ChatGPT یک ابزار پردازش زبان طبیعی است که توسط فناوری هوش مصنوعی هدایت می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که با آن مکالماتی شبیه مکالمات با انسان داشته باشید. در این مقاله بیشتر در مورد chatgpt صحبت خواهیم کرد.

 ChatGPT چیست؟

ChatGPT یک ابزار پردازش زبان طبیعی است که توسط فناوری هوش مصنوعی هدایت می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که با یک ربات چت، مکالماتی شبیه مکالمات با انسان داشته باشید. این ربات می‌تواند به سوالات پاسخ دهد و در انجام کارهایی مانند نوشتن ایمیل، مقاله و کدنویسی به شما کمک کند.

استفاده از آن در حال حاضر برای عموم رایگان است، زیرا در مرحله تحقیق و جمع آوری بازخورد است. از اواسط بهمن 1401، یک نسخه اشتراک پولی به نام ChatGPT Plus نیز اضافه شده است.

چه کسی ChatGPT را ساخته است؟

ChatGPT توسط OpenAI، یک شرکت تحقیقاتی و هوش مصنوعی ایجاد شده است. این شرکت چت جی پی تی را در 30 نوامبر 2022 راه اندازی کرد.
OpenAI همچنین مسئول ایجاد  DALLE•2، هوش مصنوعی محبوب تولید کننده هنر و Whisper، سیستم تشخیص خودکار گفتار است.

چت با Chatgpt

ChatGPT چقدر مهم است؟

مطمئناً چت جی پی تی سروصدای زیادی به پا کرده است. ایلان ماسک که یکی از بنیانگذاران OpenAI بود گفت: “ChatGPT به طور ترسناکی خوب است. ما با هوش مصنوعی بسیار قوی فاصله نداریم.” سام آلتمن، رئیس OpenAI، در توییتر گفت که ChatGPT در پنج روز اول پس از راه‌اندازی، بیش از یک میلیون کاربر داشت.


بر اساس تجزیه و تحلیل بانک سوئیس UBS، چت جی پی تی سریعترین برنامه در حال رشد در تمام دوران است. در دی ماه 1401، تنها دو ماه پس از راه اندازی، تحلیل UBS تخمین می‌زند که این ربات 100 میلیون کاربر فعال دارد. برای مقایسه، 9 ماه طول کشید تا TikTok به 100 میلیون برسد.

اگر در مورد چت جی پی تی، هوش مصنوعی و پرامپت نویسی اطلاعاتی دارید و می‌توانید این معلومات را با دیگران هم به اشتراک بگذارید، سامانه آموزش آنلاین ویکی درس پذیرای شماست.

چگونه می‌توانید به ChatGPT دسترسی پیدا کنید؟

شما می‌توانید به سادگی با مراجعه به chat.openai.com و ایجاد یک حساب OpenAI به ChatGPT دسترسی پیدا کنید. (برای استفاده از آن نباید ip ایران داشته باشید و همچنین نیاز به یک شماره مجازی دارید.)

پس از ورود به سیستم، می‌توانید با آن چت را شروع کنید. مکالمه خود را با پرسیدن یک سوال آغاز کنید. از آنجایی که چت جی پی تی هنوز در مرحله تحقیقاتی خود است، استفاده از آن رایگان است و می‌توانید هر تعداد سوالی که می‌خواهید بپرسید.

من از ChatGPT استفاده کردم و می‌گوید ظرفیتش پر است، یعنی چه؟

استفاده از چت جی پی تی در حال حاضر رایگان است زیرا هنوز در مرحله تحقیق است. به دلیل هیاهویی که قابلیت‌های پیشرفته آن ایجاد کرده است، افراد زیادی برای استفاده از آن هجوم آورده‌اند. وب سایت با استفاده از یک سرور کار می‌کند، و زمانی که افراد زیادی وارد سرور می‌شوند، اورلود می‌شود و نمی‌تواند درخواست شما را پردازش کند.

 این بدان معنا نیست که هرگز نمی‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. بلکه باید سعی کنید در زمان دیگری از سایت بازدید کنید که افراد کمتری سعی در دسترسی به آن دارند. همچنین می‌توانید صفحه را باز نگه دارید و هر چند وقت یکبار آن را رفرش کنید.

مردم چگونه از آن استفاده می‌کنند؟

این مدل علاوه بر پاسخگویی به سوالات ساده، کارکردهای زیادی دارد، مانند نوشتن مقاله، توصیف هنر با جزئیات عالی، ایجاد تصاویر هنری با هوش مصنوعی و گفتگوهای فلسفی، و حتی می‌تواند برای شما کدنویسی کند.

حتی می‌توان از ربات چت برای ایجاد لیست‌های اولیه مانند بسته بندی، خواربار و لیست کارهای انجام شده کمک بخواهیم. امکانات آن بی‌پایان است.

ChatGPT چگونه کار می‌کند؟

ChatGPT بر روی یک زبان مدل‌سازی ایجاد شده توسط OpenAI به نام Generative Pre-trained Transformer (GPT) به ویژه GPT-3 اجرا می شود. مدل‌های هوش مصنوعی مولد از این نوع بر روی حجم وسیعی از اطلاعات از اینترنت از جمله وب‌سایت‌ها، کتاب‌ها، مقالات خبری و موارد دیگر آموزش می‌بینند.

زبان مدل‌سازی با استفاده از یادگیری نظارت شده و همچنین یادگیری تقویتی تنظیم شده است. استفاده از یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی (RLHF) چیزی است که ChatGPT را منحصر به فرد می‌کند. طبق گفته  OpenAI، مربیان هوش مصنوعی انسان از طریق RLHF مکالماتی را در اختیار مدل قرار دادند که در آن هر دو نقش، کاربر و دستیاران هوش مصنوعی را بازی کردند.

تفاوت بین ChatGPT و موتور جستجو چیست؟

ChatGPT یک زبان مدلسازی است که با هدف برقراری مکالمه با کاربر نهایی ایجاد شده است. یک موتور جستجو صفحات وب را در اینترنت فهرست می‌کند تا به کاربر کمک کند اطلاعاتی را که می‌خواهد پیدا کند. ChatGPT توانایی جستجوی اطلاعات در اینترنت را ندارد بلکه از اطلاعاتی که از داده‌های آموزشی آموخته است برای ایجاد پاسخ استفاده می‌کند، که امکان خطا در آن وجود دارد.

تفاوت عمده دیگر این است که ChatGPT فقط به اطلاعات موجود تا سال 2021 دسترسی دارد، در حالی که یک موتور جستجوی معمولی مانند Google به آخرین اطلاعات دسترسی دارد. بنابراین، اگر از ChatGPT بپرسید که چه کسی قهرمان جام جهانی 2022 شد، نمی‌تواند پاسخ شما را بدهد ولی گوگل این کار را خواهد کرد.

محدودیت‌های آن چیست؟

علیرغم ظاهر بسیار چشمگیر، ChatGPT هنوز محدودیت‌هایی دارد. چنین محدودیت‌هایی شامل ناتوانی در پاسخ به سؤالاتی است که به روشی خاص بیان می‌شوند، زیرا برای درک سؤال ورودی نیاز به بازنویسی دارد. محدودیت بزرگ‌تر، فقدان کیفیت در پاسخ‌هایی است که ارائه می‌کند – که گاهی اوقات می‌تواند به نظر قابل قبول باشد، اما معنای عملی ندارد یا می‌تواند بیش از حد زیاده‌گو باشد.

به جای درخواست توضیح در مورد سؤالات مبهم، ربات چت فقط معنای سؤال شما را حدس می‌زند، که می‌تواند منجر به پاسخ‌های ناخواسته به سؤالات شود.

محدودیت اصلی دیگر این است که داده‌های ChatGPT محدود به سال 2021 است. ربات چت از رویدادها یا اخباری که از آن زمان به بعد رخ داده است آگاهی ندارد. بنابراین، برخی از سوال‌هایی که می‌پرسید هیچ نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت مانند: «چه کسی جام جهانی 2022 را برد؟»

آیا می‌توانم با آن چت کنم؟

اگرچه برخی از افراد از ChatGPT برای برخی عملکردهای واقعا پیچیده مانند نوشتن کد یا حتی بدافزار استفاده می‌کنند، می توانید از ChatGPT برای فعالیت‌های پیش پا افتاده‌تر مانند داشتن یک مکالمه دوستانه استفاده کنید.

برخی از جملات شروع‌کننده مکالمه می‌توانند به این سادگی باشند: “من گرسنه هستم، چه غذایی باید بگیرم؟” یا به قدری مفصل که “فکر می‌کنی در زندگی پس از مرگ چه اتفاقی می افتد؟” در هر صورت، ChatGPT مطمئناً پاسخی برای شما خواهد داشت.

چرا برخی از مردم در مورد چت جی پی تی نگران هستند؟

مردم نسبت به جایگزینی یا تحلیل رفتن هوش انسانی توسط چت ربات‌های هوش مصنوعی ابراز نگرانی می کنند. به عنوان مثال، ربات چت می‌تواند مقاله‌ای را در مورد هر موضوعی به طور موثر (البته نه لزوماً دقیق) در عرض چند ثانیه بنویسد و به طور بالقوه نیاز به نویسنده انسانی را از بین ببرد. ربات چت همچنین می‌تواند یک مقاله کامل را در عرض چند ثانیه بنویسد و تقلب را برای دانش‌آموزان آسان‌تر کند یا باعث شود آنها از یادگیری درست نوشتن اجتناب کنند. این باعث شده است که برخی از مناطق مدرسه دسترسی به آن را مسدود کنند.


نگرانی دیگر در مورد ربات چت هوش مصنوعی، انتشار احتمالی اطلاعات نادرست است. از آنجایی که ربات به اینترنت متصل نیست، ممکن است در اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذارد اشتباه کند.
خود ربات می‌گوید: «پاسخ‌های من به‌عنوان یک واقعیت در نظر گرفته نمی‌شوند، و من همیشه مردم را تشویق می‌کنم که اطلاعاتی را که از من یا هر منبع دیگری دریافت می‌کنند تأیید کنند.» خود OpenAI همچنین خاطرنشان می کند که ChatGPT گاهی اوقات «پاسخ‌هایی می‌دهد که ممکن است معقول به نظر برسند اما نادرست یا بی معنی باشند».

آیا ابزاری وجود دارد که متن هوش مصنوعی را تشخیص دهد؟

با وجود نگرانی در مورد دانش آموزانی که از ChatGPT برای تقلب استفاده می‌کنند، نیاز به یک آشکارساز متن ChatGPT بیشتر می شود. OpenAI، شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی پشت ChatGPT، یک ابزار ناقص و رایگان برای هدف قرار دادن این مشکل منتشر کرد. ابزار «طبقه‌بندی‌کننده OpenAI » تنها می‌تواند 26 درصد از متن‌های نوشته‌شده با هوش مصنوعی را با نام «احتمالاً نوشته‌شده با هوش مصنوعی» به درستی شناسایی کند. علاوه بر این، در 9٪ مواقع موارد مثبت کاذب ارائه می‌دهد و به اشتباه کارهای نوشته شده انسان را به عنوان AI نوشته شده شناسایی می‌کند.

آشکارسازهای هوش مصنوعی دیگری نیز در بازار وجود دارد که شامل آشکارساز خروجی  GPT-2، آشکارساز محتوای هوش مصنوعی Writer و تشخیص محتوای AI در مقیاس است. با این حال، ZDNET هر سه این ابزار را مورد آزمایش قرار داد و هر سه ابزار منابع غیرقابل اعتمادی برای شناسایی هوش مصنوعی هستند و مکرراً منفی کاذب می‌دهند.

چت جی پی تی خوب است یا بد؟

ChatGPT  یک ربات چت پیشرفته است که این پتانسیل را دارد که زندگی مردم را آسان‌تر کند و در انجام کارهای خسته‌کننده روزمره، مانند نوشتن ایمیل یا نیاز به پیمایش در وب برای یافتن پاسخ، کمک کند. با این حال، برای جلوگیری از پیامدهای منفی مانند انتشار اطلاعات نادرست، جزئیات فنی خاصی وجود دارد که قبل از استفاده گسترده باید مشخص شود. به طور کلی، مدل‌های هوش مصنوعی و ML برای رسیدن به سطح عملکرد ایده‌آل به آموزش و تنظیم دقیق زیادی متکی هستند.

آیا این بدان معناست که هوش مصنوعی جهان را تسخیر کرده است؟ شاید هنوز نه، اما آلتمن از OpenAI  مطمئناً فکر می کند که هوش به سبک انسانی در هوش مصنوعی اکنون چندان دور نیست. آلتمن در پاسخ به اظهار نظر ماسک در مورد هوش مصنوعی بسیار قوی، در توییتی نوشت: “من موافق هستم که به هوش مصنوعی خطرناکی نزدیک هستیم که به عنوان مثال خطر امنیت سایبری بزرگی را به همراه دارد. و فکر می کنم می توانیم در دهه آینده به AGI واقعی برسیم. بنابراین ما باید خطر آن را نیز بسیار جدی بگیریم.”

آیا جایگزین‌هایی برای ChatGPT وجود دارد که ارزش در نظر گرفتن داشته باشد؟

اگرچه ChatGPT یک ربات چت است که در حال حاضر سر و صدای زیادی دارد، گزینه‌های زیادی وجود دارد که به همان اندازه خوب هستند و حتی ممکن است برای نیازهای شما مناسب‌تر باشند. علیرغم توانایی های گسترده  ChatGPT، ربات چت هوش مصنوعی دارای معایبی بزرگ است، از جمله اینکه نسخه رایگان آن اغلب ظرفیتش پر است.

اگر می‌خواهید دنیای چت ربات‌ها و نویسندگان هوش مصنوعی را امتحان کنید، گزینه‌های زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، از جمله  YouChat، Jasper، و Chatsonic.

آیا هوش مصنوعی به رسانه‌های اجتماعی می‌آید؟

اولین حضور ChatGPT در فضای رسانه‌های اجتماعی، همکاری آن با اسنپ چت است. در 7 فوریه، اسنپ چت از ادغام ChatGPT رونمایی کرد که به مشترکین اسنپ چت اجازه می دهد تا با ربات درون برنامه خود چت کنند.

به گزارش  The Verge، این ویژگی که «هوش مصنوعی من» نام دارد، شامل برخی محدودیت‌های ChatGPT  از جمله امتناع از ارائه پاسخ‌های مربوط به سیاست، خشونت، فحش دادن و حتی مقاله‌نویسی دانشگاهی است.

مشارکت مایکروسافت با OpenAI چیست؟

مایکروسافت یک سرمایه‌گذار اولیه در  OpenAI، شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی پشت ChatGPT بوده است، حتی قبل از اینکه ChatGPT برای عموم منتشر شود. اولین مشارکت مایکروسافت با OpenAI در سال 2019 بود، زمانی که مایکروسافت 1 میلیارد دلار و سپس 2 میلیارد دلار در سال‌های بعد سرمایه‌گذاری کرد. در ژانویه، مایکروسافت همکاری خود را با OpenAI از طریق سرمایه گذاری چند ساله چند میلیارد دلاری تمدید کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هیچ یک از این شرکت‌ها ارزش سرمایه‌گذاری را فاش نکردند، اما منابع فاش کردند که مجموعاً در طول چندین سال 10 میلیارد دلار خواهد بود. در عوض، سرویس Azure مایکروسافت، ارائه‌دهنده انحصاری رایانش ابری OpenAI خواهد بود و تمام بارهای کاری OpenAI در تحقیقات، محصولات و خدمات API را تامین می‌کند.

مایکروسافت همچنین از مشارکت خود با OpenAI برای اصلاح موتور جستجوی Bing خود و بهبود مرورگر خود استفاده کرده است. در 7 فوریه، مایکروسافت از یک موتور جستجوی جدید بینگ پرده برداری کرد که بر روی نسل بعدی مدل زبان بزرگ OpenAI که به طور خاص برای جستجو سفارشی شده است، اجرا می‌شود.

بینگ جدید مایکروسافت چیست؟

در اوایل فوریه، مایکروسافت نسخه جدیدی از Bing را معرفی کرد – و ویژگی برجسته آن ادغام آن با ChatGPT  است. به گفته مایکروسافت، Bing  جدید دارای یک ویژگی چت است که توسط نسخه نسل بعدی مدل زبان بزرگ OpenAI پشتیبانی می‌شود و به گفته مایکروسافت آن را «قدرتمند‌تر از ChatGPT» می‌کند.

از آنجایی که ChatGPT Bing به اینترنت متصل است، بزرگترین تفاوت با ChatGPT این است که نسخه Bing  اطلاعاتی در مورد رویدادهای جاری دارد. یکی دیگر از مزیت‌های اصلی بینگ جدید این است که به منابعی که اطلاعات را از آنها استخراج می‌کند پیوند می‌دهد و فضای کمتری برای اطلاعات نادرست باقی می‌گذارد.

Google Bard چیست؟

Bard  سرویس چت هوش مصنوعی گوگل است که رقیب ChatGPT است. در 6 فوریه، گوگل سرویس آزمایشی چت هوش مصنوعی خود را معرفی کرد که توسط تعدادی از کاربران قبل از عرضه برای عموم در هفته‌های آینده آزمایش خواهد شد.

بارد از زبان مدل‌سازی گوگل برای برنامه‌های گفتگو (LaMDA) استفاده می‌کند و از تمام اطلاعات وب برای ارائه پاسخ‌ها استفاده می‌کند — یک تضاد آشکار با ChatGPT که دسترسی به اینترنت ندارد.

آیا ChatGPT به زودی به یک سرویس پولی تبدیل می‌شود؟

از 1 فوریه، ChatGPT  یک مدل اشتراک پولی به نام ChatGPT Plus ارائه می‌دهد. طرح حرفه‌ای به کاربران امکان دسترسی عمومی را حتی در زمان‌های اوج مصرف که نسخه رایگان ظرفیتش پر است، می‌دهد. کاربران همچنین زمان پاسخگویی سریع‌تری را تجربه خواهند کرد و به ویژگی‌ها و پیشرفت‌های جدید در اولویت دسترسی خواهند داشت. خدمات پریمیوم با هزینه 20 دلار در ماه ارائه می‌شود.

منبع

از همین نویسنده: