Flutter و React Native دو مورد از محبوب‌ترین فریمورک‌ها برای توسعه موبایل هستند. هر دو مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را ارائه می‌کنند، اما تفاوت‌ها در رویکرد آنها برای توسعه موبایل می‌تواند بسیار قابل توجه باشد. در این مقایسه بین Flutter و  React Native، از نزدیک آنچه این دو زبان برنامه نویسی ارائه می‌دهند را بررسی خواهیم کرد و مشخص خواهیم کرد که کدام یک برای پروژه‌های ما بهتر است.

فلاتر چیست؟ اصول اولیه

فلاتر

Flutter یک فریمورک اپن سورس است که توسط گوگل ایجاد شده و برای توسعه برنامه‌های کاربردی بین پلتفرمی برای اندروید، iOS، ویندوز، macOS، لینوکس و وب استفاده می‌شود. فلاتر به زبان برنامه نویسی دارت نوشته شده است و از یک مدل برنامه نویسی واکنشی استفاده می‌کند تا توسعه دهندگان را قادر سازد تا اپ‌هایی با کارایی بالا با رابط‌های زیبا ایجاد کنند.

برنامه‌های فلاتر با استفاده از سبک برنامه‌نویسی اعلامی ساخته می‌شوند و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند تا به جای نوشتن کدهای پیچیده، روی ایجاد تجربه کاربری عالی تمرکز کنند. این یک مزیت قابل توجه در مقایسه با جاوا و سوئیفت است – زبان‌هایی که اگر بخواهیم برنامه‌های اندروید و iOS بومی را کدنویسی کنیم از آنها استفاده می‌کنیم. Flutter همچنین ابزارهایی را ارائه می‌دهد که به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا برنامه های خود را به سرعت طراحی و اشکال زدایی کنند و به آنها امکان دسترسی به طیف گسترده‌ای از ویجت‌ها و کتابخانه‌ها را می‌دهد.

از آنجایی که برنامه‌های فلاتر در دارت نوشته شده‌اند، که روی کد بومی کامپایل شده‌اند، می‌توانند سریع‌تر اجرا شوند و نسبت به سایر فریم‌ورک‌های موبایل پاسخگوتر هستند. علاوه بر این، از آنجایی که برنامه‌های Flutter از یک پایگاه کد استفاده می‌کنند، نگهداری آن‌ها راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر از توسعه برنامه‌های متعدد برای هر پلتفرم است.

حقایق جالب در مورد فلاتر

  • Flutter اولین بار در Google I/O در سال 2017 معرفی شد.
  • برنامه‌های فلاتر معمولاً با استفاده از دستورالعمل‌های طراحی متریال ساخته می‌شوند.
  • Google از Flutter برای تقویت برخی از محبوب‌ترین برنامه‌های خود مانند Google Ads و Google Pay استفاده می‌کند.

React Native چیست؟ اصول اولیه

درست مانند Flutter، React Native یک چارچوب توسعه اپلیکیشن موبایل بین پلتفرمی است که توسط فیس بوک ایجاد شده است و برای توسعه برنامه‌های اندروید، iOS و وب استفاده می‌شود. ری اکت نیتیو در جاوا اسکریپت نوشته شده است و از React – یک کتابخانه UI محبوب از فیس بوک – برای ایجاد رابط کاربری استفاده می‌کند.

React Native به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا کدی بنویسند که می‌تواند در چندین پلتفرم به اشتراک گذاشته شود و آن را به یک انتخاب عالی برای توسعه برنامه‌های بومی و همچنین برنامه‌های وب مترقی تبدیل می‌کند. همچنین دسترسی به طیف گسترده‌ای از کتابخانه‌ها و مؤلفه‌های شخص ثالث را فراهم می‌کند که ساخت برنامه‌های پیچیده را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند.

از آنجایی که React Native از اجزای بومی به جای HTML یا CSS استفاده می‌کند، عملکرد بسیار بهتری نسبت به سایر فریمورک‌های موبایل مانند Cordova یا Ionic دارد. علاوه بر این، از آنجایی که React Native از یک پایگاه کد برای هر دو پلتفرم اندروید و iOS استفاده می‌کند، توسعه دهندگان می‌توانند زمان توسعه خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند – درست مانند Flutter.

حقایق جالب در مورد React Native

  • React Native اولین بار در سال 2015 معرفی شد.
  • برنامه‌های React Native معمولاً با استفاده از سیستم طرح‌بندی Flexbox ساخته می‌شوند.
  • فیسبوک از React Native برای تقویت برخی از محبوب‌ترین برنامه‌های خود مانند فیسبوک و اینستاگرام استفاده می‌کند.

React Native چه تفاوتی با React دارد؟

در بخش قبل گفتیم که React Native از React استفاده می‌کند. این ممکن است کمی گیج کننده باشد، بنابراین بیایید همه چیز را روشن کنیم.

React یک کتابخانه جاوا اسکریپت است که توسط فیسبوک ایجاد شده و برای ایجاد رابط کاربری استفاده می‌شود. ری اکت با ارائه مؤلفه‌ها، روش‌های چرخه حیات و سایر ابزارهای مفید، فرآیند ساخت رابط‌های کاربری را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند.

از طرف دیگر، React Native فریمورکی است که از React استفاده می‌کند اما برای توسعه موبایل طراحی شده است. ری اکت نیتیو به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از جاوا اسکریپت و React، برنامه‌های بومی برای اندروید، iOS و وب بسازند. و همانطور که قبلا ذکر کردیم، هنگام استفاده از  React Native ، دیگر HTML  و CSS زیادی کدنویسی نمی‌کنیم.

ما مطمئناً می‌توانیم از React Native برای توسعه برنامه‌های وب نیز استفاده کنیم! اما اگر این تنها کاریست که می‌خواهیم انجام دهیم، بهتر است فقط از کتابخانه React استفاده کنیم.

برای جمع بندی، React:

  • زودتر ایجاد شد
  • برای برنامه نویسی وب است
  • شامل کدنویسی جاوا اسکریپت، HTML  و CSS است

در مقابل، React Native:

  • دیرتر ایجاد شد
  • برای برنامه نویسی اپ (و وب) است
  • شامل استفاده از کامپوننت ها (و جاوا اسکریپت نیز می‌شود)

تفاوت بین Flutter و React Native چیست؟ مقایسه کامل

 Flutter و React Native

اکنون Flutter و React Native را در چندین معیار مهم با هم مقایسه می‌کنیم، بنابراین می‌توانیم ببینیم کدام یک انتخاب بهتری برای هر پروژه است.

توسعه و ابزار. به عبارت دیگر، اینکه راه اندازی یک پروژه و شروع کدنویسی با آن چقدر آسان است. این مهم است، زیرا تعیین می‌کند که چقدر سریع می‌توانیم پروژه‌ای را آغاز کنیم و توسعه‌دهندگان جدید چقدر سریع می‌توانند کارایی داشته باشند.

کارایی. عملکرد فریمورک هنگام اجرا در مرورگر چقدر است؟ این ممکن است مهم‌تر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنیم، زیرا می‌تواند تفاوت بین یک تجربه روان و یک تجربه ناامیدکننده باشد.

اندازه باندل. اندازه باندل پروژه مقدار داده‌ای است که باید دانلود شود تا کاربر بتواند اپ ما را روی دستگاه خود اجرا کند. این امر بر سرعت بارگیری و باز کردن یک برنامه توسط کاربران تأثیر می‌گذارد، بنابراین معیار دیگریست که باید به آن توجه کرد.

چیدمان، طراحی و تجربه کاربری. همه اینها فاکتورهای مهمی هستند که باید هنگام توسعه یک برنامه در نظر بگیرید، زیرا تعیین می‌کنند که کاربران چقدر می‌توانند با برنامه ما تعامل داشته باشند و از نظر بصری اپ چقدر لذت بخش است.

اسناد و پشتیبانی. اینها اساساً تعیین می‌کنند که توسعه‌دهندگان در صورت گیرکردن چقدر سریع می‌توانند کمک دریافت کنند و یافتن راه‌حل برای مشکلات رایج چقدر آسان است.

توسعه و ابزار در فلاتر

Flutter نسبتاً آسان نصب می‌شود و با اکستنشن Visual Studio Code خود برای توسعه Dart و اشکال زدایی ارائه می‌شود. همچنین دارای طیف گسترده‌ای از کتابخانه‌ها و ابزارهای داخلی است، مانند کتابخانه طراحی متریال و دستورالعمل‌ها.

همچنین، از آنجایی که Flutter با Android Studio و Visual Studio Code کار می‌کند، به تمام افزونه‌های موجود برای این ویرایشگرها دسترسی پیدا می‌کند و یافتن ابزارها و کتابخانه‌های اضافی را آسان‌تر می‌کند.

مزایا: راه اندازی آسان. پلاگین‌های رسمی موجود برای Firebase. مقدار مناسبی از کتابخانه‌ها و ابزار موجود است.
معایب: هیچ

توسعه و ابزار در React Native

React Native هم فرآیند نصب نسبتاً آسانی دارد، و همچنین با یک اکستنشن Visual Studio Code برای توسعه و اشکال زدایی ارائه می‌شود (جالب است که توسط فیسبوک توسعه نیافته بلکه توسط مایکروسافت توسعه یافته) .

دارای تعدادی مؤلفه اصلی و API است که تعداد زیادی از موارد استفاده را پوشش می‌دهد. با این حال، ویجت‌های Flutter –  در بسیاری از موارد غنی‌تر و مستندتر هستند.

React Native همچنین از کتابخانه‌ها و ابزارهای شخص ثالث مختلف مانند جعبه ابزار محبوب Redux برای مدیریت وضعیت و Expo برای نمونه سازی سریع پشتیبانی می‌کند.

همچنین لازم به ذکر است که React Native برای ایجاد بسته‌های موبایلی به Apple Xcode و Android Studio اپل متکی است، در حالی که Flutter دارای مجموعه‌ای از ابزارها از جمله Flutter SDK است.

مزایا: راه اندازی آسان. پشتیبانی از کتابخانه‌ها و ابزارهای شخص ثالث (از جمله React).
معایب: اجزای اصلی به اندازه فلاتر غنی نیستند

عملکرد فلاتر

فلاتر به دلیل استفاده از دارت، زبانی که به طور خاص برای برنامه‌های کاربردی با کارایی بالا طراحی شده است، به دلیل عملکرد فوق العاده سریع خود شناخته شده است. Dart پیش از زمان (AoT) در کد بومی کامپایل می‌شود و می‌تواند هم روی CPU و هم GPU اجرا شود.

علاوه بر این، Flutter همچنین دارای تعدادی ابزار توسعه‌دهنده مفید برای بهینه‌سازی برنامه‌های خود است، مانند Flutter Inspector، که اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد یک برنامه ارائه می‌دهد و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به سرعت مشکلات احتمالی را شناسایی کنند.

مزایا: عملکرد سریع فوق العاده به لطف کامپایل AoT. ابزارهای توسعه دهنده مفید
معایب: هیچ

عملکرد React Native

از سوی دیگر، React Native از جاوا اسکریپت استفاده می‌کند که به جای کامپایل، تفسیر می‌شود. این بدان معنی است که می‌تواند کند باشد، زیرا کد جاوا اسکریپت باید تفسیر شود و سپس در زمان اجرا، اجرا شود، که به ویژه در برنامه‌های پیچیده قابل توجه است.

React Native دارای ابزارهای شخص ثالث برای اشکال زدایی و بهینه سازی عملکرد است، مانند React Native Debugger.  این دیباگر اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد یک برنامه ارائه می‌دهد، اما با آنچه Flutter ارائه می‌دهد از نظر ابزارهای بهینه سازی عملکرد مطابقت ندارد.

مزایا: ابزارهای شخص ثالث برای اشکال زدایی و بهینه سازی عملکرد.
معایب: کندتر از Flutter به دلیل ماهیت تفسیری جاوا اسکریپت

اندازه باندل در فلاتر

برنامه‌های Flutter معمولاً اندازه باندل بزرگ‌تری نسبت به همتایان React Native خود دارند. و دلیلش این است که برنامه‌های Flutter زودتر از موعد کامپایل می‌شوند، و اکنون همه کتابخانه‌های پیوند داده شده نیز باید در بسته گنجانده شوند و در نتیجه اندازه فایل بزرگ‌تر می‌شود.

مزایا: هیچ کدام.
معایب: اندازه بسته‌های بزرگتر.

اندازه باندل در React Native

اپ‌های React Native بسیار کوچکتر از اپ‌های Flutter هستند! دلیل آن این است که React Native از جاوا اسکریپت استفاده می‌کند که در زمان اجرا تفسیر می‌شود و فقط نیاز به کد لازم برای دانلود دارد. و به این معنیست که برنامه‌های React Native دارای اندازه‌های باندل بسیار کوچک‌تری نسبت به همتایان Flutter خود هستند.

مزایا: اندازه‌های بسته نرم افزاری کوچکتر.
معایب: هیچ

چیدمان، طراحی و تجربه کاربری در فلاتر

Flutter دارای تعدادی ویجت داخلی برای ساخت سریع رابط‌های کاربری زیبا و پاسخگو است. کتابخانه طراحی متریال و دستورالعمل‌های آن، پایه‌ای محکم برای افزایش زیبایی‌شناسی و قابلیت استفاده فراهم می‌کند.

همچنین دارای یک اکوسیستم پر جنب و جوش از بسته‌های شخص ثالث، مانند کتابخانه محبوب کوپرتینو برای ایجاد سریع برنامه‌هایی با ظاهری شبیه به اپل است.

مزایا: کتابخانه ویجت غنی و مستند. اکوسیستم پر جنب و جوش بسته های شخص ثالث.
معایب: هیچ

چیدمان، طراحی و تجربه کاربری در React Native

React Native همچنین دارای مجموعه‌ای عالی از کامپوننت‌ها و API‌های داخلی است تا به توسعه دهندگان کمک کند تا به سرعت رابط‌های کاربری جذاب و پاسخگو ایجاد کنند. همچنین با پشتیبانی از Flexbox برای چیدمان ، ایجاد طرح بندی‌های پیچیده با حداقل کد را آسان می‌کند.

از آنجایی که گوگل تقریباً یک تیم کامل برای طراحی متریال دارد، React Native چنین پایه‌ای در زمینه طراحی و تجربه کاربری (UX) به اندازه Flutter ندارد.

مزایا: انتخاب خوبی از اجزای داخلی و APIها. پشتیبانی از Flexbox برای طرح.
معایب: طراحی و UX به خوبی Flutter نیست

اسناد و پشتیبانی جامعه در فلاتر

مستندات فلاتر کامل، ساختار یافته و به راحتی قابل پیگیری است. اطلاعات دقیقی در مورد ویجت‌ها و APIهای موجود در Flutter و نحوه استفاده از آنها ارائه می‌دهد.

فلاتر همچنین بر اکوسیستم خود تمرکز زیادی دارد، که بدین شکل است:

  • جامعه‌ای باز برای همه
  • رویدادهای فعال
  • فرهنگ فراگیری


اسناد و پشتیبانی جامعه در React Native

مستندات React Native نیز کامل و ساختار یافته است. و درست مانند Flutter، React Native یک جامعه بزرگ و قوی با جلسات و کنفرانس‌های منظم دارد.

خلاصه مقایسه Flutter و React Native

Flutter و React Native هر دو فریمورک‌های عالی برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل هستند. هر دو دارای تنظیمات آسان، عملکرد خوب و جوامع پر جنب و جوش هستند.

وقتی صحبت از توسعه و ابزارها به میان می‌آید، Flutter دارای یک مزیت جزئی است، زیرا با پلاگین‌های رسمی برای Firebase و مجموعه مناسبی از کتابخانه‌ها و ابزارها عرضه می‌شود، اگرچه React Native تعدادی افزونه شخص ثالث را نیز ارائه می‌کند، به خصوص به لطف پذیرش گسترده کتابخانه React.

از نظر عملکرد، Flutter با جمع‌آوری زودهنگام خود که منجر به برنامه‌های سریع‌تر می‌شود، برنده واضح است. با این حال، اندازه بسته‌های نرم افزاری آن بزرگتر است.

برای چیدمان، طراحی و تجربه کاربری، Flutter به لطف کتابخانه و دستورالعمل‌های طراحی متریال، برتری دارد.

در نهایت، هر دو چارچوب مستندات و پشتیبانی جامعه خوبی دارند، ولی React Native جامعه بزرگتری دارد.

فرآیند یادگیری: زبان ها و ابزارها

در سطح پایه، هر دو Flutter و React Native فریمورک‌هایی هستند که برای ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل استفاده می‌شوند. اما شباهت‌ آنها فقط در همین حد است.

Flutter و React Native زبان‌های برنامه‌نویسی و ابزارهای متفاوتی دارند. Flutter از دارت، یک زبان همه منظوره با منحنی یادگیری آسان استفاده می‌کند، در حالی که React Native از جاوا اسکریپت، یک زبان محبوب برای توسعه وب استفاده می‌کند.

توسعه دهندگان جاوا اسکریپت بسیار بیشتر از توسعه دهندگان Dart در دسترس هستند، بنابراین React Native اغلب برای تیم‌هایی که زمان لازم برای یادگیری یک زبان جدید را ندارند، انتخاب ارجح است.

یادگیری جاوا اسکریپت در مقایسه با یادگیری دارت

یادگیری React Native برای توسعه دهندگانی که سابقه جاوا اسکریپت دارند بسیار ساده‌تر است. برای کسانی که این کار را نمی‌کنند، یادگیری آن می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد.

علاوه بر این، توسعه دهندگان React Native این مزیت را دارند که می‌توانند از کتابخانه‌ها و چارچوب‌های جاوا اسکریپت موجود برای سرعت بخشیدن به روند توسعه، از جمله رجیستری عظیم npm استفاده کنند. از سوی دیگر، توسعه‌دهندگان فلاتر، کتابخانه‌ها و چارچوب فلاتر مرتبط را دارند .

همانطور که گفته شد، بسیاری استدلال می کنند که منحنی یادگیری Dart نسبت به جاوا اسکریپت بسیار کمتر است، که یادگیری و استفاده از Flutter را برای توسعه دهندگان جدید آسان‌تر می‌کند. و علاوه بر این، در Dart هیچ HTML5 و CSS3 برای یادگیری وجود ندارد، که اگر از صفر شروع کنیم می‌تواند صرفه جویی زیادی در زمان داشته باشد.

اما باز هم، دارت یک زبان برنامه نویسی نسبتاً جدید است، و هنوز منابع آموزشی زیادی برای ارائه – مانند کتاب‌ها و جوامع آنلاین – به جز منابع رسمی ندارد.

اپ‌های محبوب ساخته شده با Flutter و React Native

از نظر محبوبیت، React Native و Flutter هر دو دارای برنامه‌های محبوبی هستند که توسط میلیون‌ها کاربر استفاده می‌شود، اما React Native یک مزیت واضح دارد.

برنامه‌های React Native عبارتند از:

  • فیس بوک
  • Microsoft Office، Microsoft Outlook، Microsoft Teams، Skype
  • Shopify
  • Wix
  • اپلیکیشن پلی استیشن
  • کوین بیس
  • وردپرس
  • دیسکورد
  • پینترست
  • تسلا
  • والمارت
  • و خیلی برنامه‌های بیشتر

اپلیکیشن های فلاتر عبارتند از:

  • Google Pay
  • بی ام و
  • علی بابا
  • eBay
  • ByteDance
  • تویوتا
  • و خیلی برنامه‌های بیشتر

افکار نهایی

Flutter و React Native هر دو فریمورک‌های توسعه اپلیکیشن موبایل بین پلتفرمی محبوب هستند و هر دو به ترتیب توسط غول‌های فناوری، گوگل و فیسبوک پشتیبانی می‌شوند. اما آنها چند تفاوت اساسی دارند.

اگر به طور کلی با جاوا اسکریپت و به طور خاص با React آشنا باشیم، React Native یک انتخاب عالی است. بسیار محبوب است و به خوبی پشتیبانی می‌شود، ویژگی‌های بسیاری را یا با خود چارچوب یا از طریق ادغام‌های شخص ثالث ارائه می‌دهد، و جامعه بزرگتری از مشارکت کنندگان دارد.

اگر به چیزی برجسته‌تر و محکم‌تر همراه با دستورالعمل‌ها (یعنی طراحی متریال) نیاز داشته باشیم، فلاتر یک انتخاب عالی است، زیرا می‌توانیم کارهای بیشتری را خارج از جعبه انجام دهیم. همچنین اگر نیاز به ایجاد یک برنامه با عملکرد سریع داشته باشیم و استفاده از زبان برنامه نویسی دارت راحت باشد، بهترین انتخاب است، زیرا امکان گردآوری کد سریعتر و عملکرد بهتر نسبت به React Native را فراهم می‌کند – اما به قیمت یادگیری واقعی Dart. که برای اکثر مردم یک زبان جدید خواهد بود.

در نهایت، برای کسی که اکنون وارد رشته مهندسی نرم افزار شده است، جذابیت زیادی برای یادگیری تنها یک فناوری (فلاتر/دارت) وجود دارد که امکان انجام کارهای زیادی را فراهم می‌کند.

از همین نویسنده: