنجی، آزمایش، گروه‌های متمرکز و داده‌های میزان استفاده، کار می‌کنند.
  • استراتژیست‌های محتوا که بر استقرار محتوای برند، از جمله محتوای  UX، برای دستیابی به اهداف تجاری نظارت می‌کنند.
  • مدیران محصول که بر برنامه‌ریزی، ایجاد و راه‌اندازی محصول نظارت می‌کنند.
  • بازاریابان و متخصصان برند که می‌توانند در ایجاد محتوا کمک کنند و ممکن است بازخوردی در مورد میکروکپی‌ها ارائه دهند تا بازاریابی و محتوای محصول را همسو کنند.
  • توسعه‌دهندگانی که کد محصول را بر اساس تحویل‌هایی که ارائه می‌دهید می‌نویسند.

تحقیق و تست کاربر

اگر علاقه‌مند به این هستید که برای درک مخاطبان خود از طریق اشکال مختلف تحقیقی کار کنید، نوشتن UX یک فرصت عالی است. نویسندگان UX حامیان کاربر هستند و بنابراین باید برای شناخت کاربران خود زمان بگذارند.

بسته به اندازه شرکت، یک نویسنده UX ممکن است با یک تیم تحقیقاتی UX همکاری کند و/یا خودش تحقیقات کاربر را انجام دهد.

تحقیقات کاربر در بسیاری از مراحل فرآیند طراحی، از ایده‌پردازی اولیه تا آزمایش نمونه اولیه (پروتوتایپ) و حتی پس از عرضه محصول، نقش دارد. هدف این است که مشخص کنیم کدام قسمت‌های محتوا واقعاً به کاربران کمک می‌کند، کدام کمک نمی‌کند، و نقاط دردی که می‌توان با کپی UX کاهش داد را مشخص کنیم.

نویسندگان UX از چندین روش تحقیقاتی برای به دست آوردن تصویر کاملی از مخاطبان خود استفاده می‌کنند، از جمله نظرسنجی، مصاحبه، گروه‌های متمرکز، داده‌هایی در مورد میزان استفاده از محصول، تست A/B و چند متغیره، نقشه‌های حرارتی یا هیت مپ‌ها، تست کاربردپذیری یا usability با مدل‌ها و نمونه‌های اولیه، و بازخورد پس از راه‌اندازی.

تضمین دسترسی

در نهایت، تیم نوشتن تجربه کاربری (یوایکس رایتینگ) نقش مهمی در تضمین دسترسی به محتوا دارد. کاربران ممکن است ناتوانی‌ها یا محدودیت‌هایی مربوط به بینایی، شنوایی، تحرک و/یا شناختی را تجربه کنند و نویسندگان UX باید با در نظر گرفتن این بخش کار کنند.

روش‌های قابل دسترس عبارتند از افزودن متن جایگزین برای تصاویر، ساده نگه داشتن میکروکپی تا حد امکان، ایجاد سرفصل‌های صفحه که به‌طور مناسب بخش‌های مختلف صفحه را برچسب‌گذاری می‌کنند، و اطمینان از تضاد رنگ متن به اندازه کافی با رنگ پس‌زمینه.

یوایکس رایتینگ چه چیزی نیست

وقتی به مسئولیت‌های نویسنده UX نگاه می‌کنید، ممکن است متوجه همپوشانی نسبتاً زیادی با سایر حرفه‌های نویسندگی و محتوا شده باشید. در حالی که مجموعه مهارت‌های یک نویسنده UX اشتراکات زیادی با نقش‌های دیگر دارد، درک تفاوت بین آنها مهم است. بنابراین، بیایید مشخص کنیم:

یوایکس رایتینگ نوشتن بازاریابی نیست. کپی بازاریابی سعی می‌کند توجه کسی را جلب کند تا به او بفروشد. کپی رایترهای بازاریابی، کپی را برای چیزهایی خارج از محصول، مانند صفحات فرود و تبلیغات، می‌نویسند. نویسندگان UX نیز ارزش یک محصول را منتقل می‌کنند، کپی آنها در داخل محصول است.

یوایکس رایتینگ نوشتن فنی و تخصصی نیست. نوشتار فنی به جای کاربر معمولی محصول، به کاربرانی که تخصص فنی خاصی دارند، پاسخ می‌دهد. نویسندگان فناوری مستندات کاملی از برنامه‌های پیچیده ایجاد می‌کنند. این مستندات معمولاً جدا از محصول وجود دارد، مانند یک کتابچه راهنمای دستورالعمل یا یک سایت برای راهنمایی افراد در آن زمینه.

یوایکس رایتینگ وبلاگ نویسی نیست. وبلاگ نویسان محتوای طولانی خلق می‌کنند، در حالی که نویسندگان UX میکروکپی ایجاد می‌کنند.

یوایکس رایتینگ یک استراتژی محتوا نیست، با این حال، استراتژی محتوا ممکن است بخشی از کار نویسنده UX باشد، زیرا آنها به طراحی رابط‌های کاربری کمک می‌کنند و استراتژی‌هایی را در مورد چگونگی مؤثرتر کردن آن‌ها ارائه می‌کنند.

یوایکس رایتینگ: خلق صدای محصول

همانطور که گفته شد، یوایکس رایتینگ چیزی بیشتر از نوشتن است – میکروکپی یک محصول می‌تواند تجربه کاربر را بهبود بخشد یا آن را خراب کند، بنابراین چیزی نیست که آن را در آخرین لحظه به تیم طراحیتان بسپارید.

تعداد نویسندگان اختصاصی UX و تیم‌های یوایکس رایتینگ کم کم بیشتر می‌شوند.

اگر به یوایکس رایتینگ، تحقیقات UX یا به طور کلی UX علاقه‌مند هستید، حتماً به دوره‌های ویکی درس که در این زمینه هستند، مراجعه کنید.

منبع

از همین نویسنده: